Varför är det så många pryltrådar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är det så många pryltrådar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför är det så många pryltrådar?

    Ja, varför är det så många pryltrådar på Fiskesnack? Vore det inte en idé att sammanfoga till exempel alla jerkbait-frågor till en stor tråd, alla linfrågor till en tråd och så vidare. Det ger en lättare överblick för intresserade; långt ifrån alla använder sökfunktionen. Som det ser ut nu, utan att stödja mig på någon vetenskaplig undersökning, så handlar nio av tio trådar om gear. Var tar trådarna om till exempel fiskeminnena för livet, om vårt gemensamma intresse av att bevara vattenmiljön och om de bästa fiskevattnen i Sverige vägen? Det saknar jag.

  • #2
    Att sammanfoga alla trådar om ex.vis jerkbait skulle inte göra den direkt lättöverskådlig :-)
    Att sammanfoga trådar är väl ingen dålig idé i vissa fall.
    Men, (tänker jag) skulle kräva mycket mer av moderatorer i form av sökande efter "rätt" trådar och hänvisande; ställ din fråga här istället osv. Det kräver mycket (fri)tid. Eller?

    Kommentera


    • #3
      Troligtvis funkar den mänskliga psykologin på så vis att om jag frågar "Är JB en bra jerkrulle" så blir den bättre om folk svarar JA i just min tråd. Trots att frågan varit uppe 987 gånger innan med samma svar =)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
        Ja, varför är det så många pryltrådar på Fiskesnack? Vore det inte en idé att sammanfoga till exempel alla jerkbait-frågor till en stor tråd, alla linfrågor till en tråd och så vidare. Det ger en lättare överblick för intresserade; långt ifrån alla använder sökfunktionen. Som det ser ut nu, utan att stödja mig på någon vetenskaplig undersökning, så handlar nio av tio trådar om gear. Var tar trådarna om till exempel fiskeminnena för livet, om vårt gemensamma intresse av att bevara vattenmiljön och om de bästa fiskevattnen i Sverige vägen? Det saknar jag.
        Du svarar på din egen fråga. "långt ifrån alla använder sökfunktionen"
        Dvs alla hade gjort en ny tråd även om det funnits en stor tråd.

        Du har ju nånting på gång med det sista du nämner så varför inte skapa en sådan tråd ?

        Kommentera


        • #5
          För det första är sammanfogade eller allt för långa trådar hopplösa att hitta i då de tenderar att lämna ämnet regelbundet. Något som sannolikt också kan förklara trådens längd...
          Sedan är det ju också så att för många av oss är diskussionen ett mål snarare än ett medel. Ett tillfälle att få pröva sina tankar eller åsikter om exempelvis ett linval. Det är ju avsevärt enklare att ha en uppfattning om än någon annans naturupplevelse. Ett ämne som kanske inte heller erbjuder samma diskussionsunderlag då det är svårt att tycka om någons beskrivning av solnedgången man själv aldrig upplevde på samma plats...

          Beträffande vattenmiljön är det ju viktiga frågor, men som kräver omfattande sakkunskap, snarare än åsikter. Det kan ju tyckas beklämmande att fler förefaller intresserade av linfärgen än toxinnivåer i strömmingen. Men det kan ju också vara så att den diskussionen förs någon annan stans och fiskesnack mest blir om vilken rulle som är bäst?
          Senast ändrad av barnmorskan; 2015-02-10, 06:47.

          Kommentera


          • #6
            Sen är det ju så att produkter förändras och förbättras(och försämras). Att då posta i en "gammal" tråd som känns inaktuell är väl inget som lockar direkt.

            Kommentera


            • #7
              Jag är medlem i SOE (Svenska Offroad Entusiasterna) där är de stenhårda på att hålla sig i "rätt tråd" de flyttar och stänger trådar dagligen vilket många gånger skapar irritation, ibland tycker man "men min tråd var lite annorlunda" etc.
              Det är på ont och på gott med lite friare trådskapning. De har fortfarande väldigt aktiva trådar som är skapade 2005-2006 etc, det är många inlägg att läsa igenom där.. Där blir det istället så att samma fråga ställs flera gånger i samma tråd för ingen orkar läsa hela tråden.

              Jag tycker faktiskt att det funkar bra här på FS

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                Jag är medlem i SOE (Svenska Offroad Entusiasterna) där är de stenhårda på att hålla sig i "rätt tråd" de flyttar och stänger trådar dagligen vilket många gånger skapar irritation, ibland tycker man "men min tråd var lite annorlunda" etc.
                Det är på ont och på gott med lite friare trådskapning. De har fortfarande väldigt aktiva trådar som är skapade 2005-2006 etc, det är många inlägg att läsa igenom där.. Där blir det istället så att samma fråga ställs flera gånger i samma tråd för ingen orkar läsa hela tråden.

                Jag tycker faktiskt att det funkar bra här på FS
                Precis, frågorna kommer ändå.
                Det finns ju faktiskt ett par rätt stora trådar även på fiskesnack också (import/entusiasttråden tex)

                Vi som modererar på fiskesnack har ju valt att vara relativt lugna med att slå ihop / flytta inlägg osv eftersom det annars många gånger skapar irritation hos de som får sina inlägg flyttade. Vi gör det men inte så ofta.

                Kommentera


                • #9
                  Jag tycker också det funkar bra. Nån gång ibland är det ju befogat med sammanfogning kanske. Jag tycker det sköts snyggt som det gör nu.
                  Ofta blir en ju hänvisad till en tråd med innehåll men oftast så trilla det in svar i den nya tråden ändå. Utrymmesmässigt blir det väl ingen skillnad om det postas i ny eller gammal? O överblick blir nästan lättare med fler trådar på ungefär samma tema.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tycker också att det är bättre att ha det som det är nu.

                    Själv läser jag forumet på så sätt att jag alltid kikar igenom alla nya inlägg och öppnar alla trådar jag är intresserad av i flikar, när jag läst färdigt så kör jag en "Markera forum som lästa". På så sätt följer man alltid med i fräscha diskussioner.

                    Vill jag sedan söka efter något använder jag "site:fiskesnack.com <sökord>" i Google och öppnar de trådar som matchar bäst där.

                    Enligt mig bästa sättet att läsa ett forum!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 310 svar
                    263 344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    857 svar
                    139 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 849 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X