Havsöring, tips på rulle? Gt 2500rc? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring, tips på rulle? Gt 2500rc?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Har två Fierce. En mycket skön rulle för havsöring. Fiskade mycket med den innan jag köpte Daiwa Certate. Slitstark liten rulle som man kastar långt med.

Har en conflict också. Men den är rätt tung. Funderar på sälja den. Fiskar inte så mycket med den numera. Men bra bygge som säkert håller. Dock vill alla nya Penn rullar ha lite kärlek och en droppe bra rullolja (Daiwas). Annars känns de tröga.
    Jasså, har haft öppen min några gånger. Mest för att kolla hur den ser ut efter varje tur, men den är precis som innan... Fast jag har en ful ovana att stoppa ner min rulle i vattnet ibland vid vadningen... Trög vete fan, inte märkt att min är jätte trög. Har dock ingen 5 tusen haspelrulle att jämföra med. Bara min gamla stradic 4000.. Men den snurrar för fasiken av sig själv! Vilket jag inte gillar...

Men för 500-600kr... Vad mer kan man begära?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
      Den hade jag missat ju
      Annars ett bra erbjudande tror jag (har inte googlat och jämfört dock)

F_N betalade jag så mycket för Sustain? Ah, ja. Den kostade ju 2500 kr. Men det är en kanonrulle. Fast Stradic:en kan du får runt 1900 kr. Fortfarande en mycket bättre rulle en GT:n.
      Skall ha det i åtanke.

Intressant förslag. Den rullen blev man ju sugen på att känna och testa.
      Ja om DAM lever upp tilll myten "tyck kvalitet" Står du inför ett svårt val. På pappret så ser den riktigt trevlig ut. Men jag är sån som måste känna på en rulle för att fastna för den. Och gärna på det spö jag tänker fiska mest med för den rullen. ( tar med mig mina spö när jag köper ny rulle. )
      Ja det låter onekligen bra.

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Kör med en vanlig penn fierce till mitt hö fisk, hållt nu i 3 år. Men jag antar att folk kör den som "reservrulle"

Själv har jag sagt... När den lägger av så går jag över till multirulle, än så länge har den icke lagt av eller visat något som helst tillstymmelse till att lägga av... Vilket är lite synd, är sugen på några fler multirullar... Hehe!

Har även kollat på penn conflict, verkar som en jävla stridsvagn. Tung satan för folk som är vana vid sina lätta 100grams rullar dock. Men fiske ska inte vara lätt, då är de icke kul.
      Penn har ju det där amerikanska robusta över sig. Kanske kan det vara ett alternativ.
      Jag har en sargus 2000 idag som jag tycker är fin.

Har två Fierce. En mycket skön rulle för havsöring. Fiskade mycket med den innan jag köpte Daiwa Certate. Slitstark liten rulle som man kastar långt med.

Har en conflict också. Men den är rätt tung. Funderar på sälja den. Fiskar inte så mycket med den numera. Men bra bygge som säkert håller. Dock vill alla nya Penn rullar ha lite kärlek och en droppe bra rullolja (Daiwas). Annars känns de tröga.
      Ni ger mig mycket att ta med i beräkningarna
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Har en Shimano Seido i 1000 storlek, väger 235gr. 6 kullager, fightingdrag, extra spole. hyffsad ny 0.13mm berkley flätlina.
        Vill ha 500 plus frakt för den....

Den modellen såldes aldrig i swe om ja fått rätt info, den lär lär slå en super gt 2500 på fingrarna och inte så värst mindre i storlek. Lär bli perfekt till HÖ fiske osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Det jag vill ha är en bra robust havsvattentålig rulle med fin känsla.
          Penn Slammer 260. Tål saltvatten och en mer robust rulle i den storleksklassen får man leta efter (men hittar man förmodligen inte). Fin känsla är för subjektivt för att jag ska kunna uttala mig men den går mjukt och fint när man vevar och slirbromsen fungerar suveränt. Den är en sådan där rulle som man överhuvudtaget inte ägnar en tanke när man är ute och fiskar med den. Den bara sitter där på spöet och gör sitt jobb.

Click image for larger version

Name:	100524-m.jpg
Views:	1
Size:	79,4 KB
ID:	1774985

Att man nu kan köpa slammerrullarna billigt gör inte saken sämre.
          Senast ändrad av lausvik; 2014-08-04, 08:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av MikaelH Visa inlägg
            Har en Shimano Seido i 1000 storlek, väger 235gr. 6 kullager, fightingdrag, extra spole. hyffsad ny 0.13mm berkley flätlina.
            Vill ha 500 plus frakt för den....

Den modellen såldes aldrig i swe om ja fått rätt info, den lär lär slå en super gt 2500 på fingrarna och inte så värst mindre i storlek. Lär bli perfekt till HÖ fiske osv.
            Kanske kan vara ett alternativ.
            Men jag kommer nog använda den på en blåsig sandstrand då och då

Vill nog köpa nytt, men tack ändå!
            &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Penn Slammer 260. Tål saltvatten och en mer robust rulle i den storleksklassen får man leta efter (men hittar man förmodligen inte). Fin känsla är för subjektivt för att jag ska kunna uttala mig men den går mjukt och fint när man vevar och slirbromsen fungerar suveränt. Den är en sådan där rulle som man överhuvudtaget inte ägnar en tanke när man är ute och fiskar med den. Den bara sitter där på spöet och gör sitt jobb.

[ATTACH=CONFIG]70809[/ATTACH]

Ja penn verkar mer och mer intressant.
              &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Det är nog det man får gå på tillslut.
                Magen.
                Att jämföra alla 1-1,5k rullar blir svårt.
                Lite därför jag landade på super gt.
                Man får köra på den rullen som talar till en helt enkelt, och på den rullen man tror att man gör en bra affär på såklart
                Kan även tilläggas att dam-rullen har snäckväxel, något som framförallt lausvik brukar tala sig varm för. En av anledningarna att jag är nyfiken på den. Dam kallar det för direct drive system.
                Men nu kanske jag ska sluta att försöka överföra mitt suktande efter den där "damen" på dig ;-)

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]70809[/ATTACH]

Enda nackdelen med penn slammer är väl att de ser ut att vara köpta på ÖoB.
                  Rent estetiskt ser de riktigt billiga ut, även om de säkert är jättebra rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                    Enda nackdelen med penn slammer är väl att de ser ut att vara köpta på ÖoB.
                    Rent estetiskt ser de riktigt billiga ut, även om de säkert är jättebra rullar.
                    Det där är en åsikt. Slammern är en klassisk penndesign. Jag gillar den. Tycker du att jag har dålig/billig smak?

Kommentera

Det där är en åsikt. Slammern är en klassisk penndesign. Jag gillar den. Tycker du att jag har dålig/billig smak?
                      Haha, ta det inte så personligt eller allvarligt.
                      Det är som sagt en smaksak, och din personliga smak har jag inte uttalat mig om. Jag har enbart gett uttryck för min egna, högst subjektiva smak.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 514 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13