Min första multi + spö, budget 3k - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första multi + spö, budget 3k

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min första multi + spö, budget 3k

Mitt 40g beast master med 2500 Nasci har gjort jobbet i ett år. JA jag har tittat igenom åtskilliga trådar här efter precis samma frågor men är ej nöjd.

Jag har ej dasslock till händer så tittar rätt mkt efter low profile rullar. Dessutom är några av dem riktigt snygga.
    Just nu är en Daiwa Lexa 300 det jag läst mig till. Den saknar dock något som tex den här omtyckte Amba JB har, Synkroniserad linspridning. Jag vet ej vad det är då jag aldrig använt en multi tidigare. men det låter som något praktiskt.

Sportfiskeprylar säljer den för 1700. vad det gäller jerkspön är jag totalt vilse och undrar om man kan få ett shysst spö för 1000-1500? Jag är absolut pryl-kåt och vill ha något ordentligt. Men inte 2000kr-ordentligt.

Hoppas på råd. Tack!

mvh

Axel

Synkroniserad linspridare är såklart jätteskönt, men på vissa rullar med rejält avstånd mellan linsprånget på spolen och linspridaren så gör den ingen egentlig skillnad. Lexa är en LP med rätt imponerande kastkunskaper så häng inte upp dig på spridaren.

Ang din budget till spö så går det definitivt att hitta bra spön, är det jerka du ska göra? Du kan ju roots 6.9e vara nåt kanske? Annars så känns det hur som haver att rootsserien är mest bang for the buck i 1500:-ish klassen.

Kommentera

Min första multi + spö, budget 3k

Hejsan från en fellow ägare av mindre händer!

Daiwa lexan är en väldigt fin rulle. MEN jag föredrar Revo Toro. Dels är den en aning "lenare" när man vevar och så ligger den bättre i mina händer. Tycker att rullhuset på lexan är lite långt för att det ska ligga riktigt bra. Spec om man ska jerka.
      Rekommenderar att du prövar att hålla i båda. Och även prövar att skruva på dom på ett spö.

Att lexan inte har samma lovord som JB:n är väl för att det är en erkänd slitvarg som bevisat gör jobbet bra. Sen hyllar ju alla dom rundgavlade ambassadeurerna till skyarna.

Har personligen inte prövat några dyrare jerkspön. Kör själv med att strike PRO contact och är väldigt nöjd.

Edit: rekommenderar som vanligt att kika i begagnat delen. Folk tar generellt sett väldigt bra hand om sina saker så då kan du göra riktiga fynd.

Kommentera

@cerisrosa:
        Om du ska fiska med bara "40g", då finns det många fler passande rullar än dom du tittar på. Börja med att beskriva vad ska du ha fiskeutrustning till.

//T

Kommentera

Jag vill kasta tyngre drag utan att flå mitt pekfinger:P Tänkte väl på de klassiska jerkbetena och större gummibeten.. så upp till 120-140g kanske?

Stort tack för tipsen! Jag har känt på Revo Toro NaCl och den kändes sjukt bra. Det var kundomdömena på sportfiskeprylar som fick mig att gå efter Daiwa Lexa. Inser ju nu att de flesta sidor säljer set för runt 3k.. ska gå igenom dem. Och kolla in rootsserien!

Kommentera

Fick jag välja mellan en toro eller en lexa skulle jag välja lexan alla dagar i veckan, då toron är så jäkla klumpig och obekväm när man väl har den på spöt. Och när det gäller synkroniserade linspridare så är alla rundrulle gubbar så partiska på forumet här att det inte ens är roligt...

Edit. Kan tillägga att jag mest fiskar med rundarullar då jag tycker de ligger bättre i handen.
            Senast ändrad av Monkey; 2015-01-05, 11:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
              Fick jag välja mellan en toro eller en lexa skulle jag välja lexan alla dagar i veckan, då toron är så jäkla klumpig och obekväm när man väl har den på spöt. Och när det gäller synkroniserade linspridare så är alla rundrulle gubbar så partiska på forumet här att det inte ens är roligt...
              Nää Usch å FYY för alla rundrullegubbar

Om ena rullen är klumpig eller ej är ju väldigt subjektivt, alltså något som du upplever. Sedan om linspridare är bra eller dåligt beror ju på rullen, trummans bredd, och mått till spridaren samt vad man kastar och vilken lina mm man har.

När du säger "Att vara partisk" så vet jag inte hur du menar. Men jag tror du menar att vi är konservativa vilket är ett bättre ord om man vill beskriva äldres åsikter om att gamla beprövade saker är bättre och deras ovilja att acceptera eller anamma det nya. En smula av både och (konservatism och nytänkande) är något som gagnar alla. Den som förkastar den konservativa grunden inser aldrig varför vissa saker ser ut som dom gör och därmed inser dom inte när och om dessa synsätt kan frångås och något nytt kan provas.

Men synkad spridare eller ej är ju slutligen något man får väga in mot dom krav man har på rullen och vilken rulle det är. En synkad spridare har långt ifrån samma påverkan på olika rullars funktion.

Men jag kanske bara är partisk.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu har du beträtt minerad mark i dubbel bemärkelse... Här på FS finns ett antal fraktioner med sina egna preferenser när det gäller rullar. Du har dem som Monkey kallar rundrullegubbar vs tvålkoppsfanatikerna. Du har Japanfalangen vs Svängstaligan. Alla har de lite rätt och lite fel på sitt sätt.
                Det heter ju att var och en blir salig på sin tro och det är väl ingen hemlighet att jag anser att en riktig rulle är rund och kommer från Svängsta (Ja jag vet Tonyex, jag generaliserar grovt och har egentligen ingen erfarenhet av japanrullar).
                Men vad jag försöker säga är att enda sättet att veta vad som passar dig är att prova. Inte lita på andra som är inkörda i sina fåror. En rulle som i sommar blivit något av en favorit, trots att många här säkert ser ner på den, är en ProMax av förra generationen. Den har aldrig haft någon given plats i min utrustning men i sommar har den fungerat kanon för lättspinn mellan 5 och 20 gram.
                Jag har inga dasslock till händer, journalister får sällan det... Och visst är den lilla LP-rullen smidig att palma. Men jag kan inte förstå inställningen till att en rund rulle är svårare att hålla. MEN - det är min åsikt... Enda sätet du kan veta vad du tycker är att prova, inte lyssna på alla enögda synpunkter (inklusive min) här på forumet.
                Skitfiske!
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  ....det är väl ingen hemlighet att jag anser att en riktig rulle är rund och kommer från Svängsta ...
                  Du låter som en gammal butikssäljare sponsrad av ABU, utan några som helst kunskaper om någonting annat. Dags att lyfta blicken, "gubben".

//T

PS: Sarkasm är roligt, men nu slutar vi med det och blir snälla forummedlemmar.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Du låter som en gammal butikssäljare sponsrad av ABU, utan några som helst kunskaper om någonting annat. Dags att lyfta blicken, "gubben".

//T

PS: Sarkasm är roligt, men nu slutar vi med det och blir snälla forummedlemmar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 295 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13