Spö till Shimano Scorpion 1001xt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till Shimano Scorpion 1001xt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till Shimano Scorpion 1001xt?

God afton.
    Har läst igenom flera av trådar om multirullar för abborre/lätt spinn. Kul läsning, men massor av trådar
    Nyss så klickade jag hem en Scorpion 1001xt från ebay. Många som lovordar den osv så kommer nog bli kanon.
    Kommer väl säkert ta en 10 dagar innan den levereras, vilket betyder att jag hinner forska lite i spö-träsket.

Tanken är att rullen skall användas för jigg/spinnare efter abborre, eventuellt med 0,10 flätlina.
    Så jag skulle behöva lite tips och idéer om ett passande spö i lagom längd och kastvikt.
    Så ni med erfarenhet om lätt spinn, vad tror ni funkar bra till ovan nämn rulle? /Martin

Vad hade du tänkt för betesvikter? Jag har själv ett savagear finezze 4-18g till min scorpion. Det funkar kalas så länge man inte ska kasta lättare beten än 7-8g. Med lättare beten tycker jag spöt laddas för dåligt. Har själv börjat kika efter ett annat spö som klarar lite lättare beten.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Vad hade du tänkt för betesvikter? Jag har själv ett savagear finezze 4-18g till min scorpion. Det funkar kalas så länge man inte ska kasta lättare beten än 7-8g. Med lättare beten tycker jag spöt laddas för dåligt. Har själv börjat kika efter ett annat spö som klarar lite lättare beten. Har kört med div ytbeten,små salmo slider,spinnare,jigg,wobbler o texas rig. Tyvärr e de svårt o få allt i ett spö.

Kommentera

Jag skulle köra med ett St Croix Legend Tournament alt St Croix Avid. Det finns många spön att välja där och det finns alla möjliga kastvikter , aktioner och ryggrad att välja bland de spön som erbjuds, vilket underlättar för att hitta ett fav spö.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av Tapedeck Visa inlägg
          God afton.
          Har läst igenom flera av trådar om multirullar för abborre/lätt spinn. Kul läsning, men massor av trådar
          Nyss så klickade jag hem en Scorpion 1001xt från ebay. Många som lovordar den osv så kommer nog bli kanon.
          Kommer väl säkert ta en 10 dagar innan den levereras, vilket betyder att jag hinner forska lite i spö-träsket.

Tanken är att rullen skall användas för jigg/spinnare efter abborre, eventuellt med 0,10 flätlina.
          Så jag skulle behöva lite tips och idéer om ett passande spö i lagom längd och kastvikt.
          Så ni med erfarenhet om lätt spinn, vad tror ni funkar bra till ovan nämn rulle? /Martin
          10 dagar....det är inte Sverige du handlat i...du har den i början på nästa vecka...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Westin W3 Twitching 6,8' 7-28g. Går att kasta lättare beten med det än klassat, väldigt lätt, välbalanserat och känsligt för sin peng. Har ett ganska långt mjukt topp parti och en redig ryggrad. Gillar det skarpt!

Gunki har ju flera fina spinnspön för abborre också, men Westinen klår Saburau serien tycker jag så får väl gå upp till Bushi för att klå den
            Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Vad hade du tänkt för betesvikter? Jag har själv ett savagear finezze 4-18g till min scorpion. Det funkar kalas så länge man inte ska kasta lättare beten än 7-8g. Med lättare beten tycker jag spöt laddas för dåligt. Har själv börjat kika efter ett annat spö som klarar lite lättare beten. Har kört med div ytbeten,små salmo slider,spinnare,jigg,wobbler o texas rig. Tyvärr e de svårt o få allt i ett spö.
              Jigg kör jag ofta på 11-15g vikt på skallarna och en 2,5-3 tums shad. Myran WIPP 10g är en annan favorit.
              Vad har du för längd på ditt finezze? Och lina?

Kommentera

Spöt är 6'8" långt. Jiggar med 10-15g skalle flyger långt. De e bra ryggrad i spöt o snabb action o man känner verkligen allt som händer i andra änden på linan.

Kommentera

Spö till Shimano Scorpion 1001xt?

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Jag skulle köra med ett St Croix Legend Tournament alt St Croix Avid. Det finns många spön att välja där och det finns alla möjliga kastvikter , aktioner och ryggrad att välja bland de spön som erbjuds, vilket underlättar för att hitta ett fav spö.

//T
                  Det låter fint det där med St Croix. De ser framförallt väldigt vackra ut.
                  Men i ärlighetens namn har jag inte klart för mig vad jag vill ha för aktion på mitt spö. Har helt enkelt inte fiskat tillräckligt mycket med olika spön för att kunna avgöra vad som passar mig.
                  Jag tror jag behöver ta med mig min rulle och montera på spön, direkt i butik för att få en känsla för vad som skulle kunna passa mig.

Men sedan tidigare har jag iofs kikat på fishmaker från Dragon till haspel. De borde väl finnas med trigger också?
                  Senast ändrad av Tapedeck; 2015-07-09, 23:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    10 dagar....det är inte Sverige du handlat i...du har den i början på nästa vecka...
                    Korrekt! Svenska posten har ju längre leveranstider än Ali express.
                    Var någon här på sidan som länkade till en JP-säljare på eBay. Stod en uppskattad lev tid på 20/7.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    270 763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13