Utrustning till havsöringspremiären (skåne) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till havsöringspremiären (skåne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning till havsöringspremiären (skåne)

    Vilken lina rekommenderas numera till havsöringsfisket? Typ, märke dimension? Fiskar med haspelutrustning med relativt mjukt spö.

    Behöver även en grunduppsättning drag. Har tänkte mig 20 g Snaps (två ljusa och två mörka), 2 Gladsax vobbler samt 2 sandgrävlingen. Missar jag någon grundtyp av drag eller räcker det så? Tänker mig Snapsen vid högt/djupt vatten samt blåsigt, och Gladsax/Sandgrävning vid lägre/grunt vatten samt lugnare vind. Mörka drag vid grumligt vatten och ljusa drag vid klart vatten. Är jag rätt på det?

    Kör med vadare vid i huvudsak Barsebäck och sydkusten.

    Har fiskat en hel del havsöring tidigare men det är 10-15 år sedan jag fiskade regelbundet efter havsöring. Känner att jag kanske behöver uppdatera mig lite, framför allt vad gäller lina.

  • #2
    Köp inte fireline exeed 0,17 för den har jag och det verkar som havsöringarna inte gillar den linan.

    Men den funkar väldigt bra att kasta med och veva hem.

    Kommentera


    • #3
      Fireline 0,15 eller 0,17 mm tycker jag är ett bra val när det gäller lina. Betydligt mindre benägen att trassla sig och strula som andra flätlinor på haspelrulle. Sedan tycker jag du ska komplettera betesarsenalen med Kinetic Goby i några olika färger, det har jag haft bra fiske med på grunt vatten. Tror de har de rätt billigt nu på Giganten.

      Kommentera


      • #4
        Har tänkte mig 20 g Snaps (två ljusa och två mörka)
        2 vita och 2 vita med rosa inslag sen har du dom snaps som behövs ....

        Ev. några spöket också, dom har bra häng i vattnet vilket underlättar om det är grunt eller skitigt.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-12-26, 18:48.

        Kommentera


        • #5
          Här i Blekinge har Hansens stripper och lotus fiskat fantastiskt bra, allra bäst tobisgröna i kombination med vitt.....
          Lina kör jag fireline tracer braid 0.16 fångar fisk både med och utan fc tafs, men blir av med färre drag med fc-tafs då den står emot slitage mot stenar o annat bättre än flätlinan.....
          Senast ändrad av sparetime; 2013-12-27, 09:19.

          Kommentera


          • #6
            Tack för tipsen! Då får det bli fireline, trots KN´s avrådan ;-)...jag brukar dock ha samma problem som honom :-)

            Dök upp lite drag som jag får googla...

            Kommentera


            • #7
              Trodde aldrig jag skulle rekommendera någon Fireline men den är helt enkelt jäkligt bra på en haspelrulle.

              Kommentera


              • #8
                Fireline 0,17 snapsen är mina favoriter guld, silver, blåvitsilver och svartröd, sen är gnosjödraget inte att förakta flyger mkt bra kostar som snapsen nästan inget och öringen verkar gilla att tugga på den

                Kommentera


                • #9
                  Stren 0,26 eller 0,29 mm. Eller någon annan jämförbar monofil nylonlina.

                  Kommentera


                  • #10
                    Intressant med Stren, är den relativt stum för att vara en nylonlina? Gillar inte att fiska med "gummiband", utan vill känna nafsande öringar ;-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 885 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X