VC pike vs Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VC pike vs Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är alltid lite roligt med dessa spö- och rulltrådar. Folk framhäver den ena rullen som så mycket bättre och skönare än den andre. Och skillnaden är en bottenplatta i annan legering och en eller två backspärrar, drev i mässing eller rostfritt. Saker som är är helt omöjligt att känna någon skillnad på och som definitivt inte ger någon påverkan på handhavandet.

Men man får inte glömma den psykologiska effekten. Bara att veta att denna pryl kostade sååååå mycket mer och har ***X-legeringar i vissa ingående delar ger hjärnan en effekt av belöning, tillfredställelse och övertygelse ungefär som en drog fungerar. Man kan också se det som självbedrägeri, att man intalar sig: wow vilken känsla, vilken rulle, allt för belöna sig och bekräfta hur rätt det va att lägga den där tusenlappen extra på något som jag igentligen inte märker. Att inte göra så kan för vissa generera en känsla av att jag kastade pengarna i sjön och det vill man ju inte erkänna. Man upprätthåller ofta den övertygelsen genom lösryckta påståenden som man upprepar i det oändliga, felaktiga eller korrekta struntar man i så länge dom rättfärdigar och belönar mitt eget val.

Var kommer denna sanning ifrån ? Skulle en rulle som ABU anser som deras starkaste rulle verkligen "rasa" lättare ?
    Predator rulle är en bra rulle med snabb utväxling men den är byggd på ett helt annat sätt än JB och VC och kan rasa lättare
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det som jag reagerar mest på kontra t.ex. Rullar med fler aluminiumdelar är att pike känns precis helt stum vid kast av beten som väger lite mer. Med de säger jag inte att andra inte upplever samma sak med en JB eller Rocket etc.

Jag kör ju både Rocket och Pike regelbundet och den enda egentliga skillnaden är att jag har kullager i raketen. Kastar den längre? Njae, känns den svagare? Njae men vetskapen att den har ömtåliga lager när man står och dänger 120g eller mer hela dagar gör sig påmind ibland.

Jag tror att en JB är fullt tillräckligt om man har en tight budget. Men jag ångrar inte en sekund d att jag valde Pike.

Kommentera

Varför inte nya JB eller Jerkbait? Kika på happyangler..

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Var kommer denna sanning ifrån ? Skulle en rulle som ABU anser som deras starkaste rulle verkligen "rasa" lättare ?
          När jag var i träsket om att välja rulle så pratade jag med Mikael Boettge på Sportfiskeboden i Täby, han sa att rullen dom fick in mest med fel på för reparation osv var just Predatorn för att den är byggd på ett mer komplicerat sätt än tex JBn.
          Menar inte att Predatorn är en dålig rulle, hade själv en i flera år och var väldigt nöjd med den.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
            Varför inte nya JB eller Jerkbait? Kika på happyangler..
            Gamla jb:n kostar under tuselappen hos Olssons fiske, den nya över två tusenlappar... Är den så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden?

Kommentera

De va ju rätt person att prata med (ironisk). VC-pike är ju deras egen rulle och han kan omöjligt vara objektiv då han talar för egen produkt i det fallet. Däremot vet jag att den första serien av predator hade problem med att axeln skar i pinjongen, vilket åtgärdades på kommande serier. Så jag anser att sanningen inte gäller. Sedans finns en annan förklaring. Dom flesta byter lager själva vid lagerhaveri (det som vanligast havererar på alla rullar). En predator är lite komplicerad att byta lager på vilket kräver en del kunnande varför den rullen lämnas in för det felet. Men det innebär ju inte att rullen rasar lättare än andra.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Predatorn är den mest solida rulle från ABU jag provat.Med tyngre beten då.
                Ej trimbar...allvarligt,med tyngre beten är det ganska onödigt..Dessutom är det rätt bra fart på min tycker jag.Det går att göra en hel del om man nu vill det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 846 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04