I Sverige marknadsförs "vanliga" spinn- och haspelspön som är lämpliga för fiske med poppers, lätta top water lures och jerk baits ofta som vertikalspön. Jag menar lätta, relativt styva spön runt sex fot för beten upp till ca 30 gram (1 oz).
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lämpliga poppers
Collapse
X
-
Kan rekommendera "Spinwal Wolframtafsar" till popperfisket. De är lätta, tunna och starka och är det gott om gädda, finns det abborre finns det nästan alltid gott om gädda, är det ett måste om man inte vill bli av med dyrt inköpta beten.
Har använt Spinwal Wolframtafsar i flera år nu och har aldrig märkt att abborren skyggar för tafsen så jag använder hellre dessa framför fluorocarbon då dessa definitivt klarar gäddornas rakbladsvassa tänder. Något som iallafall tunnare fluorocarbon inte gör.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Tack för tipset!Ursprungligen postat av Tantor Visa inläggKan rekommendera "Spinwal Wolframtafsar" till popperfisket. De är lätta, tunna och starka och är det gott om gädda, finns det abborre finns det nästan alltid gott om gädda, är det ett måste om man inte vill bli av med dyrt inköpta beten.
Har använt Spinwal Wolframtafsar i flera år nu och har aldrig märkt att abborren skyggar för tafsen så jag använder hellre dessa framför fluorocarbon då dessa definitivt klarar gäddornas rakbladsvassa tänder. Något som iallafall tunnare fluorocarbon inte gör.
//Tantor
Det får nog bli till att köpa någon eller några tafsar för det är fruktansvärt gott om gädda i vattnet.
Mest små snipor, men de har ju vassa tänder de också har jag märkt.
Kommentera
-
Några fler tips på "små, lätta" tafsar? Kört både med ovan nämnda wolfram samt darts microtafsar. Tycker båda har en förmåga att lätt bli krokiga och tvinnade.
Lat som man är vill man helst köpa färdiga om det nu finns, eller är det att göra egna i flourcarbon som är vägen att gå? Alla köpes FC är i sånna grova tjocklekar vad jag hittar.
//L
Kommentera
-
Har försökt få nåt på poppers några gånger, lyckades få en gädda på en groda innan. Men den gjorde värsta rusningen mot båten så lyckades aldrig kroka den... Höll fan på att välta båten så högt jag hoppade, hade redan stått i 2 timmar o kastat mot den riktningen...
Kör med både skitter pop o rapala popper, rapalan är både lätt kastad o inte allt för stor. Stort jävla "bluuump" blir där när man rycker också, kanske för mycke?Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Skitter pop är åxå rapala.. eller vad menar du? Nä det är inte för mycket, det är ju själva meningen med poppers, som du hör på namnet. Jag drog en 4kg igår på en 9cm skitter,(finns i 5, 7, 9 och 12 cm) Gäddan hoppade upp 1 meter i luften. Jävligt skoj
Kommentera
-
Bomber pop´n minnow eller? Ofc säljer ut dom i flera färger för 39 pix
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
279 269 visningar