Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Själv har jag aldrig upsizeat...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Själv har jag aldrig upsizeat...
      Så kan man ju också göra men jag tycker den tyngre utrustningen det har varit mycket fokus på senaste åren har sin plats också. Ska man fiska friliggande grynnor, djupbranter och betesstim på större djup i skärgård eller större insjöar efter monstergädda är det ju bra med lite tyngre grejer och större beten men att utforska små skogstjärn och åar eller bara stå och kasta i den där grunda viken full av 2-3kg gädda gör man i min mening bäst med lättare grejor. Hur kul är det egentligen att vincha hem en 2kg gädda med ett -180g jerkspö?

Kommentera

Ursprungligen postat av magnus (sthlm) Visa inlägg
        någon mer än jag som kommer satsa på lättare utrustning till gäddfisket denna säsong?
        näää.

Kommentera

Under en väldigt kort period i mitten av 2000-talet vart det kul med jerkbait och som följd av det så skaffade man ett och annat bete över 100 gram. Nu fiskar jag ytterst sällan med jerkbait, däremot allt som oftast med allt annat, dvs wobblers, spinnare, jigg och skedar. Numera i princip aldrig beten över 70-80 gram, vilket säkert är pyttelitet i vissa fiskars ögon =)

Trender kommer och trender går..

Kommentera

Shakespear agility 5" med cardinal 200 ui. Nää, men hade tänkt testa mitt SG MPP Spö med en 4000 rulle. Kanske inte så jätte litet set, men jämförelse med andra jerkpinnar är det lättare. Tänk fiska en hel del större spinnare och andra roliga beten
            Senast ändrad av stahre87; 2014-02-11, 18:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
              Någon mer än jag som kommer satsa på lättare utrustning till gäddfisket denna säsong? I denna tråd tänkte jag att vi kan diskutera utrustning som passar till det lättare gäddfisket och ge tips på rullar, spön, linor, beten m.m.

Jag kan börja med att visa två set från min arsenal som kommer få jobba hårt i år.

SG XLNT 6'9" 10-30g med en Daiwa Tatula 100HL och 0,23 (20lb) PP S8S.
              SG XLNT 6'9" 15-60g med en Daiwa Ryoga 1016HL och 0,28 (30lb) Sufix 832.

Så tar vi väl ett rulltips också... Daiwa Tatula, välbyggd och gedigen rulle som ger mycket för pengarna. Känns perfekt till denna typ av fiske och rekommenderas starkt. Den har lite bredare spole än en vanlig 100-storlek så det går på lite mer/grövre lina vilket kan vara bra till gäddjakten. Den kastar också väldigt stabilt och långt med Magforce-Z magnetbroms och T-wing systemet.

Tackle Tour Review Tatula
              Tackle Tour Review Tatula Type R
              JDM Tatula

Hej Magnus Nord;

Det är oftast mindre tröttande att kasta både långt och länge med lätta och medeltunga beten. Tre kompletta spö/rulle-set som matchar och överlappar varandra blir ganska snabbt ett behov för den framgångsrike fiskaren. Det viktigaste är att både rullar och spön passar ditt sätt att fiska och de vatten du jagar dina framtida Rekordfiskar i...

Är rullar och spön av fabrikat ABU, Daiwa eller Shimano har inte lika stor betydelse som att du trivs med dem och att de fungerar perfekt för dig vid dina fisketurer ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Magnus Nord;

Det är oftast mindre tröttande att kasta både långt och länge med lätta och medeltunga beten. Tre kompletta spö/rulle-set som matchar och överlappar varandra blir ganska snabbt ett behov för den framgångsrike fiskaren. Det viktigaste är att både rullar och spön passar ditt sätt att fiska och de vatten du jagar dina framtida Rekordfiskar i...

Är rullar och spön av fabrikat ABU, Daiwa eller Shimano har inte lika stor betydelse som att du trivs med dem och att de fungerar perfekt för dig vid dina fisketurer ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                Håller helt med! Tycker bara det är lite tråkigt när man ser att nya fiskare på forumet som vill fiska gädda genast får tips på tung jerkutrustning bara för att de nämner arten gädda och alla rullar mindre än Amba 5000 och spön med kastvikt under 100g ratas direkt. Jag tycker istället att en del följdfrågor om vilka fiskevatten och hur fisket ska bedrivas kan vara på sin plats för att sen kunna ge tips på en lämplig utrustning.

Men nu var denna tråd mer tänkt för att dela utrustningstips för det lätta/medeltunga gäddfisket då utbudet av både spön, rullar och beten i detta segment känns ganska klent i Sverige. finns mycket beten under 30g och över 70g men däremellan tycker jag det finns ett ganska stort glapp att fylla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                  Under en väldigt kort period i mitten av 2000-talet vart det kul med jerkbait och som följd av det så skaffade man ett och annat bete över 100 gram. Nu fiskar jag ytterst sällan med jerkbait, däremot allt som oftast med allt annat, dvs wobblers, spinnare, jigg och skedar. Numera i princip aldrig beten över 70-80 gram, vilket säkert är pyttelitet i vissa fiskars ögon =)

Trender kommer och trender går..
                  Fast fiske med jerkbaits är ju fortfarande förbannat kul. Kanske roligaste fiskemetoden av alla, om du frågar mig. Däremot behöver ju inte betena vara astunga bara för att de är jerkbeten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Fast fiske med jerkbaits är ju fortfarande förbannat kul. Kanske roligaste fiskemetoden av alla, om du frågar mig. Däremot behöver ju inte betena vara astunga bara för att de är jerkbeten.
                    Ja förvisso, befinner jag mig i skärgårdsvatten så brukar jerkspöt (lätt sådant) följa med och till det en Pig jr eller två..samt ett par beten till av inte allt för stor vikt. Mitt hemmavatten är dock en å och där funkar andra prylar bättre. Men i sin helhet tycker jag att spinn och jiggfiske är roligare än jerk..fast å andra sidan så är ju jerkfiske en form av spinnfiske så helt konsekvent är man väl inte ..

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                      Håller helt med! Tycker bara det är lite tråkigt när man ser att nya fiskare på forumet som vill fiska gädda genast får tips på tung jerkutrustning bara för att de nämner arten gädda och alla rullar mindre än Amba 5000 och spön med kastvikt under 100g ratas direkt. Jag tycker istället att en del följdfrågor om vilka fiskevatten och hur fisket ska bedrivas kan vara på sin plats för att sen kunna ge tips på en lämplig utrustning.

Men nu var denna tråd mer tänkt för att dela utrustningstips för det lätta/medeltunga gäddfisket då utbudet av både spön, rullar och beten i detta segment känns ganska klent i Sverige. finns mycket beten under 30g och över 70g men däremellan tycker jag det finns ett ganska stort glapp att fylla.
                      Vet inte om jag håller med här, men visst finns det rätt mycket "gäddbeten" mellan 30-70 gram och att hitta spön som är klassade till 40, 50, 60 gram osv är väl heller inte så svårt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13