Ursprungligen postat av Jester Burk II
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tafsar vid ul-fiske?
Collapse
X
-
Fiska med spinnare då kan jag köra en tunn tafs.Ursprungligen postat av Leon Visa inläggHur pass tunn är 20lbs?
Men med små jiggar måste man knyta annars får man ingen fisk.
Som fiskare måste man ta lite ansvar dvs vinkla om kasten. Gäddan kräver mera vegetation på botten än abborre och då behöver man inte fiska abborre där.
Fick en gädda på 4,5 kg på ul grejer i ammarnäs. Det var en väldigt kul fight även om jag blev förbannad.
Linan 0,20 nylon och 3 cm rapala höll den gången
/Fredrik
Kommentera
-
Pafex wiren finns på flugor.se, det är den som gäller för till exmpel gäddflugfisket. Strikewire har en liknande produkt men den jag fick tag på är grövre och styvare. Pafex påminner om sytråd, försök kinka den om du kan.
Ett annat alternativ som kanske låter lite knäppt är enkeltråd titan, jag har testat näst tunnaste av dom här http://www.aquateko.com/Knot_2_Kinky...r_Wire_s/1.htm
Jag provade den som flugtafs efter att ett känt fiskemagasin lanserade titan som den ultimata gäddtafsen, problemet med den här är att vid just flugfisket är den lite för mjuk, jag tailade in knutar på tafsen som blir i princip omöjliga att reda ut, då är pafexbättre till just fluga.
Men som gäddtafs är grövre diameter grymm, tunnare borde fungera till lättare beten.Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Jag har inte haft samma tur utan mist massa spinnare o småwobbler pga gäddor bara klippt linan. Så jag kör aldrig utan tafs längre o har fått behålla mina beten. Risken att stöta på gädda där jag fiskar är väldigt stor tyvärr.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Visst får även jag gädda ibland... Verkar som dom är på hugget när jag jagar borre. Mest små cykelpumpar, vilket är förklaringen till att jag klarat mig från avbiten lina. Och jag kör vidare till den dagen jag står där med lång näsa... Har faktiskt kollat på mikrotafs hos Olssons fiske men efter som det gått bra hittills så har det inte blivit av.
Kommentera
-
Fiskar alltid med en tunn wolfram vid lättare fiske, för man vet aldrig vad som kan kliva på. Fick denna 114 cm madame igår, på en klassisk reflex vid abborre fiske med lätt utrustning ( Shimano Core/Technium DF CX 270 ML ). Fick klippa kroken för spinnaren satt riktigt knepigt långt ner genom ena gälen. Gälen var trots detta inte alls skadad och krokdelarna tog jag bort utifrån utan att det blödde ett smack. F-n, man kanske skulle blivit kirurg
Avkrokningen gick ganska snabbt, men det tog en j-vla tid att landa henne. Trots detta behövde damen ingen längre tids återhämtning. Utan simmade ganska snabbt iväg när jag satte tillbaks henne på lite djupare vatten. Snabbt gick det däremot inte att få båtmattan ren efteråt. Nä, i fortsättningen ligger avkrokningsmattan alltid i båten
Kommentera
-
Jag personligen kör med FC då jag har intalat mig själv att jag får mer fisk då den inte syns lika bra under vattnet.
Sedan skarnar jag alltid FC med huvudlinan med hjälp av dubbel Grinner knuten.
Detta gillar jag då jag slipper lekande och får mer kontakt med fisken då linan sitter ihop med FC
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 969 visningar