Ul spö till multi rulle !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ul spö till multi rulle !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du har ju ett ML i spöserien som är gjord för rullen "Abu Garcia Fantasista Regista". Skulle säkert bli en j-kligt trevlig kombo

Kommentera

När UL introducerades i Sverige (genom FiskeJournalen någon gång i mitten av sjuttiotalet) redovisades kriterierna för vad som var tillräckligt lätt för att betraktas som UL. Jag vill minnas att spöet inte fick väga mer än 60 gram (2 oz) och rullen inte mer än 175 gram. Det handlade om kastvikter under 10 gram och om max 4 lbs lina (0,15 mm). Exakt vem som hade bestämt detta vet jag inte men kasnke kan någon leta rätt på den ganska stort uppslagna artikeln (så får vi, om inte annat, se hur det förhåller sig med mitt minne...).

Själv tycker jag att det är mer relevant att tala om UL i förhållande till vad man fiskar. tex anser jag att man kan betrakta ett lätt tiofotsspö för beten upp till 15 gram med en 1500/2000-haspel med 0,10-0,12 flätlina som en UL-utrustning när man fiskar efter havsöring.

Kommentera

Jag har ett ST:Croix Avid 8,6ft.1/4-3/4oz till mitt lättare spinnfiske, ett spö som borde passa dig med. Hela spöt andas verkligen kvalite.

Kommentera

Fungerar det bra med dessa förhållandevis långa spö och låga kastvikter?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mansson Visa inlägg
            Fungerar det bra med dessa förhållandevis långa spö och låga kastvikter?
            Jag tycker att det funkar utmärkt. Jag skulle inte vilja ha ett kortare i alla fall.
            runt 8" är en ganska trevlig längd.

Kommentera

Okej, står och väger mellan Gunki 190cm 5-20g och Dragon 240cm 7-21g.

Kommentera

Funderade på detta spö 18 gram:

Wide range of casting rods and baitcasting rods for pike, zander, perch and sea predators. Lengths, actions and powers for every lure fishing technique.

Men jag valde inte det på grund av längden, korkhandtaget och att jag måste göra en ny spötub.

Funderade också på ett SG Finezze odelat 7 fot men jag var tveksam till att ta med ett till odelat spö i bilen.

ABU Vendetta har också intressanta spön i viktsegmentet. Kolla Happyangler för bra pris.

Valet blev ganska enkelt när jag av en slump såg ett Gunki 1.90 20~gram Kaze hos Huntyard i Eskilstuna(Fd Görans). 1200:- fick jag det för och de hade ett par till spön kvar. Passar perfekt till min mgxextreme och lättare set har jag aldrig känt på. Rapp och snabb aktion precis som jag vill ha det. Av någon anledning har jag aldrig tittan på Pezon Michels spön förut, jag har trott att de låg i det övre prissegmentet men detta var ju riktigt billigt.

Kommer passa perfekt till abborre, båge och bonnatrolling efter smågös.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 204 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13