No good combo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

No good combo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • No good combo?

    Precis packat upp en leverans av fiskeprylar. Köpte bl a BFT Bandit 8' Haspel 15-50gr och en Revo Neos 20D. Till min stora förvåning blir kombon väldigt framtungt och det är något nytt för mig...Är orsaken att rullen är för lätt eller är spöt framtungt (vilket jag inte fick intrycket att de skulle vara vid köpet). Har tidigare mest kört med 4000 rullar och då är mina spön endast något framtungt om jag håller spöt som när jag fiskar. Erfarenheter runt detta???

    F ö är det min åsikt att spöt är rätt påkigt för att bara vara 15-50gr. Första spööglan är också väldigt liten för att vara ett haspelspö! Har inte heller lyckats trycka ihop delarna fullt ut eftersom jag inte vill riskera att bryta det då jag överväger att en retur, kanske ger sig med tiden men men

    Får börja kika efter något spö som matchar rullen bättre och som ligger runt 15-40gram. Tack för input!
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

  • #2
    Det är spigotholk på spöet, så troligen inget fel alls med den saken. Hela den svarta "piggen" ska alltså inte in spöets överdel.

    Jag har den kraftigare varianten av detta spö, klassat 25-90 gram och gillar det skarpt till lite tyngre gäddfiske och även en del havsfiske. Brukar använda det ihop med en Penn Sargus 3000 (tror den väger ca 325 gram) och det ger en bra balans i mitt tycke. Har inte heller märkt att kastlängden skulle bli sämre av den lite mindre öglan, vilket nog är tack vare att den sitter så pass långt under spöklingan.

    Modellen som du har har jag aldrig känt på, men kan vara så att din rulle är i lättaste laget för att balansera spöet ja. Finns ju massor med haspelspön i klassen 15-40 gram, så där kan du säkert hitta något som passar din rulle bättre. Om du nu inte istället vill byta ut rullen.

    Kommentera


    • #3
      Om du söker något spö som är mindre "påkigt" men ändå har bra ryggrad så kan jag rekommendera savagegear bushwacker xlnt 8,6' 20-60gr. Lätt och rappt och funkar till det mesta gädd och gösfisket.

      Kommentera


      • #4
        Byt rullen till strl 30 så tror jag att du lättare hittar balansen i spöt. Sen beror det lite på hur du håller i spöt. Jag greppar alltid ett haspelspö i handtaget med alla fingrar framför rullfästet. Det ger bättre balans med lättare rullar, men de flesta jag känner föredrar att ha fler fingrar bakom rullens fäste. I min bok är en haspelutrustning välbalanserad när det viktar jämnt balanserad på endast pekfingret på mitten av det främre handtaget. Men även här tycker man olika & det kommer an en del på din personliga fisketeknik & hur du helst håller i spöt. Personligen hatar jag stora haspelrullar & provat ett gäng i strl 4000, har inte kvar en enda av dem. Strl 2500-3000 tycker jag är lagom till gäddfiske, men det beror på hur tunga beten du vill kasta med haspel & var gränsen går för var i spannet du tycker en multirulle gör ett bättre jobb. För mig har den gränsen flyttat ända ner till 40 g, men det är såklart oxå en smaksak. Spöholken kan du, som andra nämnt, sluta grubbla på. Googla spigotholk & håll inte på att försöka betvinga den. Då förstör du en genialisk konstruktion. Som sagt, på med en tyngre rulle & ge spöt en chans. Du har bergis bytesrätt på rullen & det borde va värt den extra fraktkostnaden att balansera upp setet.
        Senast ändrad av Nils Jonas; 2014-01-04, 22:19.

        Kommentera


        • #5
          Testade med min Okuma 4000 rulle på Bandit spöt. Min standard hållning är pek/långfingretfingret framför rullen när jag hasplar-loss. Kombon ger fortfarande oerhört mycket vikt framåt vikt trots denna större rulle. Jag returnerar helt enkelt...

          Såg nu att Olssons fiske tar 30kr för kortköp + 69kr frakt (trots order på nästan 3000kr). Ingen retursedel verkar, så det verkar som att det skiljer sig en del mellan våra internet säljare. Dogger som jag också beställde från kostade nada i frakt och la i en retursedel. Det är skillnad på våra leverantörer

          Tack alla för er input, inte minst Pegu78 för spö tipset (ska kolla det!). Och BarraMundi så jag slapp spräcka spöt

          Nylindad 0,23 SW Extreme å Orra S40 på 10 fotarn + lunchfiske me Sockan imorrn, BRA DAG alltså (Sorunda packat såklart)
          Senast ändrad av Moddifier; 2014-01-05, 00:59.
          - Go for the big ones you must!
          https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

          Kommentera


          • #6
            Lätta rullar på långa spön funkar inte alltid så bra, särskilt inte om (som det så ofta är nuförtiden) det bakre spögreppet är (för) kort. Ju tyngre rullen är desto större är chansen att balansen blir rätt, dvs att tyngdpunkten hamnar precis framom rullfästet.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 299 svar
            262 579 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg barnmorskan  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 367 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 414 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 141 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 281 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X