längd på jerkspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

längd på jerkspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag skulle vilja påstå att det beror lite på vart du fiskar. Fiskar du från båt och alltid står en bra bit ovanför vattenytan går det säkert bra med ett 8fots.

    Jag är 185cm och har ett svartzonker 7fots, fiskar 95% av tiden från land, tycker spöt kan vara lite långt när man ska jerka beroende på strandkanten. Går ju dock utan problem men inte lika lätt som det skulle kunna gå.
    Fiskat från en träeka där jag stod under vattennivån och då var det riktigt jobbigt att jerka.

    Kommentera


    • #12
      Svårt o svara på. Beror ju på vad man föredrar o om man fiskar från båt lr land. Står man långt ner i båten så är det betydligt lättare med ett lite längre spö så man slipper slå spöt i relingen. Står man på kastdäck spelar de inte jättestor roll tycker jag. O från land kan man ju behöva den extra kastlängden som ett längre spö ger. Själv tycker ja de optimala är runt 7'-7'6".
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
        Inte kortare än 6,9 fot, helst något längre än 7. Tycker drillningsegenskaper, kartlängd, mothugg och känsla är för dålig i för korta spö.
        Hej Dennis;

        Jag har genom åren köpt, specialbyggt och testat olika jerkspölängder från 5,5 fot till 8,6 fot och upprepade gånger kommit fram till att ideallängden på mitt eget jerkspö är 5,7 fot dvs exakt min egen längd 1,73 meter...

        Tilläggas bör att jag alltid har jerkfiskat från båt både vid tävlingsfiske och utom tävling tillsammans med fiskekompisar förr och nu...

        Skulle jag jerkfiska från land och då speciellt om jag står högt kan ett längre spö vara att föredra eftersom kastlängderna ökar betydligt med ett längre spö. Däremot håller jag inte med dig om att mothugget blir bättre med ett längre spö... snarare tvärtom, eftersom det med ett långt spö fordras större kraft och snabbhet att driva in krokarna i käften på en stor Gädda...

        Go for the Big Ones!

        http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #14
          Den stora skillnaden med långt spö enligt mig är att du kastar längre, lättare att träffa rätt och att känslan i drillning speciellt på mindre gäddor är väldigt mycket skönare. Jag har kört allt från 6.0 till 7.6 och slutade med ett 7.3. Går även att jerka lite snett om du känner att du doppar toppen i vattnet lätt. En vanesak helt enkelt.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
          107 svar
          23 932 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 295 svar
          261 886 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          852 svar
          138 373 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg El_Kebabo  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 030 svar
          192 670 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 075 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Arbetar...
          X