Rulle till jigg/DS-spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till jigg/DS-spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till jigg/DS-spö?

Hej.

Har precis införskaffat ett TD Fishmaker 245cm, 4-21g men har ingen rulle till det än.
    Ska mest användas till abborre, främst traditionellt jiggande men även testa drop shot och köra det mycket om jag gillar det. Blir kanske något gösfiske nån gång per år men inget som bör tas i beaktande.

Dels undrar jag vilken rulle vad gäller egenskaper. Är Penn Sargus eller Shimano Exage (båda går att hitta mellan 6-800kr) för "billigt"? Steget upp känns som Shimano Aernos eller Penn Battle som båda går att hitta runt 1000kr...

Vet inte riktigt hur mycket jag vill betala som mest, många verkar ju tycka att man inte kan betala för mycket för en bra rulle? =)

Shimano Stradic verkar ju populär, både den gamla Ci4 och den nya Ci4+, värt att spara pengar till någon av dem?

Och nu till frågan jag helst vill ha svar på:

Vilken storlek på rulle till detta spö och typ av fiske? Så 1000-storlek eller 2000/2500? Vad skulle du rekommendera och varför?

Tack på förhand!
    /Fredrik
    "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Mitt tips är att ta med spöet till fiskeaffären och hänga på lite rullar i olika storlek och känna efter vad som balanserar bra. Spontant tror jag att en 2500 kommer kännas bättre. Sen märke och modell efter plånbok och smak!

Jag kan rekommendera shimano för att det är de rullar jag har använt och är helnöjd, har kört från exage upp till rarenium och alla har varit trasselfria och sköna att fiska med.

Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 355 svar
    271 947 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist