Byta från multirulle till haspel! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta från multirulle till haspel!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av blubb Visa inlägg
    Blubb Blubb!

Jag har lite funderingar kring utrustningen jag ska använda till mitt gädd/aborre-fiske.

Jag har just nu en "Daiwa Lexa 300HL"-rulle som jag ska göra mig av med och ett "Calyber PRO Baitcast MH", 228cm, 21-56g -spö.

Beten jag skulle vilja kasta med räcker sig från 10g-60g.

Vilken haspelrulle skulle eventuellt kunna passa till mitt spö jag har nu, eller behöver jag även fixa ett nytt spö?

Ge gärna förslag på sjyssta combos.

/Blubb
    Savage Gear Roadrunner 10-40gr och en Daiwa Caldia 2000. Lina, Octa Braid X8 0.10 eller 0,12. (0,10)

Drar du lätt gädda och abborre med känsla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
      Savage Gear Roadrunner 10-40gr och en Daiwa Caldia 2000. Lina, Octa Braid X8 0.10 eller 0,12. (0,10)

Drar du lätt gädda och abborre med känsla.
      Har faktiskt kikat på savage gear XLNT-serien som verkar intressant.

Har jag förstått rätt att dessa spön oftast klarar av större beten än vad som är givet? Om jag exempelvis köper ett 15-50g bushwhacker, hur kastar den 10g beten respektive 70-80 beten?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Hursomhelst så är det glädjande att TS insett det kloka i att byta från multiplikator- till haspelrulle.
        Har bestämt att jag kör på två separata kit, en för lite mer känsla och en enbart för stora grisar :P Så än har jag inte gjort mig av med multirullen

Kommentera

Jag saknar slirbromsljudet så jäkla mycket.

Mina kitt kommer bli
          rarerium med 8,4 volitile pike
          lexa 300 med 7,9 slingshot så båda kommer ligga väldigt nära i vikt.

mina gäddbeten ligger i 50g till 80g + rig+ev sänken etc. de på 85g e för vårfisket så då blyar man ju inget

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja intressant! Har noterat att flera multikastare på FS (HenkeW, Cosmoz 08.t ex.) på senare tid har kompletterat, eller står i begrepp att göra så med en haspelkit eller två till medium eller halvtungt haspelfiske...

Tillhör du dem och vad har det isf tillfört? Själv ser jag inte behovet då mina gäddbeten väger säg >35g och då funkar multi så pass att min Sorön SX 40, tänkt för gäddspinnfluga får vila...

Kommentera

Ursprungligen postat av blubb Visa inlägg
            Har faktiskt kikat på savage gear XLNT-serien som verkar intressant.

Har jag förstått rätt att dessa spön oftast klarar av större beten än vad som är givet? Om jag exempelvis köper ett 15-50g bushwhacker, hur kastar den 10g beten respektive 70-80 beten?
            Nja skulle nog säga att det spöet är lite överklassat, mitt butch light upp till 60g kastar bäst med ca 50gram. Går att kasta 70+ men då får du ändra kastteknik och det håller inte i längden.

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
            Jag saknar slirbromsljudet så jäkla mycket.
            Eller hur.. körde gäddfiske med mitt draugen d4 och en 2000 sargus rulle förra året, så jäkla roligt. Får se om man investerar i en mer gäddinriktad haspelutrustning.

Kommentera

Jag räknar med att det e lite överklassat de kommer e få jobba med prylar mellan 50-70g. de som väger 70-85 vilket e tyngsta får multin langa iväg fortfarande men slingen e sånt fintkänsligt spö så det e helt ok

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
              Nja skulle nog säga att det spöet är lite överklassat, mitt butch light upp till 60g kastar bäst med ca 50gram. Går att kasta 70+ men då får du ändra kastteknik och det håller inte i längden.

Eller hur.. körde gäddfiske med mitt draugen d4 och en 2000 sargus rulle förra året, så jäkla roligt. Får se om man investerar i en mer gäddinriktad haspelutrustning.

Kommentera

Ja detta att alla nu ska ha haspelkit för beten mellan 30-80 gram till gäddfisket känns som en fluga a la 2016, särskilt med reklam om en viss profil dom tog en gris på 17kg på haspel. Multi funkar och att byta är onödigt tycker jag.

Kommentera

Men bytte man inte till multi för att alla tog stora gäddor på multi ? =)

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                  Ja detta att alla nu ska ha haspelkit för beten mellan 30-80 gram till gäddfisket känns som en fluga a la 2016, särskilt med reklam om en viss profil dom tog en gris på 17kg på haspel. Multi funkar och att byta är onödigt tycker jag.

Kommentera

Tro du kan tacka Abu för alla multifanatiker här i landet. Jerkbait/gummi fisket är nog mer storfisk trend än vad just rullarna är...

/Apan

Kommentera

Eller så bytte alla till multi när betena började väga över 75 gram och jerktramset tågade in. Innan körde folk multi för att slippa snurrande vobblers i luften. Haspel fungerar så klart utmärkt men skinnflådda fingrar är priset. Dock är haspel mer allround i viktspannet TS söker om man inte orkar bry sig om att tänka på motvind osv...
                      Senast ändrad av harlequine; 2016-01-30, 18:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 627 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13