Nylontråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Silverbågen, jag är 100% säker att du rört ihop knutarna något.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Silverbågen, jag är 100% säker att du rört ihop knutarna något.
      Dear Sir!

I'm 100% sure......someone else might have.....but I haven't...

/S

For reference...See links below:

Scaffold, Tripple overhand noose, Lee Tauchens..:

Makes a very secure loop in the end of a piece of rope. Also known as a Strangle Snare and a Double Overhand Noose – because the knot tied round the standing end is known as a Strangle Knot.

Poacher's Knot, Strangle Snare, Overhand noose (or double or Two-turn Scaffold)

Makes a very secure loop in the end of a piece of rope. Also known as a Strangle Snare and a Double Overhand Noose – because the knot tied round the standing end is known as a Strangle Knot.

Grinner knot, Uni knot (or Duncan knot):

The Uni Knot initially forms an adjustable loop. When finally tightened, the Uni knot binds and becomes fixed in proportion to the degree of tightening.

Trilene knot, betesknuten (upphängarknuten ....jag vet...här måste det ha snurrat till rejält hos Sportfiskarna..):

The Trilene Knot is a strong and reliable fishing knot to join monofilament line to hooks, swivels and lures. The Trilene Knot resists slippage and failures and is an excellent and stronger alternative to the Clinch Knot.

http://www.sportfiskarna.se/portals/...rmen_kompr.pdf (se sid 90...)
      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-08-19, 08:25.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Dear Lieutenant Silverbow,

Edit: United we stand!

Eloge för en bra knutsamling som många får nytta av.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-08-19, 12:45.

Kommentera

Då kanske vi kan betrakta knutdiskussionen som ihopknuten?

Kommentera

Det blev något off-topic men alla nybörjare som använder nylonlina kan nu alla knutarna i sömnen. Man bör också tillägga att alla nämnda knutar fungerar utmärkt till nylonlina.

Åter till ämnet. Sjunkande nylonlinor är ju vanliga, och oftast mer funktionella, till match- och feedermete (flöt- och bottenmete).
            Det borde finnas en fördel att använda sådana linor i kombination med lättare beten till t.ex. UL-fiske eller till jiggfisket. Det finns ju sjunkande flätlinor som marknadsförs med att man snabbare kommer i kontakt med betet (tydligen mindre linbåge/slacklina i vattnet).

Vad säger ni som spinnfiskar med nylonlina om detta?
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-08-19, 09:55.

Kommentera

Vad säger ni som spinnfiskar med nylonlina om detta?
              Jag tycker betets utformning har betydligt större betydelse en linan när det gäller hur snabbt betet sjunker.

Obs att jag kör med multirulle så jag får inga större mängder slaklina att jobba in.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Obs att jag kör med multirulle så jag får inga större mängder slaklina att jobba in.
                Det får man inte med haspelrulle heller (om man hanterar den korrekt).

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Dear Lieutenant Silverbow,

I agree that we disagree...

Visst har en och samma knut flera namn men samtliga knutar du refererar till är ju inte en och samma knut. Det var det jag syftade på. En nybörjare kan få för sig att en uni (grinner) och trileneknut (betesknuten) är samma knut, vilket inte är fallet.

Men du får eloge för en bra knutsamling som många får nytta av.
                  Du är förlåten ditt misstag eftersom jag möjligen var lite otydlig i mitt inlägg.....har nu redigerat det ursprungliga så förhoppningsvis fler än jag förstår att samtliga uppräknade knutar inte var olika namn på EN knut utan olika namn på TRE olika knutar.......

/S

Kommentera

Det får man inte med haspelrulle heller (om man hanterar den korrekt).
                    Rätt !

Men det brukar ta ett tag att lära sig.(släppa lite senare så man inte lobbar ut betet)

Dom som kör med superlinor skyller på vindknutar medan vi som kör med nylon inser att det är skit bakom spakarna som ställer till det ..
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-19, 12:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Då kanske vi kan betrakta knutdiskussionen som ihopknuten?
                      Jag är fortfarande nyfiken på vilken knut steffelol använde som inte funkade så bra ihop med Sufix XL Strong 0.50...?

Att jag tipsade om just Scaffold knot i samband med linor som glider upp var ingen tillfällighet....den knuten har nämligen överlägsna egenskaper jämfört med andra knutar vid användning av linor i glatta material....vilket tycks gälla åtminstone vissa batchar av vissa nylonlinor....

Har tidigare trott att detta med glidande knutar var ett problem som i högre grad gällde FC och vissa typer av flätlinor, typ Nanofil o liknande.....men funderar nu på om det kan ha något med att göra med hur nya moderna monolinor har utvecklats......de tycks ju ha gått mot allt stummare linor med allt högre draghållfasthet....kanske ger detta också glattare egenskaper? Eller hänger detta inte ihop? Glattare egenskaper skulle man ju kunna tänka sig att tillverkarna eftersträvar för att ge linor med förbättrad kastlängd....vad tror övriga förståsigpåare?

Träffade en erfaren Laxfiskare uppe i Sollefteå i somras. Vi kom att diskutera linor.

Jag berättade att jag körde med just Suffix XL Strong eftersom jag hade varit nöjd med den i tunnare dimensioner vid mitt HÖ-fiske. När jag sa att jag trivdes med linan eftersom jag upplevde den som relativt stum, åtminstone jämfört med den Berkley BigGame-lina som suttit på Ambassadeuren sedan min karriär som trollingfiskare runt millenieskiftet, då skrattade han och sa att han tyckte att XL Strong var som en gummisnodd jämfört med de linor han använde......tror det var Strike Wire Hard Core han körde med....

Eftersom jag gillar stummare linor generellt kastar jag återigen ut frågan om någon har koll på vilka de stummaste monolinorna är på marknaden? Langar även med frågan om det är någon annan än jag som tror att det kan ha betydelse vilka knutar som passar med dessa stummare (och möjligen glattare) nylonlinor?

/S
                      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-08-19, 12:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 892 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13