Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Back to topic now guys.....C&R-diskussionen kan ni köra i annan tråd....

    /S
    Vad var ämnet?

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
      Ibland kan det vara skoj med lätta prylar. Själv kör jag dock tungt för att jag vill fiska av så mycket som möjligt så man kan komma upp i maximalt antal fångade gäddor på en dag och då är det effektivare att ha utrustning som kan släpa in fisken lite snabbare. Kanske är det skonsammare också då fisken aldrig hinner få mjölksyra... Kampen i sig ser jag ingen jättetjusning i om man skalar ner, annat är det ju om man faktiskt fiskar fisk som är så stor och stark att du måste använda bromsen annars drar fisken ner dig i vattnet, det är kamp det!
      Är målet att kunna dra upp så många gäddor som möjligt så snabbt som möjligt är naturligtvis en relativt kraftig utrustning lämpligast. För mig är dock sådant inte sportfiske. Det beror på att jag lärde mig fiska i den grå forntid då en del av sporten var att lyckas bärga fångsten på så klena redskap som möjligt. Att använda såpass grova doningar att fisken kunde vevas in utan att ens hinna göra motstånd (få mjölksyra) ansågs rentav osportsligt. Jag vet att man idag ser annorlunda på detta men för mig framstår detta moderna gäddfiske som fullkomligt ointressant. Skulle jag nu, när man måste sätta tillbaka gäddor över 75 cm, ge mig ut på gäddfiske så fick det nog bli sk snipjakt och jag skulle avsluta fisket när jag fått en eller möjligen två lovliga fiskar (som jag skulle rensa och ta med hem).

      Kommentera


      • #33
        Förra året körde jag mycket med den här lätta haspelutrustningen, BFT Walker Jigg 12-40g 8 fot + Shimano Stradic Ci4 2500.

        Det var ruskigt roligt att fiska med detta set som inte känns mer än en handfull fjädrar i näven. Jag har många minnesvärda drillar med det från det gångna året. Ja jag är fan i mig kär i det här setet. Tyvärr tror jag mig ha bommat ett antal grova gäddor som inte krokades. Det är väl nackdelen att gå ner i size vid gäddfisket. Men för fiskeglädjens skull är jag 100% nöjd. Jag fiskade mest med små jiggar.


        Click image for larger version

Name:	P3030022.jpg
Views:	1
Size:	726,6 KB
ID:	1771813Click image for larger version

Name:	Stradic.jpg
Views:	1
Size:	902,3 KB
ID:	1771814
        Min hemsida för Nettel-Laken!
        http://nettelbaits.se/

        Min fiskeblogg!
        http://nettelbaits.nettelbaits.se/

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Vad var ämnet?
          Brukar framgå om man läser trådstartarens första inlägg...och sedan också är lite observant på i vilket forum tråden har postats....

          I detta fall: ".....Spinn- haspel och Jerkbait-utrustning/Downsize:ad gäddutrustning..."

          /S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            Brukar framgå om man läser trådstartarens första inlägg...och sedan också är lite observant på i vilket forum tråden har postats....

            I detta fall: ".....Spinn- haspel och Jerkbait-utrustning/Downsize:ad gäddutrustning..."

            /S
            Det var väl vad jag trodde. Men menar du alltså att det råder någon slags begränsning för utifrån vilka aspekter det är tillåtet att diskutera ämnet? Jag trodde, i min uppenbara enfald, att diskussionen handlade just om för- respektive nackdelar med att fiska gädda med en, i förhållande till gängse sk jerkutrustning, downsizead i bemmärkelsen lättare uyrustning. Så var tydligen inte fallet. Men vad är det då som ska diskuteras?

            Kommentera


            • #36
              Min "normala" utrustning

              LF Cobra ~45 gram med en Revo Rocket
              Dragon millenium 6 fot ~60 gram(överklassat spö) med en C3 5400
              SG Butch light 7 fot ~42 gram med en Mitchell Mag Premier storlek 2000

              I år köpte jag faktiskt en tyngre påk, ett Dragon guide select skinner ~80 gram som jag ska ha min CL Rocket 5600 till(rullen lite för stor)

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Det var väl vad jag trodde. Men menar du alltså att det råder någon slags begränsning för utifrån vilka aspekter det är tillåtet att diskutera ämnet? Jag trodde, i min uppenbara enfald, att diskussionen handlade just om för- respektive nackdelar med att fiska gädda med en, i förhållande till gängse sk jerkutrustning, downsizead i bemmärkelsen lättare uyrustning. Så var tydligen inte fallet. Men vad är det då som ska diskuteras?
                Rätt!!...att så inte var fallet.....

                Vet att du kan läsa Herman....och här kommer delar av första inlägget i tråden som jag tror besvarar din fråga rätt bra:

                Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                Någon mer än jag som kommer satsa på lättare utrustning till gäddfisket denna säsong? I denna tråd tänkte jag att vi kan diskutera utrustning som passar till det lättare gäddfisket och ge tips på rullar, spön, linor, beten m.m.....
                Edit: Så Herman....nu finns en tråd där det är fritt fram att komma med för och nackdelar med Downsizing.....så go ahead and shoot!

                http://www.fiskesnack.com/forum/show...664#post900664

                /S
                Senast ändrad av Silverbågen; 2014-02-12, 23:12.
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                Kommentera


                • #38
                  Mitt foxrage v-jig cast och min revo MGX kommer få jobba hårt med pigga sommargäddor i vassen i sommar

                  Tänkt att kasta bluefox buzzer och den lilla Dahlberg grodan så beten upp till 22gram ungefär

                  Kommentera


                  • #39
                    Har börjat titta på lättare grejer & mindre beten .
                    Har testat Bertox jerk bete i en mindre stl 50-60 gram som har en riktigt bra gång & Apell Decoy Junior .

                    Kommentera


                    • #40
                      Någon som testat Westin Mini Jerk, 100mm, 32g, suspending? Såg fin ut när jag kikade in hos Söders idag. Även Wolftail Jr. är jag sugen på.

                      http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...mini-jerk.html

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X