Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Brukar framgå om man läser trådstartarens första inlägg...och sedan också är lite observant på i vilket forum tråden har postats....

I detta fall: ".....Spinn- haspel och Jerkbait-utrustning/Downsize:ad gäddutrustning..."

/S
    Det var väl vad jag trodde. Men menar du alltså att det råder någon slags begränsning för utifrån vilka aspekter det är tillåtet att diskutera ämnet? Jag trodde, i min uppenbara enfald, att diskussionen handlade just om för- respektive nackdelar med att fiska gädda med en, i förhållande till gängse sk jerkutrustning, downsizead i bemmärkelsen lättare uyrustning. Så var tydligen inte fallet. Men vad är det då som ska diskuteras?

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Vad var ämnet?
    Brukar framgå om man läser trådstartarens första inlägg...och sedan också är lite observant på i vilket forum tråden har postats....

I detta fall: ".....Spinn- haspel och Jerkbait-utrustning/Downsize:ad gäddutrustning..."

/S

Lämna en kommentar:

• Nettel
    replied
    Förra året körde jag mycket med den här lätta haspelutrustningen, BFT Walker Jigg 12-40g 8 fot + Shimano Stradic Ci4 2500.

Det var ruskigt roligt att fiska med detta set som inte känns mer än en handfull fjädrar i näven. Jag har många minnesvärda drillar med det från det gångna året. Ja jag är fan i mig kär i det här setet. Tyvärr tror jag mig ha bommat ett antal grova gäddor som inte krokades. Det är väl nackdelen att gå ner i size vid gäddfisket. Men för fiskeglädjens skull är jag 100% nöjd. Jag fiskade mest med små jiggar.

Click image for larger version

Name:	P3030022.jpg
Views:	1
Size:	726,6 KB
ID:	1771813Click image for larger version

Name:	Stradic.jpg
Views:	1
Size:	902,3 KB
ID:	1771814

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
    Ibland kan det vara skoj med lätta prylar. Själv kör jag dock tungt för att jag vill fiska av så mycket som möjligt så man kan komma upp i maximalt antal fångade gäddor på en dag och då är det effektivare att ha utrustning som kan släpa in fisken lite snabbare. Kanske är det skonsammare också då fisken aldrig hinner få mjölksyra... Kampen i sig ser jag ingen jättetjusning i om man skalar ner, annat är det ju om man faktiskt fiskar fisk som är så stor och stark att du måste använda bromsen annars drar fisken ner dig i vattnet, det är kamp det!
    Är målet att kunna dra upp så många gäddor som möjligt så snabbt som möjligt är naturligtvis en relativt kraftig utrustning lämpligast. För mig är dock sådant inte sportfiske. Det beror på att jag lärde mig fiska i den grå forntid då en del av sporten var att lyckas bärga fångsten på så klena redskap som möjligt. Att använda såpass grova doningar att fisken kunde vevas in utan att ens hinna göra motstånd (få mjölksyra) ansågs rentav osportsligt. Jag vet att man idag ser annorlunda på detta men för mig framstår detta moderna gäddfiske som fullkomligt ointressant. Skulle jag nu, när man måste sätta tillbaka gäddor över 75 cm, ge mig ut på gäddfiske så fick det nog bli sk snipjakt och jag skulle avsluta fisket när jag fått en eller möjligen två lovliga fiskar (som jag skulle rensa och ta med hem).

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Back to topic now guys.....C&R-diskussionen kan ni köra i annan tråd....

/S
    Vad var ämnet?

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Back to topic now guys.....C&R-diskussionen kan ni köra i annan tråd....

