En femårings första fiskespö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En femårings första fiskespö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skulle inte rekommendera detta, jag började nämligen så med lilleman, 3m spö är väldigt mycket spö att hålla ordning på för en liten kille, bara lyfta spöt för att få in linan och utan att krokar kommer i ansiktet är en rejäl utmaning.

Åkte strax efter detta testet ner till butiken och köpte han ett abumatic-set. Efter att ha visat han 4-5 gånger så satt kasten tillräckligt bra, setet är väldigt plastigt så skulle nog kika efter en beg riktig rulle om det visar sig bli något intresse.

Kommentera

min dotter var 3år när jag köpte ett vanligt barnsett som jag kasta ut efter 1 tur och så fick och min daiwa exceller oxh så köpte jag ett rosa spö och lite färgglada drag, tog kanske 10kast på land med en mutter så kastar hon bra långt ibland glömmer hon att fälla över bygeln men det är kanske 1/50.
      Ambassader c3, savagear mp pro
      daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
      okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

Kommentera

För strax under 300 spänn får man ett Fladen Xtra Flexx, 7 fot, 7-25 gram med en fin liten öppen haspel med påspolad lina. Ett mjukt men starkt spö med ganska långt EVA-grepp som fungerar bra för en liten fiskares tvåhandsfattning.

Kommentera

Ett abumatic set och lite abborrspinnare och jiggar, sen ut där det finns finns gott om huggvilig abborre.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

1. Metspö som föreslagits, runt 2,5 - 3 meter
            2. Abumatic, tänk bara på att en 5 åring inte har så stora händer som en vuxen, och inte samma koordination.
            3. ABU Record 1400, 6 fot glasfiberspö och blyklump, det lärde jag mig att kasta med på 70-talet...

Kommentera

Jag började min fiskekarriär med enkelt mete uppe i sommarstugan i överkalix. Var bara ett enkelt metspö typ bambu. Sen att vi har tillgång till 2 sjöar med sjukt mkt huggvillig aborre gjorde ju int saken sämre men att hålla de enkelt i sån ålder kan nog int vara en nackdel. Då behöver man bara sitta brevid och vara mask och avkrokningsbetjänt

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                De rullar jag använde till mina glin var ultralätta inkapslade haspelrullar av den typ som hänger under spöet och där man manövrerar linan med en liten spak/avtryckare som man sköter med pekfingret......

Jag har sett att ABU har en rulle av denna typ i sitt sortiment. De är mycket lättare för en femåring att hantera än en vanlig öppen haspel samtidigt som övergången till en sådan rulle blir enkel när de blivit litet större och duktigare på att kasta.
                Modellen heter Abumatic 275 Underspin.
                Tight lines!
                CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Mina barn har alltid fascinerats av "kastspön". Men bättre sinnesfrid vid praktiskt fiske med toppknutet.... Ett enkelt 3 meters samt ett par färdigriggade tackel så man inte spiller tid på att trassla på plats. Satsa på den fisk som nappar, lämna prestigen hemma. Löja,mört, gärs som hugger är roligare för barn än öringar och gäddor som inte gör det. Sen glöm inte saft, kex, bullar godis å varma extrakläder!
                  Take a kid fishing!

Kommentera

Jag köpte ett set till min 9 åriga styvson, kinetic Devil Fish, 6' spö, riktigt skönt och rullen har lampor som blinkar när man vevar! Setet kostade 399kr inkl rulle och lina.

Jag var ut en sväng idag och såg ett vak, greppade första bästa spöt vilket var hans, resultatet blev en regnbåge på 4.2kg

Kommentera

Jag lånade ut mitt UL spö till barnen när de var små det funkade hur bra som hellst. Ett tips är att börja med flytvobbler ifall de glömmer att veva
                      Jag åkte direkt till havet och satte på vobblern på en gång inge test på gräs här inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 232 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13