Kasta längre med små wobblers? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta längre med små wobblers?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kasta längre med små wobblers?

God dag! Jag har i dagarna fokuserat på aborrfisket då gäddorna är lite tröga i värmen.
    Jag använder allt som oftast jiggar men gillar även små wobblers, enär omväxling är trevligt och jag tycker att det är roligare att kroka borrar på wobbler.

Dock har jag svårt att kasta dessa små wobblers (2-6 gram) särskilt långt. Mitt spö är förvisso klassat 10-40 så det torde givetvis hjälpas genom att skaffa ett UL-spö (vilket jag ska i september), men även med sådana kommer man inte riktigt lika långt som med jiggar.
    Finns det måhända tyngder man kan fästa som ökar räckvidden utan att hämma gången alldeles för mycket?

Mvh,

Alla tyngder jag testat (vanligt kulbly framför, "blydot" som man klämmer fast, små päronblyn fästa i beteslåset etc etc) har gjort att wobblern tappat gång. Största problemet är dock att vobblern går djupare. Mitt tips är istället att köpa lite större vobblers. Tyngder och små "finess-vobblers" går helt enkelt inte hand i hand.

Kommentera

Jag tänkte nästan att så var fallet. Nåja, kastlängden är iallafall acceptabel med ett styvt UL-spö så det är inte hela världen. Tack ska du ha!

Kommentera

Ett lite längre ulspö skulle ja rekomendera. Tex savage gear troutizimo 7' -7g. Annars får du satsa på tyngre wobbler. Ja tog tre fina borrar på tiny buster jerkbait nu i veckan.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Vad använder du för lina och vilken dimension är det på linan?

Det går alldeles utmärkt att kasta hyfsat långt med ett spö som du har om man använder flätlina mellan 0,10 - 0,15 mm förutsatt attt rullen är av skaplig kvalitét.

Är själv ingen vän av de supermjuka UL-spöna. Använder hellre ett spön klassade mellan 2 - 15 gram på 7 fot eller lite längre.

Tycker fisket med de lättare klassade spöna är vedervärdiga att matcha lite tyngre fiskar med, speciellt när det kliver på fisk över kilot. Ingen riktig ryggrad i dessa så mothuggen blir väl klena. I mitt tycke ska jag säga. Det finns flera här inne på forumet som tycker helt annat men det får stå för dem själv vill jag ha lite mer ryggrad i spöna så att jag kan styra fisket bättre.

//Tantor
          [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Slår också ett slag för tunnare lina, skippa de linor som finns här hemma och köp Seaguar Smackdown 0.128 mm lina från ebay eller någon jänk-sida, den är tunnare än någon 0.10mm som finns i svenska butiker.

Kommentera

Är inte förvånad att det blir korta kast med 2-6g wobblers med 10-40g spö. Det är visserligen ingen wobbler, men jag kan varmt rekommendera FKP Viblure till abborrfiske, har själv fått från 0,1-1,27kg på dom. 6cm, 12 gram, så kallat lipless crankbait, långkastande bete. Kasta ut, låt sjunka till önskat djup(eller inte alls om det är grunt)och veva in i lämplig hastighet.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Nej, mina vänner, ingen förvånad över att kasten blir korta enär betena är under spöets klassning.
                Jag har redan, som en del av er skriver, tyngre beten likt Viblure (och Rapalas motsvarigheter). Frågan rörde egentligen bara om det gick att tynga ner vissa wobblers utan att tappa gång.

Jag skall ta till mig tipset om tunnare lina, då jag i dagsläget kör 0,2 flätad vilket är lite i tyngsta laget.
                Återigen ber jag att få tacka för hjälpen.

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
                  God dag! Jag har i dagarna fokuserat på aborrfisket då gäddorna är lite tröga i värmen.
                  Jag använder allt som oftast jiggar men gillar även små wobblers, enär omväxling är trevligt och jag tycker att det är roligare att kroka borrar på wobbler.

Dock har jag svårt att kasta dessa små wobblers (2-6 gram) särskilt långt. Mitt spö är förvisso klassat 10-40 så det torde givetvis hjälpas genom att skaffa ett UL-spö (vilket jag ska i september), men även med sådana kommer man inte riktigt lika långt som med jiggar.
                  Finns det måhända tyngder man kan fästa som ökar räckvidden utan att hämma gången alldeles för mycket?

Mvh,
                  Hej Christoffer;

Genom att klämma fast kluvna blyhagel eller ett päronsänke i kombination med trevägslekande och tafs på linan cirka 0,5 meter framför betet kan du kasta mindre, lätta wobbler längre. Du kan samtidigt lättare och mer effektivt fiska av branter och få den lilla wobblern att sjunka snabbare mot botten. Använd de minsta kluvna hagel du hittar och kläm fast 2, 3 eller 5 av dessa på linan cirka 0,5 meter framför wobblern. Placerar du sänkena för nära wobblern förstör du wobblerns simmande, lockande gång i vattnet.

Trollingfiskar du med små wobbler och vill få dem att simma i djupare vatten kan du öka mängden små blyhagel och klämma fast dem 0,5 - 1,2 meter framför respektive wobbler. Det fungerar bättre vid trolling med flera små vikter i stället för en enda stor, klumpig vikt. Små, kluvna hagel bör användas över normala djup. Använd inte stora, klumpiga blyhagel utom vid extrem djuptrolling....

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-08-14, 20:41.

Kommentera

Det finns en tråd här högst upp om microbombarda, det skulle ju kunna vara något men då får man nog köra ganska lång tafslängd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13