Tipsa mig, "bästa" spinnspöt 2-delat max 7,6a 30-80/90g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tipsa mig, "bästa" spinnspöt 2-delat max 7,6a 30-80/90g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det jag har missat är vilka tekniker ska du använda spöt till? Är det jerk, jigg , gummi, tail , stora wobblers eller ska det vara allround?

Många tillverkare är duktiga på att variera taperingen lite grann, så att rätt spö används med rätt teknik, t. ex. om man ska ha ett spö för jerk eller jigg, då är det bra att ha ett spö som man har bra kontakt med betet , då går gummibandspön bort, utan det man vill ha är ett styvt och snabbt spö. Ska man däremot fiska med wobblers eller swimbaits, då är ett alldeles för styvt och snabbt spö inte så passande.

Att hitta ett bra allorund spö är nog svårast ,men det är klart att det går.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Synd att du vill ha så pass grovt spö annars hade jag rekommenderat ett Abu Orenji men det finns nog bara upp till 60 gr.

För mig personligen är dom rullarna lagom till Hö fiske, jag vill ha lite större prylar när jag går över 60 gr.
      Abu orenji är riktigt fint!

I min värld så är 30-80g allt annat än grovt, kan ju vara en skev bild kanske men räknar nog inget under 80g som grovt.

Skulle säga att 90% av det jag kommer kasta kommer väga 60g.

Enligt mina egna erfarenheter (och jag är iofs så långt ifrån ett proffs man kan komma) så kan du stå och kasta 100g hela dagarna med både plutonen och 201d.

Skulle jag tänka så skulle jag behöva någon ny sorts typ calcutta 801d till mitt vanliga fiske.

Eller menar fler på att pluton 2000 och 201d inte ska klara av spinnfiske på 80g??

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Det jag har missat är vilka tekniker ska du använda spöt till? Är det jerk, jigg , gummi, tail , stora wobblers eller ska det vara allround?

Många tillverkare är duktiga på att variera taperingen lite grann, så att rätt spö används med rätt teknik, t. ex. om man ska ha ett spö för jerk eller jigg, då är det bra att ha ett spö som man har bra kontakt med betet , då går gummibandspön bort, utan det man vill ha är ett styvt och snabbt spö. Ska man däremot fiska med wobblers eller swimbaits, då är ett alldeles för styvt och snabbt spö inte så passande.

Att hitta ett bra allorund spö är nog svårast ,men det är klart att det går.

//T
      Ska bara använda det till rent spinnfiske, småtailar, swimjerks, swimbaits, kanske någon liten crank och möjligen något mindre spinnerbait i 30g klassen.

Så skulle säga att ett lite allroundspö är det jag bör ha, i den styvare klassen. Kommer inte jerka med det, blir väl lite twitch och så men det blir det ju med allt fiske. Sällan man kör monotom invevning en hel dag :-).

Kommentera

Eller menar fler på att pluton 2000 och 201d inte ska klara av spinnfiske på 80g??
        Visst klarar båda rullarna -100 gr,

Jag är uppväxt med runda Amb: och tycker en 6500 är lagom när jag passerat 40 gr, det är väl därför jag tycker det känns helt fel med en 200 storlek till beten över 40 gr.

Orenji och dom andra i serien är delade som du vill det, bara Nano spöet som är delat vid handtaget och konstigt nog är det bara det spöet som finns till beten över 60 gr

Kommentera

Ursprungligen postat av Kocken1 Visa inlägg

I min värld så är 30-80g allt annat än grovt, kan ju vara en skev bild kanske men räknar nog inget under 80g som grovt.

Skulle säga att 90% av det jag kommer kasta kommer väga 60g.

Enligt mina egna erfarenheter (och jag är iofs så långt ifrån ett proffs man kan komma) så kan du stå och kasta 100g hela dagarna med både plutonen och 201d.

Skulle jag tänka så skulle jag behöva någon ny sorts typ calcutta 801d till mitt vanliga fiske.

Eller menar fler på att pluton 2000 och 201d inte ska klara av spinnfiske på 80g??.
          Om jag förstått det rätt fiskar Jörgen Månsson mest efter havsöring och då blir det lite andra perspektiv på utrustningen än vid gäddfiske (som nog de flesta andra här pratar om). Beten på 30-80 gram är oneklingen grovt om vi pratar havsöringsfiske, men knappast vid gäddfiske.

