Spola på lina på en redan spolad rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spola på lina på en redan spolad rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spola på lina på en redan spolad rulle?

Precis som topic lyder så undrar jag om man kan spola på mer lina på en redan spolad rulle?
    Jag spolade nämligen på Svartzonkerbraid 0,16 mm för drygt en månad sedan. Grundade med nylon.
    Jag spolade dock inte på hela linan/150 m utan sparade ganska mycket av linan, ca 20-25%.
    Funderade därför på om man skulle kunna spola på den resterande linan, eller blir det konstigt då?
    Jag tänker främst på att knuten skulle ställa till med besvär. Om det går att spola på de sista meterna, finns det någon speciell knut som är att föredra eller funkar en vanlig uniknot?

Kan tänka mig att jag tappar ganska mycket i kastlängd i och med att hoppet som linan får göra vid utkasten blir ett par mm större.

Man har bara 2 knutar på linan. Betesknuten och spolaxelknuten.
    Jag skulle vända på allt och lägga på mera nylon under.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Man har bara 2 knutar på linan. Betesknuten och spolaxelknuten.
      Ånä....man har alltid nylon under en flätlina....så det blir en skarvknut också....men jag skulle också föredra att vända på alltihop och spola på mer nylon...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det är väl inte svårare än att spola av flätlinan på en annan rulle/spole och bara skarva den sparade linan mellan nylonet och den befintliga flätlinan. Förutsatt att längden räcker till, annars får man som det tidigare skrevs, skarva på mer nylon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
          Utmärkt förslag! Skarvknuten i flätlinan lär man aldrig märka av- tills den dagen man ha sitt livs fisk på gång.

Tre knutar ska det va!
          Spolaxel.
          Skarv nylon/flatlina.
          Betesknut.
          Så du menar att en möjlig sk "storfisk" kommer att dra ut 112,5m(75% av 150m) lina som sedan automatiskt går av i knuten ?
          Skulle vilja påstå att en 0,16 SZ braid kommer att hålla även om flätlinan är ihopskarvad, bara knuten är gjord med omsorg. Och för den delen, hur ofta drar tex en 10kg:s Gädda eller 5kg:s Öring ut över 100m lina under drillningen ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jompii Visa inlägg
            Precis som topic lyder så undrar jag om man kan spola på mer lina på en redan spolad rulle?
            Jag spolade nämligen på Svartzonkerbraid 0,16 mm för drygt en månad sedan. Grundade med nylon.
            Jag spolade dock inte på hela linan/150 m utan sparade ganska mycket av linan, ca 20-25%.Funderade därför på om man skulle kunna spola på den resterande linan, eller blir det konstigt då?
            Jag tänker främst på att knuten skulle ställa till med besvär. Om det går att spola på de sista meterna, finns det någon speciell knut som är att föredra eller funkar en vanlig uniknot?

Kan tänka mig att jag tappar ganska mycket i kastlängd i och med att hoppet som linan får göra vid utkasten blir ett par mm större.
            Hej Jimmy;

Inte för att jag kan förstå varför du sparade 20-25 % av flätlinan för att skarva på den längst ut vid ett senare tillfälle.... men det är ju trots allt av misstagen man lär sig allra bäst!

Att kasta med flätlina där skarvknuten åker genom spöringarna och toppöglan vid varje kast sliter hårt på skarven och försvagar samtidigt linan....

Därför rekommenderar jag dig att slänga det 20-25%-iga "överflödet" flätlina och lägga på ny nylonlina i botten innanför flätlinan...

Att skarva nylonlinan i botten på spolen med flätlina gör du bäst med 5-7 varvs UniKnot to UniKnot. Se och lär dig här .. http://shoreangling4u.tripod.com/knotguide/id5.html ...

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. En linas svagaste länk är oftast knuten ....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-06-21, 12:26.

Kommentera

Jag är väldigt grön när det kommer till detta så förlåt om jag är lite seg.
              Med skarva så antar jag att ni menar knyta ihop de båda linorna, i detta fallet nylon (som jag grundade med) och flätlinan.
              Detta gjorde jag med en dubbel uni knot. Men om jag nu ska försöka spola på resterande flätlina, ska jag då göra en dubbel uni knot mellan de två flätlinorna eller ska jag spola av flätlinan som just nu är på spolen och köra den kortare flätlinan först.
              Förstår ni vad jag menar?

Jag spolar först av flätlinan som är just nu på spolen, låt oss kalla denna del flätlina 1.
              När flätlina 1 är avspolad så klipper jag av knuten så att enbart nylonen är kvar.
              Därefter gör jag en knut mellan nylon och flätlina 2 och spolar på den innan jag till sist gör ytterligare en knut mellan flätlina 2 och flätlina 1. Förstår ni vad jag menar?

Ni får jättegärna annars skriva lite mer detaljerat/steg-för-steg hur jag bör gå väga
              Jag kör ett Svartzonker Signature Haspel 8'2, 8-30 gram. Kör mycket allround fiske men har på slutet blivit lite wobblers och skeddrag på ca 20-30 gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jompii Visa inlägg
                ska jag spola av flätlinan som just nu är på spolen och köra den kortare flätlinan först.
                Förstår ni vad jag menar?

.
                Ja, precis så menade jag i mitt tidigare inlägg. Och det går bra att skarva två flätlinor med uniknut, bara man använder tillräckligt många varv, typ minst 5 - 6.

Kommentera

Jag vet inte om jag är blind, men jag hittar ingenstans i tråden vad det är för typ av rulle TS har. Och varför han vill spola på mer... Kastar han ut det nuvarande arrangemanget, eller? Rusar fisken så att han kommer ner på nylonet? Om inte, varför då mer lina? Upplever han att han kastar för kort på grund av för lite lina på spolen...?
                  Senast ändrad av Gösta; 2015-06-20, 13:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Jag vet inte om jag är blind, men jag hittar ingenstans i tråden vad det är för typ av rulle TS har. Och varför han vill spola på mer... Kastar han ut det nuvarande arrangemanget, eller? Rusar fisken så att han kommer ner på nylonet? Om inte, varför då mer lina? Upplever han att han kastar för kort på grund av för lite lina på spolen...?
                    Vet inte hur du tolkar det här..."Kan tänka mig att jag tappar ganska mycket i kastlängd i och med att hoppet som linan får göra vid utkasten blir ett par mm större."

själv tolkar jag det som att han kommit på att han spolat på för lite lina på haspeln och tror sig mista i kastlängd...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 661 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13