Fluorcarbon tafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorcarbon tafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Problemet är att betestillverkarna ska tjäna så mycket pengar som möjligt och då blir kvalitén därefter.
    Klart att Cwc kan göra en Wolf tail som är svävande men genom att avsiktligt göra den för tung så dom kan sälja sin flourcarbon. Dom flesta plastbeten idag är anpassad för västkusten men där fiskar väll ingen gädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Problemet är att betestillverkarna ska tjäna så mycket pengar som möjligt och då blir kvalitén därefter.
      Klart att Cwc kan göra en Wolf tail som är svävande men genom att avsiktligt göra den för tung så dom kan sälja sin flourcarbon. Dom flesta plastbeten idag är anpassad för västkusten men där fiskar väll ingen gädda.
      Lustigt, mina flourcarbontafsar drar ner dragen djupare än vad mina titantafsar gör. Ingen av mina ståltafsar drar ner svävande drag om jag inte vevar.. Stockholms skärgård, insjöar och insjöar norrut i landet.

Däremot märker jag oerhört skillnad på hur dragen beter sig direkt när jag fiskar med en annan lina. Med StrikeWire och Spiderwire hölls sig dragen svävande, med Fireline sjönk de långsamt.

Tror snarare det handlar om att dragen ligger på gränsen till svävande, det är skitlätt att 'förvandla' ett drag från en typ till en annan bara genom att ändra smådetaljer i utrustningen. Tycker det är en irritationsfaktor att man inte kan fiska dragen likadant överallt, men har valt att styra upp det så mycket det är möjligt genom att ha ett antal olika tafsar som jag väljer beroende på vart jag för dagen fiskar..

Tillbaka till ämnet: inte haft en flourcarbonlina att gå av (eller bitas av) än. Men som jag skrev nyss, tror inte man skall låsa sig vid ett material. Det enda generaliserandet jag skulle göra är att - försök knyta om du kan. Jag har en del tafsar som måste crimpas ihop och det är alltid en viss osäkerhetsfaktor då om hur lång livslängd du får på dem. (ingen som gått av än som sagt, men jag chansar inte heller)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      273 947 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13