Att jag i de flesta lägen föredrar monofil nylonlina framför sk flätlina känner väl de flesta vid det här laget till. När jag använder flätlina skarvar jag alltid på en (rejäl) bit nylon- eller FC-lina som tafs/slaglina. FC verkar ju, precis som flätlina, vara det "som gäller" men nu har jag blivit tveksam till det också. Nylonlina fungerar minst lika bra. är smidigare, i princip lika stark, mer knutsäker och billigare att byta. fast förmodligen är det något jag missar. Så förklara gärna för en gammal surgubbe vad som är så fantastiskt med FC-lina och varför den är överlägsen vanlig hederlig nylon...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fluocarbon?
Collapse
X
-
Argumenten där ute sägs vara: Tål mer nötning. Syns mindre. Lättare att få sträckt. Stummare.
Om den är bättre än nylon kan jag dock inte säga något om, då jag tycker båda fungerar fint.
-
Om den tål mer nötning är det marginellt. Nylon brukar jag byta efter ett dagspass. Mindre synlig? Torde även det, i så fall, vara marginellt. Stummare? Knappast en fördel och i vart fall ingen odelad sådan. Ett av skälen till att jag använder slaglina när jag fiskar med flätlina är för att få åtminstone litet elasticitet när jag har fisken på kort lina.Ursprungligen postat av karki Visa inläggArgumenten där ute sägs vara: Tål mer nötning. Syns mindre. Lättare att få sträckt. Stummare.
Om den är bättre än nylon kan jag dock inte säga något om, då jag tycker båda fungerar fint.
Kommentera
-
Guest
Tycker det beror på vad du fiskar och vilka förutsättningar du har. Är fisken grymt kinkig kan den göra skillnad, men annars är det andra egenskaper mer än synligheten som påverkar. Den sjunker lättare och är styvare som du säger.
Har dock bara negativa erfarenheter av riktigt tunn fc. Vid flugfiske och som flugtafs. Då kan jag köra tunnare vanlig nylon än fc. Sen är den dyr som du säger.
Kommentera
-
det är skillnad på FC och FC....men kapa gärna en bit och lägg i ett glas vatten....ser du den??Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggOm den tål mer nötning är det marginellt. Nylon brukar jag byta efter ett dagspass. Mindre synlig? Torde även det, i så fall, vara marginellt. Stummare? Knappast en fördel och i vart fall ingen odelad sådan. Ett av skälen till att jag använder slaglina när jag fiskar med flätlina är för att få åtminstone litet elasticitet när jag har fisken på kort lina.
här en test av FC linor...http://prensajt.fiskejournalen.se/im...fde3da48a8.pdfNever let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
En, som jag har sett det, stor nackdel med FC är att den är mindre "miljövänlig" än vanlig monolina...den i princip omöjlig för naturen att bryta ner....har därför valt vanlig mono som tafs vid havsöringsfisket när jag kör med flätlina....
Nu gäller väl det även att flätlinorna är svåra att bryta så jag är väl inte helt konsekvent i mitt "miljötänk" eftersom jag föredrar den stumhet som en sådan lina ger.
Stumheten och nötningståligheten är väl annars den största fördelen med FC som jag ser det....dess "osynlighet" tror jag för egen del har större betydelse för fiskarens självförtroende än för fiskens benägenhet att hugga.....
/S
Kommentera
-
Min erfarenhet är att superlim "äter upp" både nylon och FC och borde därför snarare försvaga knuten.
Flätlina däremot suger år sig superlim och då funkar det.
Huvudregeln är dock: behöver du superlim för att säkra en knut, då är det ingen bra knut!
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Dagens FC-linor vet jag inget om men jag köpte för ca 10 år sedan en rejäl bunt FC-linor i olika dimensioner för att ha till haspel och multirullar. Jag kom över dem billigt och trodde jag gjort ett kap.
Vad kvickt lärde mig var att linan inte var att lita på. Den kunde gå av utan någon synlig anledning. Det blev därmed den dyraste lina jag ägt i och med att varje fiskepass innebar att ett antal beten seglade iväg mot horisonten med en bit lina som svans.
Linan hette Berkley Vanish och jag kan lugnt säga att min tilltro till FC bleknade bort lika snabbt som beteslådorna tömdes på drag.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 274 visningar