Tafs när ni fiskar abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs när ni fiskar abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
    Ok, jag trodde detta var ett forum för diskussioner oavsett om man tycker lika eller inte.
    Diskussion kräver förståelse.

Kommentera

Kör mest med egentillverkade av Darts 19-strand Wire....ca 40 cm långa (då finns lite kapmån om tafsen skulle kinka lite nere vid beteslåset).... Skippar crimpsen, trär wiren genom beteslåset, virar änden två varv och sen tillbaka i öglan och drar åt....på med lite svart krympslang.......motsvarande med ett lekande i andra ändan....och sen en 5 mm neongrön gummipärla som träs på flätlinan innan Palomarknuten slås....sedan drar jag ner pärlan över knuten och första öglan på lekandet...

Pärlan skyddar i första hand toppöglan men jag tycker mig ha märkt att den ibland kan hjälpa till och trigga igång borrarnas jaktinstinkt (inte vetenskapligt fastlagt men.....precis som det mesta vi pysslar med så är det ju bra om vi tror på det vi gör....)

Har ännu aldrig fått nån sån här tafs knipsad av nån gädda.....så det känns ju rätt bra.....har heller aldrig märkt att tafsen skulle inverka menligt på borrarnas benägenhet att hugga....snarare tvärtom enligt ovan.....(har även använt denna tafstyp vid HÖ-fisket utan att få märkbart färre hugg...)

Har även kört en hel del med Spinwals wolframtafsar....och visst de är tunna och smidiga....men har som tidigare påpekats en tendens att tappa formen rätt snabbt...

Även om de går att hitta för ca en tia styck så blir dessa tafsar dyrare i längden än att tillverka egna.......

Tyvärr har jag även varit med om ett tillsynes omotiverat tafsbrott vilket också påverkat mitt förtroende för dessa tafsar negativt.......detta hände i samband med Havsöringsfiske då jag i ett kast plötsligt ser förra säsongens fångstrikaste havsöringsbete (min första 20 g svart/lila/silver Vicke) segla iväg efter att tafsen utan synbar anledning gett vika...

Fluorcarbon som tafsmaterial har jag hittills dissat pga att fluorcarbonet genom sin svårnedbrytbarhet känns mindre miljövänligt än vanlig monolina. Eftersom jag inte ser att FC:ns relativa osynlighet skulle tillföra särskilt mycket så har den därför gått bort för min del som tafs vid borre o HÖ-fiske.

Har kört en del tidigare med monotafsar runt 0,35-0,40 men fått dem klippta av småsnipor vid några tillfällen.....har funderat på om det skulle vara lönt att testa att gå upp till 0.50-0.60. Undrar dock över vad fördelen skulle vara......möjligen lite billigare då......

/S
      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-08-18, 17:26.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Diskussion kräver förståelse.
        Tycker nog allt att diskussionen tenderar att bli livligare då meningar/åsikter alt. erfarenheterna går isär lite än om total samsyn råder.....en vilja att försöka förstå eller åtminstone lyssna på andras uppfattningar, erfarenheter och argument kan dock bidra till ett positivt "debatt/diskussions"-klimat...

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Tycker nog allt att diskussionen tenderar att bli livligare då meningar/åsikter alt. erfarenheterna går isär lite än om total samsyn råder.....en vilja att försöka förstå eller åtminstone lyssna på andras uppfattningar, erfarenheter och argument kan dock bidra till ett positivt "debatt/diskussions"-klimat...

/S
          Det är vi helt eniga om.

Kommentera

Jag kör FC 0,54mm. Tagit många gäddor, borrar och någon gös. Aldrig varit i närheten att gå av

Kommentera

Jag har kört med Wolfram tafs men lessnat på att den ser ut som en tellefonsladd efter första snipan så jag köpte hem ett paket knot2kinky 12 lbs titan tråd. Inte riktigt lika smidig som wolfram tafs, men inte långt ifrån, och den stör inte gången synbart på mindre beten. Vill man gå riktigt UL finns den även som 6 lbs tråd.

Jag har inte hunnit med mer än två fiskepass men tafsarna verkar hålla sig spikraka även om en gädda eller större borre kliver på. Enda nackdelen är att ett 5 m paket kostar 200:- men jag misstänker att jag kommer kunna tillverka en livstids förbrukning tafsar av den.

Kommentera

Den ser smidig ut. Fanns för 159:- på Dogger. Knyter du den? Hur smidiga blir knutarna i så fall?
                Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

När jag använder tafs vid abborrfiske så brukar det vara ett knytbart, smidigt, material som heter Optima Spezial. I vart fall står det så på spolen. Dessutom står det 5 kg vilket jag antar är brottstyrkan. Om det finns att köpa idag vet jag inte. Mina spolar är ett kvartssekel (minst) gamla. Jag har också en liten spole med väldigt tunn knytbar wire som det står 4 kg på som jag köpte i en reakorg på Dogger när de sålde ut sina flugfiskegrejor. Funkar också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                    Den ser smidig ut. Fanns för 159:- på Dogger. Knyter du den? Hur smidiga blir knutarna i så fall?
                    Titanwire kan du knyta med samma enkla knut som jag beskrev ovan för 19-strand stålwire.....har kört den på 75 punds Heldragen titanwire till gäddtafsar så det bör funka utmärkt även på tunnare titantråd

/S
                    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-08-19, 08:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 051 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13