jiggspö för aborre -30 g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jiggspö för aborre -30 g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jiggspö för aborre -30 g

Hejsan. är på lite jakt efter ett jiggspö för mestadels borren. har kikat runt lite och läst gott om shimano yasei 8 ft 7-28g. Har dock hittat att det finns ett vitt samt ett rött spö som är betydlgt mkt billigare. Har inte hittat i mitt tycke tillräckligt med info ang vad som skiljer spöna åt då det röda inte ens kostar hälften så mkt. söker alltså lite svar på vad skillnaderna är. har ni några andra förslag på bra jiggspön så skriv gärna ner så tar jag mig en kik. kravet är väl bara att det är en bra ryggrad med mjukare topp men det antar jag gäller vid det mesta jiggfisket. Har en Shimano 3000SGTM-RC som jag hade tänkt sätta på spö't. eller är den för stor tro?

Tacksam för svar MVH Kim

Har ingen aning på spöt du nämner, men annars har du ju speedmaster som är ett väldigt trevligt lightspö.
    Rullen är nog som du säger ganska så stor för ändamålet... Om du vill komma undan billigt och prisvärt kan du ju kika på Mitchell Avocet.

Kommentera

Själv kör jag ett SG MPP 7-23g men finns ett mindre mer avsett för borre. Jag gillar de spöt starkt i förhållande till priset!

Mellan yasei spöna har jag i alla fall fattat stötte rycka för de röda. Upplever inte de vita som ett bättre spö, dock har jag bara känt på dem i butik.
      Senast ändrad av Tuff; 2014-07-27, 10:42.

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/forum/show...in-2500-Jiggar!

Kommentera

Har det röda yasei 8ft dropshot och tycker det är helt ok, bra känsla i det. När jag kollade runt så kunde jag inte se hur det vita skulle kunna vara så mycket bättre än det röda sett till den stora prisskillnaden så därför blev de det röda. Har annars kört med Catana 7ft 10-30 och tycker att det är ett riktigt prisvärt spö.
          Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Team dragon fishmaker 230 cm 4-21 gram har just de egenskaper du söker, förutom lite lägre kastvikt. Fantastiskt spö till borrejiggning och bra pris.

Kommentera

Det "gamla" BerkleySSGS Titanium, åttafotaren 4-24 g, är det bästa spö i den klassen jag fiskat med. Kan fortfarande finnas kvar i en del butiker (eller på nätet). En 3000 rulle är kanske overkill men bör funka. I vart fall är det inte "nödvändigt" att köpa en ny rulle bara för att spara några gram. Fast jag är ju känd för att fiska med "för stora" rullar... På mitt Berkley brukar en D.A.M. Quick A-Head 200 hänga, en lätt och välbyggd rulle (alustativ och ett gäng högkvalitativa kullager) med en suverän frontmonterad slirbroms. Senast jag var ute efter abborre med den utrustningen tämjde den utan problem en gädda på ca 95 cm som nafsade på min spinnare.

Kommentera

Håller med Edguy, älskar mitt fishmaker, det är också 4-21g

Kommentera

Hejsan. är på lite jakt efter ett jiggspö för mestadels borren
                  Tänk på att du ska helst kunna presentera jiggen på olika sätt och inte bara ha den att studsa på botten, ofta är det effektivare att veva hem den med spinnstopp, dom stora hugger ofta när man ökar farten efter tex. ett spinnstopp.

Personligen tycker jag bättre om styvare spö en gummiband, jag får bättre kontroll på jiggen,känslan ökar samtidigt som kroknings-egenskaperna blir bättre på ett styvare spö.

Kommentera

Tjena, kan rekommendera ett 7fot Shimano Catana på dogger. Billigt och skönt spö och finns i 10-30gram och på 7-21gram perfekt för spinnare och jigg!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 943 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13