Ursprungligen postat av jorgen.mansson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nylontråden
Collapse
X
-
Nej det är en nylonlina så den töjer sig, den är bara stummare en dom andra nylon-linorna jag fiskat med. (vilket har blivit många genom årenAlltså den där Sensei Pike linan, hur stum är den? Som en flätlina typ?
.)
Dock för det med sig att den blir lite styvare också...Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-09, 16:13.
Kommentera
-
Kommer ihåg på 60-talet när man började gå ut för att dansa... Kompisen och jag var noga med att alltid ha de nylanserade nylonskjortorna i rätta kulörer. Och så höll det på till dess nyare och bättre material ersatte nylonet i skjortorna. Material som man inte behövde, men ändå kunde, stryka utan att skjortan satt som en plastig boll under strykjärnet. Och utvecklingen gick framåt och framåt och nylonskjortorna och charmeuseskjortorna och allt vad de hette blev obsoleta. Nya och bättre material gjorde sin entré på skjortmarknaden. Gulnande och svettdrivande skjortor var ett minne blott. En ny tid stod för dörren... Och inte ens de mest ivriga bakåtsträvarna kunde längre hävda sin rätt att dölja sina lekamen i dessa plasttutor.l
Sorry grabbar, men jag kunde inte låta blir... Använder själv nylon i vissa sammanhang och ser då dess fördelar. Men vad f-n det har kommit så mycket nytt som är så mycket bättre. Så varför hänga kvar i dess sviktande trådar?
Skitfiske på er!
Kommentera
-
Har du fiskat havsöring med flätlina när det fryser i spöringarna, ligger issörja i strandkanten och snön yr runt huvudet i vinden? Prova det och kom med en redovisning kring resultatet.Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggKommer ihåg på 60-talet när man började gå ut för att dansa... Kompisen och jag var noga med att alltid ha de nylanserade nylonskjortorna i rätta kulörer. Och så höll det på till dess nyare och bättre material ersatte nylonet i skjortorna. Material som man inte behövde, men ändå kunde, stryka utan att skjortan satt som en plastig boll under strykjärnet. Och utvecklingen gick framåt och framåt och nylonskjortorna och charmeuseskjortorna och allt vad de hette blev obsoleta. Nya och bättre material gjorde sin entré på skjortmarknaden. Gulnande och svettdrivande skjortor var ett minne blott. En ny tid stod för dörren... Och inte ens de mest ivriga bakåtsträvarna kunde längre hävda sin rätt att dölja sina lekamen i dessa plasttutor.l
Sorry grabbar, men jag kunde inte låta blir... Använder själv nylon i vissa sammanhang och ser då dess fördelar. Men vad f-n det har kommit så mycket nytt som är så mycket bättre. Så varför hänga kvar i dess sviktande trådar?
Skitfiske på er!
Kommentera
-
Har inte diskuterat fiskelinor, bara skjortor...Ursprungligen postat av harlequine Visa inläggHar du fiskat havsöring med flätlina när det fryser i spöringarna, ligger issörja i strandkanten och snön yr runt huvudet i vinden? Prova det och kom med en redovisning kring resultatet.
Skämt åsido så fiskar jag inte havsöring men skulle inte drömma om att sätta flätlina på något av pimpelspöna! Har visserligen inte provat, men kompisen gjorde och avråder å det bestämdaste....
Kul att någon nappade... (Den enda idag, så när som på en liten gös som var med tre vevtag, trots flera timmar på sjön). Körde själv nylon på det mesta (inte UL och jerk) till i våras, eftersom nerskurna flätlinor kostade mig allt för många dyra Bulldawgs och Woolftailar... Kunde bara inte hålla mig för att göra jämförelsen...
Kommentera
-
Det är helt enkelt så att en helt stum lina inte är optimalt till många fiskarter och fiskesätt. Det är ganska sällan du ser bass eliten fiska med flät... Och nej jag vet vi har ingen Bass men vår abborre är nära släkt......
Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggKommer ihåg på 60-talet när man började gå ut för att dansa... Kompisen och jag var noga med att alltid ha de nylanserade nylonskjortorna i rätta kulörer. Och så höll det på till dess nyare och bättre material ersatte nylonet i skjortorna. Material som man inte behövde, men ändå kunde, stryka utan att skjortan satt som en plastig boll under strykjärnet. Och utvecklingen gick framåt och framåt och nylonskjortorna och charmeuseskjortorna och allt vad de hette blev obsoleta. Nya och bättre material gjorde sin entré på skjortmarknaden. Gulnande och svettdrivande skjortor var ett minne blott. En ny tid stod för dörren... Och inte ens de mest ivriga bakåtsträvarna kunde längre hävda sin rätt att dölja sina lekamen i dessa plasttutor.l
Skitfiske på er!
Kommentera
-
Abborre 0:25-0:30Vilka dimensioner använder ni till vad?
Hö 0:28-0:32
Torsk och Sill från land 0:32-0:35
Torsk och sill från Turbåt 0:35-0:40
Lax 0:40-0:45
Botten-mete efter plattfisk 0:30-0:45 (spelar ingen större roll vilken diameter)
Obs att jag nästan uteslutande fiskar med multi-rullar.
Jag är inte sådär 100% noga med diametern på linorna det funkar utmärkt ändå.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-12, 16:29.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 502 visningar