Alabama Rig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alabama Rig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alabama Rig

Hej ni på FS jag tänkte testa Alabama Rig för abborre, och jag undrar om nån
    här på FS har testat det och om det levererar fångst

har tittat på http://www.tradera.com/item/340359/2...rrens-favorit-
    tror ni det kan vara nått eller ska jag köpa på miekofishing?

Köpte några för att testa, både stora och små finessevarianter. Har bara snabbtestat och då fått en ynka abborrusling så det var ju inte direkt som att tråla.
    Största problemet i mitt tycke är att man behöver rätt redigt spö för att hantera riggen vilket gör fisket trist. Jag tycker bäst om att fiska borre med så lätta prylar som möjligt.

Kommentera

Förstår inte grejen med denna rigg. Varför stora tunga riggar med flera beten? Man behöver tunga otympliga spön som pallar riggen. Risken är överhängande att felkroka fisk med de utspridda krokarna. Även om den skulle fånga mer fisk någon gång så är ju frågan, är det värt det? Ta bort en hel del av fiskekänslan och öka risken för felkrokad fisk som kan göra det svårare att returnera fisken osv? Jag får nog ta till de svidande orden "kalle-anka-rigg" :P
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Kanske bättre att testa på dropshot istället billigare också

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
          Förstår inte grejen med denna rigg. Varför stora tunga riggar med flera beten? Man behöver tunga otympliga spön som pallar riggen. Risken är överhängande att felkroka fisk med de utspridda krokarna. Även om den skulle fånga mer fisk någon gång så är ju frågan, är det värt det? Ta bort en hel del av fiskekänslan och öka risken för felkrokad fisk som kan göra det svårare att returnera fisken osv? Jag får nog ta till de svidande orden "kalle-anka-rigg" :P
          Otroligt vilka känslor som sätts i gungning!
          För en del av oss kanske det handlar om att testa nya tekniker för att fånga fisk. Inte nödvändigtvis för att fånga mer fisk, utan att ha kul under tiden man gör det. Är man lagd åt det nyfikna hållet så ingår det ibland att testa lite "kalle-anka-tekniker" medan andra ägnar sig åt "riktigt fiske".

Kommentera

Själva riggen torde flytta en del vatten. Det funkar bevisligen på walleye (och muskie såg jag på uncut angling). Men stjälper den inte mer än hjälper i våra vatten?

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Otroligt vilka känslor som sätts i gungning!
              För en del av oss kanske det handlar om att testa nya tekniker för att fånga fisk. Inte nödvändigtvis för att fånga mer fisk, utan att ha kul under tiden man gör det. Är man lagd åt det nyfikna hållet så ingår det ibland att testa lite "kalle-anka-tekniker" medan andra ägnar sig åt "riktigt fiske".
              Folk får väl ha hur kul de vil när de fiskar och vara nyfikna, det är bara positivt. Vad som är riktigt fiske har jag inte ens pratat eller antytt något om, jag ifrågasätter riggen starkt av olika skäl. Inte minst när jag såg den på youtube första gången med felkrokade fiskar där krokar hamnade runt ögonen osv.. har aldrig heller sagt att man inte ska eller får testa, men det är ett forum och man brukar ge sina åsikter när folk tar upp eller frågar om saker..
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Har nyligen köpt en Yumbrella rig och tänkt testa det på både gädda och abborre. Tänkte testa jiggar och spinnare i olika storlekar. Kanske även testa att vertikala på gädda med det.
                Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                http://www.ichtys.se

Kommentera

själv tycker jag man får fisk så det räcker på ett ensamt bete....roligare med mindre trassel är det med....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Trålades det upp några större mängder med alabama i somras???
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S