Bra men borta - favoriter som försvann - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra men borta - favoriter som försvann

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra men borta - favoriter som försvann

    Den mängd olika beten som finns tillgängliga för dagens spinn/haspelfiskare är, bokstavligt talat, oöverskådlig och utbudet växer antagligen exponentiellt. Visst finns de gamla ikoniska fiskfångarna - Mepps Aglia, ABU Reflex, Utödraget osv - kvar och står sig gott i konkurrensen men vissa drag introduceras och finns en kortare eller längre tid på marknaden för att sedan försvinna. det är naturligt och oftast beror det väl på att de inte var något vidare. Eller (mest troligt) att de inte sålde något vidare.

    De flesta av dessa beten som gör en kort karriär glöms (i den mån de överhuvudtaget uppmärksammades) snart bort MEN någon gång försvinner ett riktigt bra drag. Det är om dessa jag tänkt mig att den här tråden ska handla.

    Ladies and gentlemen - jag ger er (trumvirvel): Jensen Flamingo

    Click image for larger version

Name:	DSC_3572.JPG
Views:	1
Size:	89,2 KB
ID:	1833677

    På bilden ovan syns tre av mina kvarvarande exemplar av denna suveräna kustwobbler i 28-gramsvarianten. Den fanns i en eller två lättare versioner också men när den introducerades på den svenska kustfiskescenen utgjordes min standardbeväpning fortfarande av ett niofots Daiwa glasfiberspö för betesvikter 20-60 gram på vilket satt fastskruvad en Cardinal 66 med 0,35 nylonlina så 28 gram var mer eller mindre standardvikten i betesarsenalen när det var havsöring som stod på agendan.

    Flamingon var den första fabrikstillverkade kustwobbler jag kom i kontakt med. Tidigare hade jag köpt (och sdan själv förfärdigat) den gotländska klassikern "Kalles träbit" och jag hade (i FiskeJournalen) läst om "Fyns kustwobbler". Mina träbitar hade begränsad livslängd. Trä är ett underbart material men man får se upp med sprickor och fukt som kan tränga in. Flamingon var tillverkad i plast. I praktiken oförstörbar. Den kaskade (kastar) hur bra som helst, gången i vattnet är perfekt och fisk fångar den. Inte bara öring, förresten. Men den blev av någon anledning inte den klassiker den borde vara. Den försvann. I vart fall har inte jag sett den i någon butik på flera decennier. Det är synd.

  • #2
    Saknar Vibrotail-jiggen....

    /S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Instämmer med silverbågen , vibrotail var ju helgrym 😊

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]72142[/ATTACH]
        Den blåa o svarta har jag fått av nån, nu vet jag vad den heter och är till för

        Kommentera


        • #5
          Aah, är det så den heter!
          Har en flamingo (den grönvita) i 12-gramsversion. Inte mycket vattentid på den inte...

          Har själv några såna där beten som man skulle vilja ha tag i mer av, eller färger för den delen; en gammal favorit är en 60mm rapala i färgen "grön elritsa"...

          Annars är jag rätt nöjd på betesfronten, Reflex Fish har ju återintroducerats så man kan återuppleva lite barndomsminnen.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

          Kommentera


          • #6
            Efter att ha googlat vibrotail så har jag nog några sånna me som jag fått i nå betes paket på 90 talet då när fisket börja för mig

            Kommentera


            • #7
              Jag har en gammal rapala fat rap shallow, tror den är 7 cm. Den håller jag hårt i, förstår inte varför dom togs bort :-(

              Kommentera


              • #8
                Mörtblänk
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Abu Cello.
                  Löjligt dyr om man hittar dem på tradera men de är riktigt bra!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Saknar Vibrotail-jiggen....

                    /S
                    Click image for larger version

Name:	DSC_3573.JPG
Views:	1
Size:	185,6 KB
ID:	1775394

                    Det gör jag också. I butikshyllorna... Dessbättre är jag fortfarande hyfsat välförsedd med kroppar och (framförallt) huvuden. Vibrotail var verkligen något nytt när den introducerades. Jiggfiske var ett i stort sett okänt begrepp här i landet och Vibrotail var, åtminstone såvitt jag kan erinra mig, det första moderna mjukplastbete som släpptes på den svenska marknaden. Dessutom var (är) det ett mycket bra bete. För min del ersatte 20 gramsversionen i pärlemor/blått 18 grams Mörrumspinnare i BGL som standardbete vid gäddspinn över djupare bottnar när jag upptäckt att det (a) drog minst lika många hugg, (b) så gott som aldrig fastnade i tångsruskorna och (c) krokade gäddorna väldigt effektivt.

                    Huvudet är väldigt bra och jag har genom åren använt vibrotailhuvuden på i stort sett alla olika sorters mjukplastkroppar.

                    edit.
                    Många kom att svära ve och förbannelse över detta bete, särskilt säsongen efter det att de började använda det. Eftersom mjukplastbeten var ett okänt begrepp och de beteslådor som då användes generellt inte var "worm proof" blev det rätt geggigt på sina håll. Innan vi lärde oss.
                    Senast ändrad av lausvik; 2014-09-11, 14:05.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 937 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 758 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X