Öringsfiske - enkelkrok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringsfiske - enkelkrok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öringsfiske - enkelkrok?

Då jag e jävligt trött på att behöva operera dessa små fräsare så har/hade jag bytat ut alla mina trekrokar mot enkelkrokar, vilket verkade lovande för avkrokning och drillning... Nu är bara problemet att jag haft 2 halv stora öringar på sen jag bytade å ingen av dem krokades, men trekrok kunde inte öringarna nafsa elr vara på å stötta utan fastnade direkt. Men tröttnade som sagt på att behöva ha halvt ihjäl alla små filurer...

Hur gör ni när ni fiskar med enkelkrok? Eller vad gör jag fel?

De jag kan tänka mig som är felet är att jag har två fjäderringar sen en krok, det som händer då med dessa enkelkrokarna jag har är att kroken hamnar längst med draget istället för att sticka ut på ovansidan elr undersidan (I liggandes läge)
    Kan de vara så jäkligt att den helt enkelt åker ut ur munnen på fisken för den ligger så vid mothugg? Brukar inte göra några värsting mothugg, men ett extra vevtag å höja spöet brukar funka.

Vågar jag "riskera" att köra en fjäderring istället så kroken står rätt som jag tror? Jag trodde de var skitsamma hur kroken var egentligen, men verkar inte så....
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Vad kör du för krok?

Kommentera

Kör krok med öglan längs med spetsen om du förstår vad jag menar. Då får du krokspetsen uppåt med dubbla fjäderringar.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
        Vad kör du för krok?
        Kör owners S-61's i olika storlekar, men runt 0/1 - 0/3

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
        Kör krok med öglan längs med spetsen om du förstår vad jag menar. Då får du krokspetsen uppåt med dubbla fjäderringar.
        Förstår vad du menar, har letat efter såna som inte har för stort öga, men utan att lyckats... Har hittat några som jag chansade på å beställde hem. Men ögat på kroken täckte ju för fasiken nästan hela krokgapet... Plus att de var mycke konstiga storlekar på dem krokarna...

Köpte dessa för folk rekommenderade dem, men vete fasiken hur de krokar fisk med dem... För inte fan lyckas jag i alla fall.
        Skulle den gjort så jag missade små fisk skulle de inte gjort något, men dessa jag haft på har varit ganska ordentliga som sagt. Har kunnat se dem innan de stuckit rakt upp vid ytan.

Kommentera

Om det är till någon tröst har jag också tappat en del öringar på just de där jäkla krokarna. Kommer nog hålla mig till trekrok framöver.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Om det är till någon tröst har jag också tappat en del öringar på just de där jäkla krokarna. Kommer nog hålla mig till trekrok framöver.
            Haha ja... Tröst ä tröst... De fick mig å känna mig mindre värdelöst som inte kan kroka öring med enkelkrok haha

Frågan är om man kan böja ut hela kroken lite? Nu ser den ju ut som en cirkelskrok nästan... Ska i alla fall ge de ett försök funkar de inte får jag kasta skiten å försöka med nåt annat.

Kommentera

Sätt dit en till fjäderring så hamnar kroken som du vill

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
                Sätt dit en till fjäderring så hamnar kroken som du vill
                Jo... Har testat de men då hamnar kroken en halvmeter bakom draget fast de kanske inte gör så mycke? Vet inte om de gör någon skillnad i slutändan heller för den delen, de verkar ju nästan vara skitsamma då alla folk tappar fisk med dem verkar de som.

Kommentera

Prova med Siwash krokar och någon större storlek än du anväder på trekroken

Kommentera

Enkelkrok eller trekrok

Hej på er.
                    Läste era tips o kommentarer och de verkar vettiga/riktiga o stämmer säkert , men vi vet aldrig hur det skulle blivit om vi gjort på annat sätt. Tycker det är bra att skippa trekroken det spar många småöringar eller fisk av sämre kvalitet.
                    Smålog ändå åt diskussionen , vill vi att all fisk som hugger skall säkert följa med ? Om så vore fallet skulle spänningen försvinna för mig , jag vill matcha fisken och känna att risken för att tappa den finns, Klart att jag blir sur om jag tappar en stor - men det är spelets regler.
                    Det finns inget facit men som Stenis sa desto mer jag tränar desto mer tur har jag.
                    Ha det gött - Peter B

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 056 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist