Byta från multirulle till haspel! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta från multirulle till haspel!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byta från multirulle till haspel!

    Blubb Blubb!

    Jag har lite funderingar kring utrustningen jag ska använda till mitt gädd/aborre-fiske.

    Jag har just nu en "Daiwa Lexa 300HL"-rulle som jag ska göra mig av med och ett "Calyber PRO Baitcast MH", 228cm, 21-56g -spö.

    Beten jag skulle vilja kasta med räcker sig från 10g-60g.

    Vilken haspelrulle skulle eventuellt kunna passa till mitt spö jag har nu, eller behöver jag även fixa ett nytt spö?

    Ge gärna förslag på sjyssta combos.

    /Blubb

  • #2
    Jupp du behöver ett haspelspö. Haspelspön ser annorlunda ut med andra ringa och rullfäste.

    /Apan

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av blubb Visa inlägg
      Blubb Blubb!

      Jag har lite funderingar kring utrustningen jag ska använda till mitt gädd/aborre-fiske.

      Jag har just nu en "Daiwa Lexa 300HL"-rulle som jag ska göra mig av med och ett "Calyber PRO Baitcast MH", 228cm, 21-56g -spö.

      Beten jag skulle vilja kasta med räcker sig från 10g-60g.

      Vilken haspelrulle skulle eventuellt kunna passa till mitt spö jag har nu, eller behöver jag även fixa ett nytt spö?

      Ge gärna förslag på sjyssta combos.

      /Blubb
      Hej Niklas;

      Behåll din "Daiwa Lexa 300HL"-rulle. Det är en enormt fin multirulle. Vid fiske är det alltid bra att ha flera utrustningar att växla bland...

      Sedan kan du i närmaste sportfiskebutik känna på några haspelutrustningar tills du hittar någon som passar dig...

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

      Kommentera


      • #4
        Tack för era synpunkter!

        Hade tänkt glida in till någon fiskebutik inom en snar framtid men ville ha lite hum om vilken haspelutrustning som skulle passa.

        Så ge gärna tipps på bra haspelutrustning med mina beteskrav.
        /blubb

        Kommentera


        • #5
          SG's bushwacker kanske kunde vara nått? finns i 20-60 gr. Har spinn varianten av det spöet och är kanonnöjd. Till det kanske en penn rulle i 3000 storleken.
          Senast ändrad av Spow; 2016-01-25, 18:13.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av blubb Visa inlägg
            Tack för era synpunkter!

            Hade tänkt glida in till någon fiskebutik inom en snar framtid men ville ha lite hum om vilken haspelutrustning som skulle passa.

            Så ge gärna tipps på bra haspelutrustning med mina beteskrav.
            /blubb
            Hej Niklas;

            Både Daiwas multirullar och haspelrullar har jag haft stor glädje av vid mitt eget fiske sedan massor av år tillbaka...

            Jag och min son John-Fredrik brukade fiska Lax i Gaula, Orkla och Namsen på 1980- och 1990-talet. Då vi kastade efter Lax med lätta wobbler som Bomber 14A, 15A och 15J kastade vi mycket längre över älven med våra Daiwa SS2600 haspelrullar än med någon Ambassadeur 5000 eller 6000 multirulle. Just Daiwa SS2600 Tournament Whisker var med sin långa spole otroligt långkastande och hade dessutom helt jämn linuppläggning och mjuk slirbroms...

            Idag hittar du nog nya Daiwa-rullar som är lika bra eller ännu bättre än våra nästan 30 år gamla, beprövade Daiwa SS2600 haspelrullar ...

            Den som söker den finner!

            Old Firehand

            Kommentera


            • #7
              Daiwa SS Tournament 2600 (liksom 700, 1300 och 1600) är så bra att Daiwa fortfarande har dem kvar i sitt modellprogram (även om den svenska generalagenten inte tar in dem). De tillverkas sedan en tid tillbaka i Thailand (gissningsvis med samma verktyg som för några decennier sedan stod i Japan). Det har snackats en del om att de thailändska rullarna skulle vara sämre men jag har bode och och märker ingen skillnad. Det är väl inte konstigare än att många av Nikons kameror (DSLR) och objektiv numera skruvas ihop i Thailand. Till det fiske TS nämner skulle en 2600 sitta som en smäck.

              (Nämnas kan att rullarna funkar bra även med flätlinor om man nu skulle få för sig att använda sådana.)

              edit. Utöver rullarnas fins kastegenskaper (som Leif nämnde) är den mjuka och starka slirbromsen (klassiska oljade filtskivor) närmast legendarisk (och det gör litet ont när man ser trimningsnördar byta ut dessa mot kolfiber). Rullarna är noterade för många rekord särskilt när det handlar om (relativt) lätt saltvattensfiske. En SS Tournament är förmodligen den mest prisvärda haspelrulle man kan köpa. Så gör det. Den enda nackdel jag kan finna med rullarna är att spolarna är dyra (men, med hänsyn till kastegenskaperna och bromsen, ändå prisvärda).
              Senast ändrad av lausvik; 2016-01-25, 19:07.

              Kommentera


              • #8
                Först och främst, tack för era svar. Jag är lite lost i denna djungel av fiskeprylar så uppskattar verkligen hjälpen!

                Hittade precis ett bra pris på en rulle som kanske skulle passa, men hör gärna med er, mer rutinerade anglare först om den passar.

                Daiwa Exceler EX2500A, kullagrad haspelrulle, 155m 0,28mm http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...a-exceler.html

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av blubb Visa inlägg
                  Först och främst, tack för era svar. Jag är lite lost i denna djungel av fiskeprylar så uppskattar verkligen hjälpen!

                  Hittade precis ett bra pris på en rulle som kanske skulle passa, men hör gärna med er, mer rutinerade anglare först om den passar.

                  Daiwa Exceler EX2500A, kullagrad haspelrulle, 155m 0,28mm http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...a-exceler.html
                  Hej Niklas;

                  Köp den rullen hos Sportfiskeprylar och du har två, bra Daiwa-rullar...

                  Old Firehand
                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Blev ett inköp av Daiwa Exceler EX2500A!

                    Nu har jag kollat runt på olika spön och kan inte riktigt bestämma mig. Vilka märken betraktas vara av god kvalité, gärna till bra pris.

                    Som jag skrev i första inlägget letar jag efter ett spö som klarar ca 10-60 g. Gärna ett spö som klarar lite tyngre beten då jag har några 80 grammare.

                    Val av lina har jag också funderat över, vad är det som avgör vilken tjocklek och typ av lina man ska använda?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 760 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X