Haspelset för gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelset för gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelset för gäddfiske?

Hej!

Jag är på jakt efter ett haspelset som främst kommer att användas för gäddfiske men även lite laxfiske från land.

Tanken är att det ska vara runt 9fot och orka med runt 70gram.

Jag mailade lite med folk i en fiskeaffär (undra vilken...?!) och dom rekommenderade http://www.dogger.se/rullar-spon/rul...stradic-4000fj http://www.dogger.se/rullar-spon/spo...-predator-spin

Spöt tycker jag verkar helt okej, men hade gärna lagt lite mindre på rullen.

Vad tror ni om någon av dessa? http://www.dogger.se/rullar-spon/rul...adic-ci4-4000f http://www.dogger.se/rullar-spon/rul...dic-ci4-4000fa

4000-storleken trodde jag var Shimanos stora rullar men såhär står det om stradic 4000f "Grymt bra rulle till allroundfiske med betoning åt det lättare hållet. Utmärkt till jiggande efter gös, abborre. Perfekt havsöringsrulle, eller varför inte till det lite lättare gäddfisket?"

Vad räknas till lättare gäddfiske?!

Vad hade ni köpt för haspelset för gäddfiske? Budget omkring 3000kr.

Ursäkta för aningen rörig text.

Mvh Hannes

Hej,

Kan tyvärr inte hjälpa dig med spödelen för jag har aldrig känt på det SG spöt. Rullen däremot kan jag ge mina varmaste rekommendationer då jag har en själv, tror att dom väljer att ta den investeringen så kommer du bli nöjd och om jag räknar rätt så landar du väl in runt 3000:- för hela mankemanget? Stradic CI4 har jag inte känt på personligen men generellt sett så tycker jag att Shimano står för kvalitet.

Vad gäller storleken på rulle så kan du med en 4000 rulle laddad med t.ex. 0,23 lina tredubbla ditt gädd-PB utan att du behöver oroa dig för att sakerna ska falla sönder.

Vad som räknas som lättare gäddfiske vet jag inte, är det månne när gäddan själv hoppar upp i båten ;-)

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till i utrustningsdjungeln.

Kommentera

Ursprungligen postat av NKOTB Visa inlägg
      Hej,

Kan tyvärr inte hjälpa dig med spödelen för jag har aldrig känt på det SG spöt. Rullen däremot kan jag ge mina varmaste rekommendationer då jag har en själv, tror att dom väljer att ta den investeringen så kommer du bli nöjd och om jag räknar rätt så landar du väl in runt 3000:- för hela mankemanget? Stradic CI4 har jag inte känt på personligen men generellt sett så tycker jag att Shimano står för kvalitet.

Vad gäller storleken på rulle så kan du med en 4000 rulle laddad med t.ex. 0,23 lina tredubbla ditt gädd-PB utan att du behöver oroa dig för att sakerna ska falla sönder.

Vad som räknas som lättare gäddfiske vet jag inte, är det månne när gäddan själv hoppar upp i båten ;-)

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till i utrustningsdjungeln.
      Tack så mycket för svaret!

Jag oroar mig inte för att rullen ska gå sönder utav en fisk, men jag vill att den ska hålla bra även om man kastar 80 grams tailar.

Anledningen till att jag kollade lite på Stradic är för att jag dels tycker den är snyggare och att den faktiskt har ett högre ordinarie pris, om det nu har någon betydelse?

Kommentera

Spöt är mycket trevligt kan jag inflika med

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Spöt är mycket trevligt kan jag inflika med
          Det var ju trevligt att höra! 800 spänn känns ganska lagom för ett spö, det jag inte gillar är att det inte är korkhandtag.

Kommentera

Jag har en Stradic Ci4+ i 4000 storlek. Har även en Stradic Ci4 i 2500 storlek och jag märker rent kvalitetsmässigt ingen större skillnad på dem, inte vad det gäller kast, broms eller linupplägg heller. Båda rekommenderas från min sida. Har dock ingen fj att jämföra med.
            Med Ci4+ i 4000 storleken har jag dängt mcrubbers med 10 g huvud och det har absolut inte satt några spår på rullen så 70 g ska absolut inte vara några problem. Jag vet inte hur bygeln klarar sig i långa loppet men jag slår alltid över den manuellt och inte med vevkraft. Vet inte om det gör någon skillnad men bra har det gått i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av Larran Visa inlägg
              Jag har en Stradic Ci4+ i 4000 storlek. Har även en Stradic Ci4 i 2500 storlek och jag märker rent kvalitetsmässigt ingen större skillnad på dem, inte vad det gäller kast, broms eller linupplägg heller. Båda rekommenderas från min sida. Har dock ingen fj att jämföra med.
              Med Ci4+ i 4000 storleken har jag dängt mcrubbers med 10 g huvud och det har absolut inte satt några spår på rullen så 70 g ska absolut inte vara några problem. Jag vet inte hur bygeln klarar sig i långa loppet men jag slår alltid över den manuellt och inte med vevkraft. Vet inte om det gör någon skillnad men bra har det gått i alla fall.
              Stort tack för svaret!

Det lutar åt Stradic fa, främst pga att den enligt mig är snyggast av dom 3 jag kollar på.

Vad tycker ni man ska ha för lina? Jag tänker omkring 0.25mm, men är kanske ute och cyklar? Hur mycket behövs egentligen? Det får ju plats 260 meter 0.25, men det känns lite onödigt tycker jag...

Kommentera

jag kör med en Penn Battle 4000 och ett SG mpp 8' -90g till mitt lättare gäddfiske! Kastar upp till 60 g med de pryöarna. Har inget dåligt att säga om prylarna bara posetivt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jordbo Visa inlägg
                  jag kör med en Penn Battle 4000 och ett SG mpp 8' -90g till mitt lättare gäddfiske! Kastar upp till 60 g med de pryöarna. Har inget dåligt att säga om prylarna bara posetivt.
                  Tack så mycket för svaret!

Den enda Penn-rullen jag hittar på Dogger är http://www.dogger.se/rullar-spon/rul.../conflict-4000 den verkar ju kosta ungefär lika mycket som Penn battle. Jag skulle ju kunna lägga 3k på hela setet, men om exempelvis den rulle jag länkade här tillsammans med http://www.dogger.se/rullar-spon/spo...-predator-spin blir nästan lika bra kanske det är mer värt att lägga runt 2k istället?

Tror ni Stradic 4000 FA är mycket bättre än Penn Conflict 4000?

Kommentera

Penn Battle 3000/4000 från staterna, bör inte kosta mycket mer än 7-800, beroende på vad dollarn står i.

Edit: Jag tror Penn's rullar är slittåligare och håller bättre än shimanos. Har bara haft en Shimano visserligen men den gick sönder efter inte alls långt normalt användande.
                    Senast ändrad av PhilipTheDonut; 2015-03-27, 13:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 837 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04