Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Downsize:ad gäddutrustning...
Collapse
X
-
BTW så är det, enligt min erfarenhet, inte de tyngsta gäddorna som bjuder det största motståndet. Däremot har jag åtskilliga gånger under sommaren haft förmånen att brottas med fiskar mellan 5 och 8 kilo på relativt grunt vatten och då har det inte bara varit dragkamp utan även riktiga rusningar och en del luftsprång. Riktigt häftiga fiskeupplevelser, i vart fall om utrustningen är av det lättare slaget. Hade jag winschat in desssa fiskar med ett -180 g spö och lina som en bogsertross hade det bara blivit plask och stänk eller möjligen uträtade krokar.
-
Ja , lättjerk har varit min favorit fiskemetod sedan 2008. Många rullar och spön har passerat mina händer sedan dess.
När jag började med lättjerk då hade vi en gräns på 45g. Tanken vi hade då var att drilla "större" fiskar med lättare prylar, så det blir lite mer sport. Här finns en gammal tråd om beten vi använde då: http://www.fiskesnack.com/forum/show...havs%C3%B6ring
Det var ju då. Idag lättjerk för mig personligen betyder beten från 20g och upp till 70 g fast ganska korta och kompakta , dvs de ska vara max 12 cm. Mina personliga favoriter idag är: Smuttly pup, Cobb Crazy Shad, SZ miniticssaren, SZ minisquarepusher, Apell mini, Salmo 10 & Buster 2.
Spöt jag har fastnat för är ett 7 fotare på 2 oz från St Croix (såklart) och jag använder det för att fiska med "gäddjiggar" oxå.
Vill jag gå ner i storlek på prylarna, då har jag spön med matchande rullar hela väger ner till -21g, om det så behövs.
Hur fungerar det i praktiken? Jo, det fungerar alldeles utmärkt. När jag fiskar med mina fiskebröder som kastar bara 150+ beten, då brukar jag hänga med både i vikt och framför allt i antal fiskar , om vi säger så.
Ha det //TSenast ändrad av tonyex; 2014-02-12, 14:42.
Lämna en kommentar:
-
Funderar på den kombon .Ursprungligen postat av grynning Visa inläggSamma här har sedan förra säsongen kört med st croix downsizer och en calcutta 201D. Denna säsong så har jag införskaffat ett big cranker från st croix ett 1oz spö med en JDM mörrum som ska få jobba hårt vid snipfiske och till stor abborrarna!
Har Downzisern men har inte hittat riktigt vilken rulle jag vill ha .
Calcuttan 201D är riktigt intresant , hur grov lina & tunga beten kan man köra med den rullen .
Beten från 50 upp till 100 gr vill jag kunna kasta .
Lämna en kommentar:
-
Mitt lätta gäddspö är ett gammalt 8 fots Berkley Signa Pike som David Lundqvist designat. Det är klassat 40-100 gram men max är 75 gram i verkligheten. Jag fiskar max upp till 60 gram för att inte smälla av spöt(många har gått av i denna serien). Rullen som används är en gammal Ambassadeur Ultra Mag 1 för jag gillar tickande slirbroms, eller en Amba 5000 classic. Spöt har tagit +10 kg gädda och UltraMag rullen har en mängd gäddor över 9kg på sitt samvete. Kör lite 4-6 tumsjiggar, 35 grams Atom, Bomber och SSR. Dessutom har jag ett Sg XLNT Butch Light 6,9 fot 10-30 gram som jag funderar att para ihop med en Calcutta 200 TEDC som vanligtvis tjänstgör som havsöringrulle. Den sista combon och några Mörrumspinnare och Atom räcker långt i snipjakten vid sommarstugan.
Lämna en kommentar:
-
Nu har jag aldrig utforskat någon skogstjärn men om jag fick för mig att göra det skulle det säkert bli med lätta grejor. När jag lärde mig sportfiske var regeln att alltid använd så lätta grejor som möjligt och det sitter liksom i. Grov utrustning använder jag bara när fiskesituationen kräver det. Vad gäller gädda är mitt PB relativt beskedliga 11,5 men jag har ett gäng 10+ på mitt samvete och i stort sett alla dessa är tagna med 6-7 fots spö för betesvikter upp till ca 39 gram och haspelrulle med 0,35 mm nylonlina. Det har varit många spännande fighter och framförallt har det varit nöjsamt alla de oräkneliga gångar fångsten blivit mer normala "matgäddor". Om den utrustningen hade räckt om en riktig monstergädda huggit? Det tror jag nog. Visserligen är stora gäddor hyfsat starka men de gör inte särskilt långa rusningar och med rätt teknik tröttar man, förr eller senare, ut dem.Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggSå kan man ju också göra men jag tycker den tyngre utrustningen det har varit mycket fokus på senaste åren har sin plats också. Ska man fiska friliggande grynnor, djupbranter och betesstim på större djup i skärgård eller större insjöar efter monstergädda är det ju bra med lite tyngre grejer och större beten men att utforska små skogstjärn och åar eller bara stå och kasta i den där grunda viken full av 2-3kg gädda gör man i min mening bäst med lättare grejor. Hur kul är det egentligen att vincha hem en 2kg gädda med ett -180g jerkspö?
