Tipsa mig, "bästa" spinnspöt 2-delat max 7,6a 30-80/90g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tipsa mig, "bästa" spinnspöt 2-delat max 7,6a 30-80/90g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tipsa mig, "bästa" spinnspöt 2-delat max 7,6a 30-80/90g

Hejsan.

Tror jag kanske hittat det jag söker men tycker det vore skönt med lite tips då man kanske missat nåt. Vi skiter i budget så man inte missar nåt man vill ha.

Söker alltså det jag kallar för ett "lättspinnspö".

Kriterierna för spöt är som följer.

-maxlängd 7,6a
    -kastvikt 30-80/90g
    -2-delat.

Mvh Matte

Ett bra och trevligt spö är BFT bandit 7.3 att man kan få det för under 1000kr på söders sportfiske just nu gör det inte sämre

Kommentera

ABU Rocksweeper Nano 762H (40/80gr). Har inte testat något Rocksweeper själv, men de sägs ju vara grymma.

Kommentera

Jag kan hålla med om att rocksweeper är ett väldans fin spö. Inte riktigt två delat i traditionell mening eftersom delning är precis framför rullfästet just för att inte dela själva klingan mitt på.
        Det gör dock att man förlora smidigheten när det gäller att transportera.

Ett kanonspö. Synd jag blev tvungen att sälja mitt.

Kommentera

Vilka klingor föredrar du Kocken? Gillar du japanska, jänkarklingor eller lite mer vanliga europeiska?
          Sen är det fråga om tillverkaren? Finns det några som du gillar redan?
          Och sist med definitivt inte minst: Vilken rulle ska sitta på spöt?
          Balansen är något man får inte glömma. Dålig balans på kittet "dödar" bra fiskeprylar!

Det blir annars svårt att föreslå någonting om du inte berättar lite mera om vilka beten eller fisketekniker ska du fiska med detta spö.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Vilka klingor föredrar du Kocken? Gillar du japanska, jänkarklingor eller lite mer vanliga europeiska?
            Sen är det fråga om tillverkaren? Finns det några som du gillar redan?
            Och sist med definitivt inte minst: Vilken rulle ska sitta på spöt?
            Balansen är något man får inte glömma. Dålig balans på kittet "dödar" bra fiskeprylar!

Det blir annars svårt att föreslå någonting om du inte berättar lite mera om vilka beten eller fisketekniker ska du fiska med detta spö.

//T
            Måste jag sätta en label på det så är det styva, rätt snabba klingor jag brukar föredra.
            Men jag tenderar tycka lite olika till olika fiske när det kommer till ursprung, idag har jag europeiska klingor till egentligen allt haspelfiske medans till gäddspinnet har det väl egentligen bara blivit jänkespön.

Det enda jag aldrig tummar på när jag tittar på spön är snygghet, det kvittar hur bra ett fult spö är, då fiskar jag hellre med det näst bästa om det ser bättre ut.

Det är därför jag inte äger något st croix bl.a.

Men jag räds inte att testa nya saker och lämna trivselzonen, därför jag gärna tar tips på allt.

Tänkte väl para ihop detta spö med daiwa pluton 2000.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Ett bra och trevligt spö är BFT bandit 7.3 att man kan få det för under 1000kr på söders sportfiske just nu gör det inte sämre
              Nej jag har hört en del bra om dom faktiskt, men snackar vi inte 150g plus på det spöt?
              Sen ska vi inte ljuga, är inte det de fulaste spö som någonsin lämnat någon fabrik, nästan fulare än the hamer?

:-)

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              ABU Rocksweeper Nano 762H (40/80gr). Har inte testat något Rocksweeper själv, men de sägs ju vara grymma.

http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...o-vertkal.html
              Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
              Jag kan hålla med om att rocksweeper är ett väldans fin spö. Inte riktigt två delat i traditionell mening eftersom delning är precis framför rullfästet just för att inte dela själva klingan mitt på.
              Det gör dock att man förlora smidigheten när det gäller att transportera.

Ett kanonspö. Synd jag blev tvungen att sälja mitt.
              Jag har tittat på rocksweeper men det föll bort pga delningen.

Lite därför jag inte hittat nåt japanspö som passar också då de flesta jag vill ha, från ex megabass, är odelade. :-(

Mvh Matte

Kommentera

De flesta japanska tillverkare har två delat i sortimentet.
                Blir dock kanske lite knepigt eftersom du vill ha ett för tungt fiske.
                Två delat för så tungt som 80-90g blir nog inte lätt att hitta..
                Tror tyvärr inte du kan vara kräsen om du vill ha ett fabriks bytt.
                Ett custom kanske?

Kommentera

Skulle det funka att köpa ett odelat spö & lämna in till spöbyggare för delning? Hos nån som kan mecka en redig holk så att säga...

Ökar ju i så fall utbudet en del...
                  Senast ändrad av Nils Jonas; 2013-12-25, 00:09.

Kommentera

Har du kollat på SG Butch Light 40-100 g. Härligt spö tycker jag och det funkar att kasta med lättare drag än 40 g.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 951 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13