Nylontråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Här är den, jag kör den på Hö rullarna där räcker en 150 meters spole ....

Även deras Tanaka-lina är en stark rackare men den töjer sig lite mer.

http://www.fiskedags.nu/sv/linor/nyl...a-0-161mm.html
    Alltså den där Sensei Pike linan, hur stum är den? Som en flätlina typ? Jag kan gott tänka mig lite elasticitet till HÖ fisket och letar efter nylonlina som ska användas när flätlinan fryser under de kalla bompassen kring fryspunkten.

Kommentera

Alltså den där Sensei Pike linan, hur stum är den? Som en flätlina typ?
      Nej det är en nylonlina så den töjer sig, den är bara stummare en dom andra nylon-linorna jag fiskat med. (vilket har blivit många genom åren .)

Dock för det med sig att den blir lite styvare också...
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-09, 16:13.

Kommentera

Kommer ihåg på 60-talet när man började gå ut för att dansa... Kompisen och jag var noga med att alltid ha de nylanserade nylonskjortorna i rätta kulörer. Och så höll det på till dess nyare och bättre material ersatte nylonet i skjortorna. Material som man inte behövde, men ändå kunde, stryka utan att skjortan satt som en plastig boll under strykjärnet. Och utvecklingen gick framåt och framåt och nylonskjortorna och charmeuseskjortorna och allt vad de hette blev obsoleta. Nya och bättre material gjorde sin entré på skjortmarknaden. Gulnande och svettdrivande skjortor var ett minne blott. En ny tid stod för dörren... Och inte ens de mest ivriga bakåtsträvarna kunde längre hävda sin rätt att dölja sina lekamen i dessa plasttutor.l
        Sorry grabbar, men jag kunde inte låta blir... Använder själv nylon i vissa sammanhang och ser då dess fördelar. Men vad f-n det har kommit så mycket nytt som är så mycket bättre. Så varför hänga kvar i dess sviktande trådar?
        Skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
          Kommer ihåg på 60-talet när man började gå ut för att dansa... Kompisen och jag var noga med att alltid ha de nylanserade nylonskjortorna i rätta kulörer. Och så höll det på till dess nyare och bättre material ersatte nylonet i skjortorna. Material som man inte behövde, men ändå kunde, stryka utan att skjortan satt som en plastig boll under strykjärnet. Och utvecklingen gick framåt och framåt och nylonskjortorna och charmeuseskjortorna och allt vad de hette blev obsoleta. Nya och bättre material gjorde sin entré på skjortmarknaden. Gulnande och svettdrivande skjortor var ett minne blott. En ny tid stod för dörren... Och inte ens de mest ivriga bakåtsträvarna kunde längre hävda sin rätt att dölja sina lekamen i dessa plasttutor.l
          Sorry grabbar, men jag kunde inte låta blir... Använder själv nylon i vissa sammanhang och ser då dess fördelar. Men vad f-n det har kommit så mycket nytt som är så mycket bättre. Så varför hänga kvar i dess sviktande trådar?
          Skitfiske på er!
          Har du fiskat havsöring med flätlina när det fryser i spöringarna, ligger issörja i strandkanten och snön yr runt huvudet i vinden? Prova det och kom med en redovisning kring resultatet.

Kommentera

Så varför hänga kvar i dess sviktande trådar?
            Visst har rep och skosnöre sina fördelar men personligen tycker jag inte dom har på en fiskerulle att göra

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
              Har du fiskat havsöring med flätlina när det fryser i spöringarna, ligger issörja i strandkanten och snön yr runt huvudet i vinden? Prova det och kom med en redovisning kring resultatet.
              Har inte diskuterat fiskelinor, bara skjortor... Skämt åsido så fiskar jag inte havsöring men skulle inte drömma om att sätta flätlina på något av pimpelspöna! Har visserligen inte provat, men kompisen gjorde och avråder å det bestämdaste....
              Kul att någon nappade... (Den enda idag, så när som på en liten gös som var med tre vevtag, trots flera timmar på sjön). Körde själv nylon på det mesta (inte UL och jerk) till i våras, eftersom nerskurna flätlinor kostade mig allt för många dyra Bulldawgs och Woolftailar... Kunde bara inte hålla mig för att göra jämförelsen...

Kommentera

Det är helt enkelt så att en helt stum lina inte är optimalt till många fiskarter och fiskesätt. Det är ganska sällan du ser bass eliten fiska med flät... Och nej jag vet vi har ingen Bass men vår abborre är nära släkt......
                Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Skitfiske på er!

Kommentera

Jag gillar Trabuccos nylonlinor. Trabucco Super Cast och Trabucco Tournament Tough är ett par favoriter som tyvärr inte verkar vara så vanliga här i Sverige. Bra kastlängder och hållbarhet.

Kommentera

Vilka dimensioner använder ni till vad?

Kommentera

Vilka dimensioner använder ni till vad?
                      Abborre 0:25-0:30
                      Hö 0:28-0:32
                      Torsk och Sill från land 0:32-0:35
                      Torsk och sill från Turbåt 0:35-0:40
                      Lax 0:40-0:45
                      Botten-mete efter plattfisk 0:30-0:45 (spelar ingen större roll vilken diameter)

Obs att jag nästan uteslutande fiskar med multi-rullar.
                      Jag är inte sådär 100% noga med diametern på linorna det funkar utmärkt ändå.
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-12, 16:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 502 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13