Lämna en kommentar:
-
Vet inte om jag håller med här, men visst finns det rätt mycket "gäddbeten" mellan 30-70 gram och att hitta spön som är klassade till 40, 50, 60 gram osv är väl heller inte så svårt?Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggHåller helt med! Tycker bara det är lite tråkigt när man ser att nya fiskare på forumet som vill fiska gädda genast får tips på tung jerkutrustning bara för att de nämner arten gädda och alla rullar mindre än Amba 5000 och spön med kastvikt under 100g ratas direkt. Jag tycker istället att en del följdfrågor om vilka fiskevatten och hur fisket ska bedrivas kan vara på sin plats för att sen kunna ge tips på en lämplig utrustning.
Men nu var denna tråd mer tänkt för att dela utrustningstips för det lätta/medeltunga gäddfisket då utbudet av både spön, rullar och beten i detta segment känns ganska klent i Sverige. finns mycket beten under 30g och över 70g men däremellan tycker jag det finns ett ganska stort glapp att fylla.
Lämna en kommentar:
-
Ja förvisso, befinner jag mig i skärgårdsvatten så brukar jerkspöt (lätt sådant) följa med och till det en Pig jr eller två..samt ett par beten till av inte allt för stor vikt. Mitt hemmavatten är dock en å och där funkar andra prylar bättre. Men i sin helhet tycker jag att spinn och jiggfiske är roligare än jerk..fast å andra sidan så är ju jerkfiske en form av spinnfiske så helt konsekvent är man väl inte ..Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggFast fiske med jerkbaits är ju fortfarande förbannat kul. Kanske roligaste fiskemetoden av alla, om du frågar mig. Däremot behöver ju inte betena vara astunga bara för att de är jerkbeten.
Lämna en kommentar:
-
Fast fiske med jerkbaits är ju fortfarande förbannat kul. Kanske roligaste fiskemetoden av alla, om du frågar mig. Däremot behöver ju inte betena vara astunga bara för att de är jerkbeten.Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggUnder en väldigt kort period i mitten av 2000-talet vart det kul med jerkbait och som följd av det så skaffade man ett och annat bete över 100 gram. Nu fiskar jag ytterst sällan med jerkbait, däremot allt som oftast med allt annat, dvs wobblers, spinnare, jigg och skedar. Numera i princip aldrig beten över 70-80 gram, vilket säkert är pyttelitet i vissa fiskars ögon =)
Trender kommer och trender går..
Lämna en kommentar:
-
Håller helt med! Tycker bara det är lite tråkigt när man ser att nya fiskare på forumet som vill fiska gädda genast får tips på tung jerkutrustning bara för att de nämner arten gädda och alla rullar mindre än Amba 5000 och spön med kastvikt under 100g ratas direkt. Jag tycker istället att en del följdfrågor om vilka fiskevatten och hur fisket ska bedrivas kan vara på sin plats för att sen kunna ge tips på en lämplig utrustning.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Magnus Nord;
Det är oftast mindre tröttande att kasta både långt och länge med lätta och medeltunga beten. Tre kompletta spö/rulle-set som matchar och överlappar varandra blir ganska snabbt ett behov för den framgångsrike fiskaren. Det viktigaste är att både rullar och spön passar ditt sätt att fiska och de vatten du jagar dina framtida Rekordfiskar i...
Är rullar och spön av fabrikat ABU, Daiwa eller Shimano har inte lika stor betydelse som att du trivs med dem och att de fungerar perfekt för dig vid dina fisketurer ...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Men nu var denna tråd mer tänkt för att dela utrustningstips för det lätta/medeltunga gäddfisket då utbudet av både spön, rullar och beten i detta segment känns ganska klent i Sverige. finns mycket beten under 30g och över 70g men däremellan tycker jag det finns ett ganska stort glapp att fylla.
Lämna en kommentar:
-
Hej Magnus Nord;Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggNågon mer än jag som kommer satsa på lättare utrustning till gäddfisket denna säsong? I denna tråd tänkte jag att vi kan diskutera utrustning som passar till det lättare gäddfisket och ge tips på rullar, spön, linor, beten m.m.
Jag kan börja med att visa två set från min arsenal som kommer få jobba hårt i år.
SG XLNT 6'9" 10-30g med en Daiwa Tatula 100HL och 0,23 (20lb) PP S8S.
SG XLNT 6'9" 15-60g med en Daiwa Ryoga 1016HL och 0,28 (30lb) Sufix 832.
Så tar vi väl ett rulltips också... Daiwa Tatula, välbyggd och gedigen rulle som ger mycket för pengarna. Känns perfekt till denna typ av fiske och rekommenderas starkt. Den har lite bredare spole än en vanlig 100-storlek så det går på lite mer/grövre lina vilket kan vara bra till gäddjakten. Den kastar också väldigt stabilt och långt med Magforce-Z magnetbroms och T-wing systemet.
Tackle Tour Review Tatula
Tackle Tour Review Tatula Type R
JDM Tatula

Det är oftast mindre tröttande att kasta både långt och länge med lätta och medeltunga beten. Tre kompletta spö/rulle-set som matchar och överlappar varandra blir ganska snabbt ett behov för den framgångsrike fiskaren. Det viktigaste är att både rullar och spön passar ditt sätt att fiska och de vatten du jagar dina framtida Rekordfiskar i...
Är rullar och spön av fabrikat ABU, Daiwa eller Shimano har inte lika stor betydelse som att du trivs med dem och att de fungerar perfekt för dig vid dina fisketurer ...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
277 463 visningar