Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är ju partisk, men Ryoga 1520 är en fantastisk liten rulle! Byggd som en pansarvagn. Dock lite för tung för downsize anser jag även om storleken är rätt. Nya zillion HD däremot är både lätt å snabb. Mitt första val!

    Kommentera


    • Vet inte hur tung Ryogan är men min Calcutta 200DC+ funkar utmärkt på ett SG Bushwhacker 8'6" 30-80 (snarare 20-70) så det är mitt "Downsize" kit. Inte finessvikt, det behövs heller inte men hyfsad balans med den rullen.

      Satt ett Daiwa TD 7,5 på rullen förr men 8'6" ger lite bättre kastlängder vilket jag uppskattar på stora vatten...

      Kommentera


      • Tjenare!

        Ni har helt rätt om Ryogan, känns lite för tung efter mer övervägande. Har en conquest 101 som väger in på 215 gram, skulle va kul att hitta någon lättare än så! Får helt enkelt ta med spöt och testa rullar i butik! Tack för er input!

        /Alex

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          Är ju partisk, men Ryoga 1520 är en fantastisk liten rulle! Byggd som en pansarvagn. Dock lite för tung för downsize anser jag även om storleken är rätt. Nya zillion HD däremot är både lätt å snabb. Mitt första val!
          När kan jag köpa nya Zillion hd i Sverige ?

          Kommentera


          • December landar nyheterna

            Kommentera


            • Det här med rullvikter är ju intressant, särskilt till "downsize" eller lätt gäddfiske.
              För egen del fiskar jag numera i princip aldrig tyngre än cirka 80 gram och till nästa år inte tyngre än runt 70 (av olika anledningar), med andra ord är allt gäddfiske jag bedriver enligt de flesta att räkna som downsize.

              Jag har dock aldrig ägnat så mycket tanke åt rullars vikt, för mig är det viktigare att dels ergonomi och balans stämmer men framförallt att kastbromsens karaktär passar klingan i fråga.
              Jag har exempelvis ett custombyggt MHX som är 7'3" och klassat 3.5-15 gram, dock mer realistiskt 5-20. På detta spö sitter en Calcutta Conquest 100 OG, har svårt att avlägsna den rullen från det lätta spöt trots en till synes alldeles för hög vikt på 236 gram. Rulle och spö lirar så bra ihop att vikten kvittar, även till abborrfisket det används till.

              Click image for larger version

Name:	Mediumrullar01a.jpg
Views:	204
Size:	480,8 KB
ID:	2483992
              Mina frekvent använda "downsizerullar" (alltså rullarna jag använder till allt mitt gäddfiske) till gädda ser ut sådär.
              Allt från svenska mässingsklumpar till en japansk semi-finessrulle.
              Vikter från 180 till 338 gram, även om de lättaste aldrig sitter på tyngsta spöt och vice versa.
              På mina 15-45/50-spön används alla rullar utom de två 4500 när tillfället passar.


              Click image for larger version

Name:	Mediumrullar01b.jpg
Views:	179
Size:	237,5 KB
ID:	2483993
              Något jag tycker är viktigt är höjden på rullen, eller snarare höjd från gavelns översta kant till rullfästet, jag mäter från fästets öppna del på undersidan.
              Tittar man på ovan visade Millionaire 200BB och 2500C är det svårt att tro att stora 200BB sitter 2mm lägre i ett Fuji PTS än den tillsynes
              smärta 25an.



              Click image for larger version

Name:	Mediumrullar01c.jpg
Views:	179
Size:	240,1 KB
ID:	2483994
              200BB är faktiskt 14 gram tyngre och generellt större än min Ambassadeur 4500CA men det sitter hela 7mm lägre i rullfästet än svensken.


              Med detta i åtanke så hade jag definitivt kunnat välja nya Ryoga på ett förvånansvärt lätt spö, om rullen trivs på spöt hade jag inte låtit vikten hindra mig.
              Faktum är att jag jagar en fräsch, gammal Ryoga 1016 som ska sitta på ett av mina lätta (både viktmässigt och kastviktmässigt) 15-45/50-spön trots att rullen väger 255 gram.
              Nya Zillion HD är definitivt en fin rulle men som jag förstår det väger den 230 gram och är i dagens läge inte att räkna som en riktig lättviktare i sammanhanget.
              Testade själv lilla Curado 70 på ett av mina mediumspön och upplevde den som lite för lätt för att ge rätt balans även om rullens uppbyggnad utan problem passar även något tyngre gäddfiske.
              Hade för många år sedan ett par Conquest 50 på korta och riktigt lätta spön, trots sina 205 gram kändes både rulle och kompletta riggar som finessprylar.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                Är ju partisk, men Ryoga 1520 är en fantastisk liten rulle! Byggd som en pansarvagn. Dock lite för tung för downsize anser jag även om storleken är rätt. Nya zillion HD däremot är både lätt å snabb. Mitt första val!
                Om ryogan är för tung för "downsize" vad kan man använda den till då?
                Vad jag kan se går det inte på jättemycket lina. Då går den ju bort till tyngre också.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
                  Tjenare!

                  Ni har helt rätt om Ryogan, känns lite för tung efter mer övervägande. Har en conquest 101 som väger in på 215 gram, skulle va kul att hitta någon lättare än så! Får helt enkelt ta med spöt och testa rullar i butik! Tack för er input!

                  /Alex
                  Ditt spö är 7,4 1,5oz
                  vill du verkligen ha lättare än din conquest på 215g
                  jag ser en risk att det blir svårt att balansera spöt.
                  på min 1,5oz som är 6,6 har jag en sv103 som väger 220g
                  Den sitter perfekt på. Testat även lättare rullar men tycker då man förlorar i balans.

                  Kommentera


                  • Tycker ryogan är perfekt till ca 100, 120gr spön 8-9” långa. Själv jagar jag vikt. Tycker precis som japanerna att det ska vara lätt å snabbt! Ju lättare desto bättre om ni frågar mig. Föredrar ju oxå ergonomi framför design, vilket jag anser hör ihop om man vill fiska bekvämt.

                    Kommentera


                    • En nästan "evig" fråga detta om balans kontra vikt och här upplever vi saken olika. En del menar att frågan om balans är skitsnack, när man fiskar in betet drar det ändå i toppen medan andra menar att det är högst relevant. Att vissa spön (alltför få?!) är gjorda för balansering i butten antyder väl något eller?

                      Att lätta kit är i ropet har man förstått och säljer ju om inte annat. Har lätt, lättare lättast blivit lite av ett självändamål...? Bäst är nog att TS prövar själv om han upplever lätt som lätt i handen eller något tyngre som mer balanserat...
                      Senast ändrad av anteman; 2018-11-20, 10:58.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 544 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X