/S

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Är bara tvungen att komma med en tråkig, men ändå relevant kommentar på detta... Just gäddor som kämpar skiten ur sig mot en lätt utrustning sommartid är inte det optimala ut fiskevårdssynpunkt, förutsatt att vi nu pratar c&r. Finns rätt stor risk att gäddan packar ihop för gott efter en sådan upplevelse.
    Ur fiskevårdssynpunkt är naturligtvis det optimala att låta fisken vara i fred om man inte har någon användning för den. Att dra upp fisk bara för sitt eget höga nöjes skull och sedan släppa tillbaka den är etiskt tveksamt oavsett hur grov utrustning man använder. Ska man dimensionera sin utrustning så att man snabbt och skonsamt kan veva in de största fiskar som kan tänkas nappa så blir det ju ett tämligen ointressant harvande. Möjligen är det den överdimensionerade utrustning som idag tycks vara vad som gäller som gör att så många talar nedsättande om vad som förr ansågs vara fina gäddor och kallar 2-kilos för snipor? Någon sport är det förstås knappast att fiska sådana med en grov jerkutrustning men jag utgår från att det fortfarande är gäddor i den dimensionen (eller klenare) som utgör den övervägande delan av fångsten för den övervägande delen av gäddfiskarna? Själv fiskar jag numera rätt sällan gädda och detta delvis därför att jag tycker att annat fiske är mer intressant men också för att det finns andra arter jag hellre ser på middagsbordet. Renodlat C&R-fiske betraktar jag som perverst.

Lämna en kommentar:

• henrikj
    replied
    BTW så är det, enligt min erfarenhet, inte de tyngsta gäddorna som bjuder det största motståndet. Däremot har jag åtskilliga gånger under sommaren haft förmånen att brottas med fiskar mellan 5 och 8 kilo på relativt grunt vatten och då har det inte bara varit dragkamp utan även riktiga rusningar och en del luftsprång. Riktigt häftiga fiskeupplevelser, i vart fall om utrustningen är av det lättare slaget. Hade jag winschat in desssa fiskar med ett -180 g spö och lina som en bogsertross hade det bara blivit plask och stänk eller möjligen uträtade krokar.
    Ibland kan det vara skoj med lätta prylar. Själv kör jag dock tungt för att jag vill fiska av så mycket som möjligt så man kan komma upp i maximalt antal fångade gäddor på en dag och då är det effektivare att ha utrustning som kan släpa in fisken lite snabbare. Kanske är det skonsammare också då fisken aldrig hinner få mjölksyra... Kampen i sig ser jag ingen jättetjusning i om man skalar ner, annat är det ju om man faktiskt fiskar fisk som är så stor och stark att du måste använda bromsen annars drar fisken ner dig i vattnet, det är kamp det!
    Senast ändrad av henrikj; 2014-02-12, 16:06.

Lämna en kommentar:

• Barramundi
    replied
    BTW så är det, enligt min erfarenhet, inte de tyngsta gäddorna som bjuder det största motståndet. Däremot har jag åtskilliga gånger under sommaren haft förmånen att brottas med fiskar mellan 5 och 8 kilo på relativt grunt vatten och då har det inte bara varit dragkamp utan även riktiga rusningar och en del luftsprång. Riktigt häftiga fiskeupplevelser, i vart fall om utrustningen är av det lättare slaget. Hade jag winschat in desssa fiskar med ett -180 g spö och lina som en bogsertross hade det bara blivit plask och stänk eller möjligen uträtade krokar.
    Är bara tvungen att komma med en tråkig, men ändå relevant kommentar på detta... Just gäddor som kämpar skiten ur sig mot en lätt utrustning sommartid är inte det optimala ut fiskevårdssynpunkt, förutsatt att vi nu pratar c&r. Finns rätt stor risk att gäddan packar ihop för gott efter en sådan upplevelse.

Lämna en kommentar:

• grynning
    replied
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Funderar på den kombon .
    Har Downzisern men har inte hittat riktigt vilken rulle jag vill ha .
    Calcuttan 201D är riktigt intresant , hur grov lina & tunga beten kan man köra med den rullen .
    Beten från 50 upp till 100 gr vill jag kunna kasta .
    Jag kör med 0,28 sufix ghost. Och mestadels beten runt 60-70g men det borde gå att fiska med beten upp emot 100g på den utrustningen.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 354 svar
279 318 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40