Sedan är det väl också så att man generellt fiskade med större rullar förr, som Månsson är inne på. Delvis förklaras det väl av att att folk då använde sig av nylon och då behövdes större linkapacitet i rullarna. Med flätlina och en kraftfullt byggd multirulle (som dem du nämner Kocken) kan man ju däremot lätt kasta beten på 100 gram med en rulle i 200-storlek ja.

Kommentera

Vad sägs om detta

Annars är detta spö riktigt trevligt, men det är odelat.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Visst klarar båda rullarna -100 gr,

Jag är uppväxt med runda Amb: och tycker en 6500 är lagom när jag passerat 40 gr, det är väl därför jag tycker det känns helt fel med en 200 storlek till beten över 40 gr.

Orenji och dom andra i serien är delade som du vill det, bara Nano spöet som är delat vid handtaget och konstigt nog är det bara det spöet som finns till beten över 60 gr
              Tror att det finns rocksweeper nano 7,6. 40-80g tvådelat på mitten också.

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Om jag förstått det rätt fiskar Jörgen Månsson mest efter havsöring och då blir det lite andra perspektiv på utrustningen än vid gäddfiske (som nog de flesta andra här pratar om). Beten på 30-80 gram är oneklingen grovt om vi pratar havsöringsfiske, men knappast vid gäddfiske.

Sedan är det väl också så att man generellt fiskade med större rullar förr, som Månsson är inne på. Delvis förklaras det väl av att att folk då använde sig av nylon och då behövdes större linkapacitet i rullarna. Med flätlina och en kraftfullt byggd multirulle (som dem du nämner Kocken) kan man ju däremot lätt kasta beten på 100 gram med en rulle i 200-storlek ja.
              Ja, det är klart. Jag borde varit lite tydligare med att det är gäddfiske som jag bedriver, my bad.

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Vad sägs om detta

Annars är detta spö riktigt trevligt, men det är odelat.
              http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...it-79-fot.html
              St croix är ju som tidigare nämt inte riktigt min kopp te. Däremot hade ju den tvådelade kunnat vara en kandidat om den inte skulle vara så rackarns underklassad.

Tror jag kanske tar hem ett spö jag velat testa ett tag, det är väl den billigare prislappen som skrämt mig lite men efter otaliga timmar på the world wide web så har jag inte hittat ett ont ord om det. Bara hyllning efter hyllning.

Annars får det kanske bli rocksweeper nano, vet bara inte om det är värt sina pengar, är säkert ett riktigt bra spö. Men är det 3lax bra spö :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Kocken1 Visa inlägg
                St croix är ju som tidigare nämt inte riktigt min kopp te. Däremot hade ju den tvådelade kunnat vara en kandidat om den inte skulle vara så rackarns underklassad.
                Spöt som nämndes tidigare har jag haft i 6 år nu och jag ser ingen anledning att byta det. Visst är detta spö underklassat , fast det fungerar klockrent upp till 110-120g och det är precis det jag behöver för att kunna kasta ut beten runt 100g och ha lite kvar i klingan till ett bra mothugg. (!)
                Om du skulle ändra dig ändå och du skulle vilja testa ett annat st croix , då har jag ett annat spö som kan fungera fint från 20g upp till 70 och kanske 80g, men inte mer. Detta spö är byggt på en "heavy" bassklinga och kombinationen styvhet med drillnigsegenskaper är mkt goda. Men som sagt det står det förbannade St Croix stämpel på den klingan oxå.

Jag erkänner att jag har blivit lite tråkig när det gäller bredden på fiskeprylar, men jag tycker att det finns alltid ett st croix spö att välja bland de 400+ spön de har till försäljning, om jag är nu ute efter ett bra spö.

//T

Kommentera

Det finns många andra sätt att transportera spön, när man inte får plats med dom inne i "coupen".
                  Se bilderna nedan. //T
                  Click image for larger version

Name:	$(KGrHqRHJCwE9!RbZcqHBP,7DpcD7w~~60_57.JPG
Views:	1
Size:	232,8 KB
ID:	1771342Click image for larger version

Name:	578296_10200567907020197_920411727_n.jpg
Views:	1
Size:	79,7 KB
ID:	1771343

Kommentera

Foton