Spökit för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spökit för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spökit för nybörjare

Hejsan,

Min lillasyster och jag fiskade i höstas och hon blev helt såld på det!

Nu fyller hon snart år och jag tänkte införskaffa ett litet nybörjarset, har någon något tips?
    Bra, men inte superdyrt!

Tacksam för alla tips!

Klassiskt spinnfiskekit för all-around fiske

Kommentera

http://www.dogger.se/rullar-spon/fis...combo-okuma-74

http://www.dogger.se/rullar-spon/fis...combo-catana-7
      Senast ändrad av lausvik; 2014-03-17, 13:51.

Kommentera

Hur gammal är syrran? Är det ett barn du ska handla åt eller en tonåring. Är hon inte så gammal finns det ju små set med inkapslade rullar, men jag har sett att många rekommenderar ett litet haspelkit i stället.
        Är hon lite äldre kanske ett Lady fish-set från Shakespear vore något. Kit med rosa detaljer. Och lite dyrare är ju Ugly Stik pink spin eller haspel - med rosa rullar och spön...
        Sedan kanske man tycker att utsidan inte är viktigast och då är förmodligen en bra haspelrulle i mindre storlek med ett kort och inte allt för svampigt spö bästa kombinationen för ett roligt fiske. Och där är det väl plånbokens tjocklek som styr. De combos som Lausvik rekommenderar är säkert inte fel om tjejen inte är allt för liten.

Kommentera

Först av allt, jag är verkligen ingen prylsnobb, man kan i stort sett fiska med det mesta. Men som absolut nybörjare vill man helst ha lite förlåtande grejer som inte strular för mycket. Och något man kan växa i så att säga. Något i klass med Lausviks länkar tror jag är bra. Och ska man satsa lite mer pengar på en speciell del så är det rullen. Som ny är det inte så stor skillnad på ett 300 kronors spö och ett 3000 kronors spö. Men en bra rulle känner även en nybörjare skillnad på. Men uppe på 6-700 kronors nivån för ett set så är det shyssta grejer för det mesta.

Absolut haspelrulle!

Gå in i någon butik, för det mesta har de några varianter på set som de har bra priser på.

Kul att du fått henne hooked!
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Syrran fyller 9 nu, så behöver inte vara det dyraste av det dyraste. Men man vill ju ändå köpa något som hon kan växa lite i som du säger Kalle. Hon stod med mitt lätta haspelkit som jag köpte för typ 5-600kr när jag var i hennes ålder och var kanonduktig!

Jag tycker att det kitet lausvik tipsar om ser grymt schysst ut! inkapslat blir det inte, har inga bra erfarenheter av det, blev bara kaos av linorna när jag var liten och kastade med det.

Mycket kul, Kalle! Vi stod i 3 timmar i en regnbågssjö och hon fick inte ett napp men var ändå helnöjd med livet!

Kommentera

Ursprungligen postat av siralex Visa inlägg
              Mycket kul, Kalle! Vi stod i 3 timmar i en regnbågssjö och hon fick inte ett napp men var ändå helnöjd med livet!
              Tror det dröjde flera år innan jag fick nåt på spöt när jag började som liten skitunge. Skönt att veta att inte alla ungar idag kräver omedelbar tillfredsställelse utan förstår att njuta av livet!
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                Tror det dröjde flera år innan jag fick nåt på spöt när jag började som liten skitunge. Skönt att veta att inte alla ungar idag kräver omedelbar tillfredsställelse utan förstår att njuta av livet!
                Verkligen! Jag köpte en rosa sked till henne som hon körde med tills hennes armar inte orkade längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                  Jo , men det där med att njuta av livet ter sig lite olika ut, en av mina döttrar har haft en förmåga att få upp fisk eller i alla fall ett hugg på något av sina första kast vid flera tillfällen. Så numera nöjer hon sig med 15 minuter fiske, men sen sover hon gott med sovsäck och kudde i bilen, eller mot min arm i båten......

Mina kids har börjat med öppna haspelrullar ganska tidigt, seten Herman länkar till ser helt oki ut, ni får mycket fiske för dom pengarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                    Jo , men det där med att njuta av livet ter sig lite olika ut, en av mina döttrar har haft en förmåga att få upp fisk eller i alla fall ett hugg på något av sina första kast vid flera tillfällen. Så numera nöjer hon sig med 15 minuter fiske, men sen sover hon gott med sovsäck och kudde i bilen, eller mot min arm i båten......
                    Det låter riktigt mysigt det där!

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                    Mina kids har börjat med öppna haspelrullar ganska tidigt, seten Herman länkar till ser helt oki ut, ni får mycket fiske för dom pengarna.
                    Mycket fiske för pengarna låter ju riktigt lovande det med!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 099 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13