Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
    Någon som testat Westin Mini Jerk, 100mm, 32g, suspending? Såg fin ut när jag kikade in hos Söders idag. Även Wolftail Jr. är jag sugen på.

http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...mini-jerk.html
    Sjukt bra bete! Jag nöp säkert någonstans mellan 30 och 40 gäddor på den gäddfärgade förra året. Ålandsfärgen har också levererat bra. Ett tips är dock att byta krokarna med en gång. VMC krokarna som sitter på krokar fint men är alldeles för tunna och mjuka, så man rätar dom lätt med en lite större gädda.

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Har testat båda .
    Westin mini jerk är OK men Buster 2:or tycker jag har en bättre gång .

Wolf JR är trevliga men lite väl små , hade ett gäng som jag sålde pga storleken . Mc Mio gillar jag skarpt .

Någon som testat Westin Mini Jerk, 100mm, 32g, suspending? Såg fin ut när jag kikade in hos Söders idag. Även Wolftail Jr. är jag sugen på.

Lämna en kommentar:

• Fogeljazz
    replied

Den är riktigt fin. Har en sån i "Peppermint Rock"-färgen, alltså klassiskt röd/vit. Har fått rätt bra på den. Fin gång och precis som storebror går den alldeles utmärkt att bara spinna hem.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Man kan säga mycket om ABU:s "klassiska" indelning av fiskeutrustningar i Fiske 1, 2, 3 resp 4 men att de gäddor vi har i svenska vatten lämpligast fiskas med Fiske 2-utrustning, det hade ABU alldeles rätt i. Fiske 2 var spön för betesvikter 10-30 gram och en medelstor rulle (Amba 5000/Abumatic 170/Cardinal 66) med nylonlina i dimensioner 0,30-0,40 mm. Jag vill minnas att en smedmangädda var själva symbolen för det som kallades Fiske 2. Jag tror inte att gäddorna tagit något evolutionärt språng utan de som nappar idag är varken större eller mer stridbara än de som högg på svenska sportfiskares beten för några decennier sedan. Med dagens superlinor kan man snarare downsizea i förhållande till ABU:s gamla rekommendation än välja grövre don. Tex tycks mig en liten lågprofilrulle med ca 0,15 lina fastskrivad på ett 6 fots basspö för upp till 1 oz vara en trevlig och ändamålsenlig gäddspinnutrustning.

Lämna en kommentar:

• ZEN10
    replied
    Själv kör ja med daiwa lexa 100hl med 0,19 pp s8s på ett beastmaster light jerk upp till 50g till buster 2, MD tnt-jerk, mcmy å lite ytgående beten. men även lite klassiker som utö å lite mindre wobbler. skitskoj :-)

Lämna en kommentar:

• Magnus (Sthlm)
    replied

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Har börjat titta på lättare grejer & mindre beten .
    Har testat Bertox jerk bete i en mindre stl 50-60 gram som har en riktigt bra gång & Apell Decoy Junior .

Lämna en kommentar:

• kopyto
    replied
    Mitt foxrage v-jig cast och min revo MGX kommer få jobba hårt med pigga sommargäddor i vassen i sommar

Tänkt att kasta bluefox buzzer och den lilla Dahlberg grodan så beten upp till 22gram ungefär

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Det var väl vad jag trodde. Men menar du alltså att det råder någon slags begränsning för utifrån vilka aspekter det är tillåtet att diskutera ämnet? Jag trodde, i min uppenbara enfald, att diskussionen handlade just om för- respektive nackdelar med att fiska gädda med en, i förhållande till gängse sk jerkutrustning, downsizead i bemmärkelsen lättare uyrustning. Så var tydligen inte fallet. Men vad är det då som ska diskuteras?
    Rätt!!...att så inte var fallet.....

Vet att du kan läsa Herman....och här kommer delar av första inlägget i tråden som jag tror besvarar din fråga rätt bra:

Någon mer än jag som kommer satsa på lättare utrustning till gäddfisket denna säsong? I denna tråd tänkte jag att vi kan diskutera utrustning som passar till det lättare gäddfisket och ge tips på rullar, spön, linor, beten m.m.....
    Edit: Så Herman....nu finns en tråd där det är fritt fram att komma med för och nackdelar med Downsizing.....så go ahead and shoot!

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-02-12, 23:12.

Lämna en kommentar:

• Dr.Kitch
    replied
    Min "normala" utrustning

LF Cobra ~45 gram med en Revo Rocket
    Dragon millenium 6 fot ~60 gram(överklassat spö) med en C3 5400
    SG Butch light 7 fot ~42 gram med en Mitchell Mag Premier storlek 2000

I år köpte jag faktiskt en tyngre påk, ett Dragon guide select skinner ~80 gram som jag ska ha min CL Rocket 5600 till(rullen lite för stor)

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 354 svar
277 539 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13