Hej. Har en okuma citrix rulle med grön Ron Thompson flätlina. Den har gått från mörkgrön till ljusgrön nu och jag tycker den syns väldigt väl i vattnet. Jag undrar om detta skrämmer fisken och vilken lina skulle man byta mot? Färg? Flätad eller flourcarbon?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken lina till jerk å gummi fiske?
Collapse
X
-
Jag har flera olika rullar med flera olika linor med flera olika färger. Har inte märkt någon skillnad i mängd fisk på någon färg så tror inte det spelar roll.
Kan va dags att byta linan om den är gammal.
Sufix 832 och strikewire predator är mina favoriter
-
Grovleken på linan avger vilka betesvikter, hur långt du vill kasta betena och hur det svider i plånboken när man blir av med beten gör.
på Multi/LP fireline tracer braid (svart/lime grön varje 50cm), gul power pro super 8 slick och strikewire brun har jag haft och märker ingen skillnad heller på linfärgen.
savage gears gamla oreanga lina var ingen höjdare den gick av utan anledning fast linan var ny och kändes som det var klumpar i linan och fransade sig ofta (haspel rulle) sen bytte jag till sufix och den har varit bra.
Så vilka betesvikter rör det sig om och vilken citrix har du, den lilla eller stora?Senast ändrad av trigger; 2015-10-02, 21:17.
Kommentera
-
Sufix 832 lr pp s8s har jag använt mycke o är nog de som är tystast. Tuf-line är oxå en trevlig lina om man kan leva med att de väsnas lite i spöringarna. Strike wire har jag aldrig gillat.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Linan köpte jag med rullen och är bara 1 månad gammal. Rullen är den stora 346an. Då kanske den får gå ett tag till då. Har inte tänkt på att det låter nåt när jag kastar. Men den är väldigt mjuk. Har inte gått av nån gång än. Har bara haft jävligt trögt med fisket å då börjar man naturligtvis kolla på utrusning först.
Kommentera
-
En del gula lr gröna linor blir mer lr mindre vita med tiden. Jag har aldrig lyckats märka någon skillnad på fisket. Haft svarta,gula,gröna,bruna,röda o rosa linor o inte märkt något. Så de e bara o köra på med linan du har. Börja den bli sliten så vänder du bara på linan o kör lika länge till
.
Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Kör med .36 strikewire multicolor på ena rullen, jävligt bra lina. Enda anledningen till att jag kör med så tjock är för slitage från stenar och bottennapp... Hellre en rätad krok än ett förlorat bete, dem träpinnarna börjar fan bli dyra nu...
När jag kör där jag är halvsäker på botten och kör gummi blir de .28Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Tjena...!
Nu har du givit dig in i ett getingbo där du lär få lika många olika svar som det finns FS-medlemmar som vill svara på din fråga... Men jag tror (obs! tror) mig märka att det finns en viss övervikt för PowerPro och Suffix bland dem som svarat i liknande trådar, medan vanliga Fireline rekommenderas av de flesta för haspelrullar.
Fireline Tracerbraid o SZ-linan har jag ingen erfarenhet av men den lär ju vara rundare och därmed mera lämpad för multi än tidigare.
Personligen hör jag till dem som inte kan annat än att rekommendera PowePro. Har kört med deras vanliga flätlina till allt annat multifiske än vertikal (Strikewire Vertical 0,10). Jag har ALDRIG haft problem med dessa linor, men vartefter det blivit dags så har jag ersatt dem med PowerPro S8S. En lina som överträffar allt jag tidigare använt. Och jag kör den från 0,12 till 0,36 (eller är det 0,38) millimeter. Från lättspinn med Abu Reflex 7 gram till Bulldawg och stora shaddar med tunga skallar och hela tiden motsvarar den linan mina förväntningar... Men, som sagt, det är mina erfarenheter. Jag har testat Strike Wire, Spiderwire och Suffix (som kommer i närheten) men PP S8S slår allt jag provat och jag ser ingen anledning att testa något annat... Men jag vet ju att det finns många med helt annan uppfattning. Även om PP som sagt rekommenderas av väldigt många här...
Skit fiske!
GöstaSenast ändrad av Gösta; 2015-10-03, 13:30.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 949 visningar