Weedless-krok till McRubber - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Weedless-krok till McRubber

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Weedless-krok till McRubber

Är det någon som har tips på lämplig krok (märke,modell,storlek) för att rigga en McRubber (mellanvarianten, "vanliga" McRubber) för fiske genom vegetation?

Kolla in Anders trevliga blogg http://fiskesyndrom.blogspot.se/2014...ummibeten.html
    Då måste man göra vasskyddet själv, men man kan säkert köpa färdigt nånstans. Jag har testat pianotråd, nylon samt wire. Bäst för mig har varit wire, pianotråd skyddar bäst men bryts lätt av när man krokar av fisken. FC som Anders testat tror jag är mycket bra, skall själv prova vid tillfälle. Jag har fiskat några pass med vasskyddad McRubber och erfarenhet så här långt: bra skydd mot näckrosor och vass, visst skydd mot abborrgräs, noll skydd mot "slajmbollar". Klart godkända krokningsegenskaper, visst tapp på de allra minsta gäddorna möjligen.
    Så djävla skönt att kunna välja bete efter det man tror på och sedan skicka in det spenaten. Nu riggar jag succesivt alla mina stora gummin med vasskydd, jag ser inga nackdelar alls förutom mecket med att göra de vasskyddade krokarna.
    Per.

Kommentera

....kom på ett par saker: gissar att jag och sonen hade ca 25 kontakter på vasskyddade Mc Rubber senaste turen. Ett drygt femtontal blev med till båten och återutsatta. Det skulle innebära ca 60-70 % landade av kontakter. Då räknar jag alla knack, slack, dunk och påslag som kontakter. Jag tycker det är ungefär samma procent som jag brukar ha, men anar att andra kan ha andra erfarenheter. Klart godkänt för ett vasskyddat bete i alla fall. En observation jag gjorde sist: ju vidare sida till sida rörelser betet har, desto mindre effektivt är vasskyddet. Mc Rubber går ju rakt fram medans t.ex stora 4Play vaggar rejält sida till sida, och samlar då på sig mer skräp.

Kommentera

Till sebile soft magic swimmer 2pack får man med en 9/0 widegap krok den kanske kan passa ??
        /K
        Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Den här kroken kanske funkar: https://www.happyangler.se/sv/tillbe...lkrok/p/16869/

Kommentera

9/0 widegap krok från magic swimmer funkar kanon, har de på min mcrubber. Har dock inte blivit mycke fiske med den än... Då jag är upptagen med att fiska borre, men den funkar perfekt med vikter som man får till å dra på kroken så den inte snurrar.

Edit: Mcrubber junior dessutom.
            Senast ändrad av Snöhäst; 2014-09-28, 10:39.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 823 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04