Överstiga linkapacitet, vad händer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överstiga linkapacitet, vad händer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Överstiga linkapacitet, vad händer?

Hej!

Jag har en fråga gällande linkapacitet på haspelrullar.
    Min haspelrulle har 0,25mm/160 m som linkapacitet. Skulle jag kunna spola på ca 20-25 meter nylon (grunda) och sedan 150 meter flätlina, dvs lite mer än vad linkapaciteten är, om dessa linor är 0,14 mm?
    Jag tänker att i och med att linan är tunnare så borde den ju logiskt ta mindre plats än t.ex en 0,25 mm och på så sätt även få plats ett par meter extra? Eller har jag fel? Finns det någon risk för problem, t.ex skador eller trassel, om jag gör detta?
    Jag funderar nämligen på att köpa en flätlina (har nylon nu) och den är 150 meter men eftersom att man bör grunda med nylon så kan det ju bli lite över 160 meter, är det farligt på något sätt? Jag lär nog garanterat ganska snabbt "avverka" de extra meterna då jag har en tendens att fasta (linan går av) minst en gång varje fiskepass.
    Jag är medveten om att man kan spola på ca 130 meter istället för 150 meter av flätlinan men det känns ju lite onödigt att inte spola på hela linan.

Bonus fråga: Ungefär hur tjock nylon lina är optimalt för att grunda? Jag har 0.20 mm och 0.40 mm
    Senast ändrad av Sophie; 2015-07-05, 21:00.

det är inte antal meter som är viktigt utan hur mycket linan bygger på spolen, för mycket och du får trassel och för lite och du tappar i kastlängd då linan bromsar för mycket mot spolen...är du osäker så låt dom spola på lina i affären...då betalar du för det som du behöver varken mer eller mindre...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det blir nog alldeles lagom, i värsta fall får man spola tillbaka och börja om tills det blir bra. Eller så spolar du på ganska mycket nylon och lägger på ca 75 m flätlina så räcker spolen till två påläggningar

Kommentera

Haha, det är nog bäst om jag åker till närmsta fiskeaffär och låter dom hjälpa mig.
        Hur mycket brukar det vanligtvis kosta för spolning och bör jag ta med mig både min flätlina (huvudlinan) och nylonen? Det räcker väl också med att enbart ta med rullen och låta spöt vara hemma? Som ni kanske märker så har jag inte alltför stor koll
        Jag har redan nämligen beställt flätlinan så jag köper ju inte den i affären.

Kommentera

ajdå....ja då kanske det kan bli knepigt att få dom till att spola på den....

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nylonlinan du grundar med behöver bara täcka botten på spolen, eller låt säga två lager i botten.
            Spelar egentligen ingen roll vilken av dem du väljer men eftersom du vill få på så mycket flät som möjligt då tar du givetvis din 0,20 och grundar med den.

Är man nybörjare då är det alltid en fördel att ha något mindre lina på sin rulle istället för att fylla den alldeles upp till kanten.
            Linan bromsar då av sig själv vilket gör att det blir mindre risk för trassel.
            Kan vara en fördel för vissa

mvh/ HenkeW

Kommentera

Jag köper oftast en flätlina på 300 yards eller meter och tänker då att den ska räcka till tre spolar/rullar. För mitt fiske räcker 100 m flät mer än väl (tyvärr...) så nylonbackingens dimension är underordnad, 0,25-,040 funkar, lite anpassat till flätlinan...

Vill gärna ha en extraspole så jag kan lägga på den, först flätlina, sedan så mycket nylon som behövs. Sen byter jag spole och vänder på linpaketet.
              har jag ingen extraspole så får man gå via två andra rullar/spolar och vända en gång extra... Lite jobb men det tar inte många minuter...

Har väl lämnat in nån spole också under åren men varför betala för en massa lina som aldrig används, jag vänder t o m på min 100 m efter ett
              par år, den är i näranog nyskick där under och den slitna delen hamnar åt rätt håll sas.
              Hur jag mäter upp de första 100 från 300 metersspolen? Lite grovt snurrar jag den runt ett lämpligt stolsryggstöd, ett varv ca en meter... Finns säkert bättre metoder där med...

Glöm inte att lägga på linan relativt hårt, dvs med bra motstånd.
              Senast ändrad av anteman; 2015-07-05, 22:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                ... Finns säkert bättre metoder där med...

Kommentera

he, he, sånt där fusk, snart ska man väl ha ekolod och I-pilot också...

Kommentera

Den lilla prylen såg minst sagt intressant ut

Sista frågan, behöver det vara någon bra/dyr nylonlina eller funkar det med Fladens nylonlina?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 457 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13