Har kört fast i ett tänk. Behöver spötips (Haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har kört fast i ett tänk. Behöver spötips (Haspel)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har kört fast i ett tänk. Behöver spötips (Haspel)

Hej alla. Hoppas någon kan komma med lite tips. Jag vill ha ett nytt spö men vet inte riktigt åt vilket håll jag ska titta åt. Jag har en del Shimanospön sedan tidigare så det blir automatiskt att jag sneglar åt det hållet men det är kanske dags att kolla på annat. Eller få tips om något jag inte tänkt på.

Bakgrunden är följande. Jag kör mycket UL och jigg. Har utmärkt utmärkt UL-utrustning och fin jiggutrustning.
    Vad jag saknar, tycker jag, är ett 7 fotsspö för lite allroundfiske. När man inte behöver tänka så mycket på vad man slänger på. Jag har ett 7 fots beastmaster redan med en dragvikt på 7-21 gram och skulle vilja ha lite högre spann. Jag älskar iofs det spöt men det är ett 4-delat "resespö" som jag vill spara lite, hade tänkt mig nåt tvådelat. Kanske kunna hänga på den största Atomskeden på 35 gram t.ex. Kollade på forcemaster 14-40 gram och spannet är i min smak men spöt är kanske, jag vet inte, sladdrigt? Vill ha en aning styvare. Anledningen till att jag vill att det ska vara runt 7 fot är att längden passar mig utmärkt bra och jag har redan 6- & 8-fotare :-)

Ja, så här håller jag på. Tankarna går runt och jag kommer ingen vart. Har ni några tips eller ideer?

Tycker gott du kan testa ett längre spö, 10 fot 15-55 gram kastar en atom 35 gr eller Toby alldeles utmärkt.....t.ex.
    11 fot 5-30 gram kastar skedarna fantastiskt långt och fint också....
    Jag gillar Berkleys spö, finns en hel del att välja på.....

Kommentera

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=6013. Jag har triggger modellen o är grymt nöjd. Fixar allt från 12g reflex-52g fatso.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Vill man ha vettig aktion i ett haspelspö så finns det ett samband mellan spöets längd och den vikt det är avsett att kasta. Det är svårt att göra ett kort spö som kan kasta tyngre beten och det är inte heller lätt att få till ett långt spö som kastar lätta drag. Vill man ha ett spö med behaglig aktion som kastar beten på 35 gram eller tyngre så bör man, enligt min uppfattning, titta på åttafotare eller längre. Detta gäller särskilt om man vill ha ett inte alltför dyrt spö.

Kommentera

För 35 grams skedar funkar det här spöt fantastiskt bra.....

Kommentera

shimano beastmaster 14-40g 8 fot är ett sannerligen trevligt spö. Väldigt allround och kastar 35 grams skedar enkelt även kastar den något tyngre bete (ca 50g) om man tar det lugnt...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Vill man ha vettig aktion i ett haspelspö så finns det ett samband mellan spöets längd och den vikt det är avsett att kasta. Det är svårt att göra ett kort spö som kan kasta tyngre beten och det är inte heller lätt att få till ett långt spö som kastar lätta drag. Vill man ha ett spö med behaglig aktion som kastar beten på 35 gram eller tyngre så bör man, enligt min uppfattning, titta på åttafotare eller längre. Detta gäller särskilt om man vill ha ett inte alltför dyrt spö.
              Tänkvärda ord. Tack. Egentligen är nog 35 gram max, normalvikten förmodligen 7-18. Jag ser mig själv som en UL-jiggare i första hand och detta ska vara ett komplement till befintlig utrustning, tänker jag. Ibland blir man ju sugen på att dra iväg ett atom eller en tyngre reflex. 7-fot är bara en längd som passar mig väldigt bra. Smidigt när man sitter i liten båt med 2-3 andra också. Jag är däremot inte särskilt priskänslig. Att det spö jag kikat mest på råkar vara lite billigare är mest en slump. Det var spannet på dragvikten jag gillade mest. Men det är klart att om spannet är för stort blir kompromissen till slut så stor att spöt blir mindre trevligt att hantera.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                Tycker gott du kan testa ett längre spö, 10 fot 15-55 gram kastar en atom 35 gr eller Toby alldeles utmärkt.....t.ex.
                11 fot 5-30 gram kastar skedarna fantastiskt långt och fint också....
                Jag gillar Berkleys spö, finns en hel del att välja på.....
                Tack för tipset. Mitt "problem" är dock att jag redan har 10-fots spö och jag har aldrig riktigt trivts med längden. Även om jag själv är rätt lång har jag föredragit kortare spön. Detta kan ju ändras i framtiden :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                  http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=6013. Jag har triggger modellen o är grymt nöjd. Fixar allt från 12g reflex-52g fatso.
                  Inte illa. Måste jag definitivt kika mer på :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                    För 35 grams skedar funkar det här spöt fantastiskt bra.....

http://www.xxl.se/fiske/fiskepon/ber...065173_1_style
                    Rejält dåligt med information om spöt bara. Ska kolla upp det. Tack.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13