Ett Allround sjö spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett Allround sjö spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ett Allround sjö spö

Hej allihopa! Jag söker som sagt ett allround spö till sjön för gös, gädda abbore!Äger r
    för tillfället ett bft vertical pelagio men skulle gärna vilja testa ett haspel spö , tänkte använda mig utav wobbler, jiggar så kom gärna med sköna spö länka gärna! Budgeten skall ligga på max tusen lappen! Tack på förhand!

Kul, Jag gillar utmaningar!
    Om du menar ett allround spö , då menar du ett spö med kastvikter upp till 30g eller har du en annan uppfattning?

//T

Kommentera

Jag har tre spön i Berkley Lightning shock serien. 9,6 fot 3-18 gr, 11 for 5-30 gr, 10 fot 15-55 gr.

Tycker om alla tre, fiskar mycket med dom. Mycket känsla, ryggrad när det behövs, och titanringar som man inte behöver vara så rädd om....
      Finns flera längder och viktklasser, bara att välja ett som passar. Mycket spö för pengarna....

Kommentera

Skulle säga att ett 8 fots 10-30g är så allround som man kan få, mellan långt och mellan tung kastvikt. Längden är mer en smaksak, 8 fot kastar hyggligt när man fiskar från land och det är inte så långt att det blir i vägen vid båtfiske.

Spöt är antagligen bäst lämpat till gös, lite för klent för gädda, då klarar jag helst i alla fall 50g beten (för att kunna kasta "små" gäddbeten) och lite kraftigt för abborrfisket då går jag gärna ner ett steg i kastvikt till en 5-15g eller så för att kasta bättre med små beten och få en lite roligare fight.

Skulle överväga att köpa 2 st 500 kronors spön, ett med kastvikt upp mot en 60g och ett lätt, kanske UL, spö för borrefisket. Borde gå att få två hyggliga spön som var för sig är bättre på det de gör än ett spö som är halvtrist för både gädda och borre.

Det beror i och för sig helt på vad man fiskar mest, om man tänker köpa fler spön inom en snar framtid, då kanske det är bättre att köpa ett lite finare spö åt gången, och om man kan tänka sig att släpa runt på två spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
          Jag har tre spön i Berkley Lightning shock serien. 9,6 fot 3-18 gr, 11 for 5-30 gr, 10 fot 15-55 gr.

Tycker om alla tre, fiskar mycket med dom. Mycket känsla, ryggrad när det behövs, och titanringar som man inte behöver vara så rädd om....
          Finns flera längder och viktklasser, bara att välja ett som passar. Mycket spö för pengarna....
          Jag har 4 st Berkley Phazer. Typ på barnvagnspromenaden vid ån, utlåningsspön/barnspön, såsa runt i sommarstugan spön. 6,7,8,9 fot. Dom är ännu billigare & jag kan tycka dom gör jobbet bra till allt möjligt sånt semesterfiskande... Haft 7 & 8 fotaren till harrfiske i fjällen & 9-fotaren har varit med till Mörrum oxå. 6 & 7-fotaren till borre. Så jag instämmer om detta med 2 st 500-kronorsspön, istället för ett 1000-kronors spö...
          Senast ändrad av Nils Jonas; 2014-03-19, 12:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
            Jag har 4 st Berkley Phazer. Typ på barnvagnspromenaden vid ån, utlåningsspön/barnspön, såsa runt i sommarstugan spön. 6,7,8,9 fot. Dom är ännu billigare & jag kan tycka dom gör jobbet bra till allt möjligt sånt semesterfiskande... Haft 7 & 8 fotaren till harrfiske i fjällen & 9-fotaren har varit med till Mörrum oxå. 6 & 7-fotaren till borre. Så jag instämmer om detta med 2 st 500-kronorsspön, istället för ett 1000-kronors spö...
            Du har helt klart en poäng där. Jag resonerar nog liknande, då jag sällan köper spön till fullpris, något av Lightning spöna var nog prissatt till en bit över tusenlappen ordinarie pris. Jag har betalat mellan 5 och 8 hundringar för mina.
            Letar man runt på sajterna kan man få ganska mycket mer för pengarna, Youfish hade t.ex. skapligt pris på några phazer nu....

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Kul, Jag gillar utmaningar!
              Om du menar ett allround spö , då menar du ett spö med kastvikter upp till 30g eller har du en annan uppfattning?

//T
              Precis Tonyex glömde nämna det max 40 gram inte mer än så hehe :-)

Kommentera

Tacksam för alla svaren! Ska kolla upp det ikväll efter jobb! Någon bra sida med snabb frakt som ni kan rekommendera?

Kommentera

hehe, om ni vill jag kan oxå berätta om alla mina spön, men det kommer inte att hjälpa TS.
                  Faktum är att vi vet inte ens vad han behöver för spöt ....

Det jag menar med det att det kanske är lika bra och fråga lite mer om vilka tillverkare han gillar, vilken aktion, längd osv ....

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2014-03-19, 13:25.

Kommentera

SG's bushwhacker & butchspön finns ju oxå. Dom kan gå att för styvt 500 spänn oxå. Jag har ett triggerspö för lättare gäddfiske som jag gav 550 för.

Samma xlnt-klinga på ett visst spö som folk ger 1800 kr för, så det är inte dåliga grejer...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13