Allround multirulle+spö för abborre, max 2000:- för både och - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround multirulle+spö för abborre, max 2000:- för både och

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Allround multirulle+spö för abborre, max 2000:- för både och

    Idag ställde jag mig frågan, efter att ha varit sugen på multiset för abborrfiske ett tag, om en multirulle med tillhörande spö kan göra nåt som haspel inte kan göra. Efter en stunds grubblande kom jag fram till att en vettig multi borde innebära mindre risk för att slaklina vevas på spolen vid oregelbundna fisketekniker som t.ex jiggfiske och popperfiske. Således bör den misär som ibland infinner sig vid lättare haspelfiske(lintrassel från helvetet vid utkast)vara betydligt mer sällsynt. Finns det nån annan fördel med multi jämfört med haspel? Är endast intresserad av analysresultat(jag har en tendens att finna analysresultat betydligt mer intressanta än åsikter) från folk som testat både multi och haspel till abborre.(En gissning är att de flesta som kör multi te abbarn tidigare har kört haspel.) Sen tänker jag att det är lika bra att ge sig på multi till abborrfisket eftersom jag skaffade gäddmulti efter halva 2015 års gäddsäsong.

    Söker ett schysst allroundkit för vanligt jiggfiske, dropshot, texas, Carolina, wobblers, spinnare, lipless crankbait(typ FKP Viblure, Rattlin rap, Clackin rap och liknande). Vettig popperhantering är ett plus i kanten ,men inget krav. Vettig göshantering är ett annat plus i kanten, men inget krav.

    Om vi går till det spö jag letar efter så tänker jag mig ett längdintervall på sju till åtta fot(2133,6 millimeter till 2438,4 millimeter för er kalenderbitare). Gärna mitt i intervallet men hellre närmare sju fot än åtta fot. Ska kunna hantera beten från c:a 10 gram upp till c:a 30-35 gram på ett bra sätt. Har hittat en del spön som enligt specifikationerna fixar kastviktsintervallet, har en vettig prislapp, men håller sig utanför önskade längdintervallet. Tips på lämpliga spön för max tusenlappen mottages tacksamt.

    Vad gäller rullen så ska den vara lämplig för bröllop med ovan nämnda spö samt ha veven på rätt sida, det vill säga vänster sida. Har sneglat på Shimano Caenan 101 - kan det vara rätt verktyg? Finns det lämpligare verktyg för max tusenlappen?

    Tack på phörhand.
    Senast ändrad av Usling; 2016-02-03, 21:20.
    All you need is Lubb.

  • #2
    http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=495
    Vet inte om någon av dom rullarna kanske kan vara något? Priserna verka vara bra iaf
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Kolla denna tråd från idag:
      182155-Köpråd: Aborre, spinn eller haspel?

      .... och jag hoppas att det är ok att jag länkar istället för att svara på dina frågor.

      //T

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Idag ställde jag mig frågan, efter att ha varit sugen på multiset för abborrfiske ett tag, om en multirulle med tillhörande spö kan göra nåt som haspel inte kan göra.

        Tack på phörhand.
        Skatbon! Multisar är bäst på skatbon utan tvekan. Nästan oslagbara på just det området!!
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
          Skatbon! Multisar är bäst på skatbon utan tvekan. Nästan oslagbara på just det området!!
          Har visserligen bara spinnfiskat med multi(gäddprylar) från mitten av augusti till början av november, så mitt statistiska underlag skulle inte hålla för en vetenskaplig prövning om så analytikerna var skrika könsord-fulla chimpanser. Men, om anekdotisk bevisföring duger(vilket det egentligen inte borde göra), så har mitt skatbo/kast ratio med multi varit synnerligen föredömligt(nästan skatbo två gånger, en gång då jag slarvade och glömde sätta tummen på spolen vid nedslaget och en gång då jag testade att kasta ett tunnplåtat skeddrag i motvind). Vad gäller haspel så har jag förlorat bra många hundralappar på lina som jag varit tvungen att kapa på grund av misär vid utkast. Du vet, man tappar fokus, lina vevas in så att det blir löst på spolen, hux flux tar det tvärstopp i nästa kast och tre-fyra tåtar sticker ut från spolen på ett sätt som till synes trotsar alla fysikens lagar.

          Spontant känns det som att det inte kan vara värre än lätt haspelutstyr. Men det återstår att se om lätt multifiske är lika förlåtande som tunga grejer.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            vänta tills du fastnar i båtkanten eller nåt i bakkastet i ett tänkt jättekast och du inte är snabb nog med tummen....då skall du få se på skatbo...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Har hunnit kika runt och hittat en del kandidater. Har även börjat komma på andra tankar vad gäller kastviktsintervallet. Då jag mestadels använder jiggskallar från 7-14 gram, dropshotsänken från 7-17 gram och bulletsänken upp till 14 gram till texas och carolina samt sällan använder andra abborrbeten över 20 gram så tänker jag att 20 gram kanske gott och väl kan utgöra kastviktsintervallets övre gräns. Om det inte finns andra skäl att vara kring 30grams trakten(krokningsegenskaper osv)?

              Nåväl; spökandidater hittills.
              702M versionen(7 fot 10-30 gram) http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...lle/p/1939089/ Rackarns billigt, men orolig att jag kanske får vad jag betalar för

              Här är 762ML(7 fot 6 tum 5-20 gram)och 802M(8 fot 10-30 gram)versionerna kandidater; http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...spo/p/1021132/

              802ML(8 fot 10-30 gram) http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...spo/p/1021162/

              http://ribatex.se/fiskeutrustning/fi...spinnspo-8f-m/

              På rullfronten är kandidaterna följande;

              http://ribatex.se/fiskeutrustning/fi...101-lagprofil/

              http://www.miekofishing.se/fiskerull...tt-266wlx.html

              Om denna är lämpligt dimensionerad så är det ännu en kandidat; http://www.miekofishing.se/fiskerull...a-2-sx-lh.html

              Nån som har personliga erfarenheter vad gäller abborrfiske med någon av di produkter jag länkat till?

              Nån som haft det krångligt med spön under sju fot när det ska kastas med carolina rig(som nog är den längsta i dropshot-texas-carolina trion)? Jag tänker att det kan vara så att jag inte behöver blänga mig blind på att det ska vara minst sju fot, om kortare funkar alldeles utmärkt.
              All you need is Lubb.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                vänta tills du fastnar i båtkanten eller nåt i bakkastet i ett tänkt jättekast och du inte är snabb nog med tummen....då skall du få se på skatbo...
                Hur fiskar folk egentligen? Antal gånger jag fastnat i båtkanten i bakkastet; noll. Antal gånger jag fastnat i nåt annat i bakkastet; några, men det var längesen sist, tror det har att göra med den mänskliga hjärnans förmåga att lära sig av tabbar.
                Antal gånger jag fastnat i en måsvinge vid utkastet; en, och det var med haspel, i Norge :P
                All you need is Lubb.

                Kommentera


                • #9
                  Får man fråga vad du haft för haspel och lina när dessa trassel uppstått?

                  //Phreedee

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har två Vendetta spön 8' 10-30g och 10' 10-50g och Orra 2 SX.
                    Tycker Vendetta-serien känns bra, använt dem till jigg/texas och bombarda-fiske.
                    Jag personligen har problem att kasta beten under 10g med Orra 2 SX. Kanske skulle kunna gå om man gör en ordentlig rengöring och infettning istället för det som är från fabrik.
                    Senast ändrad av gnutten; 2016-02-04, 09:37.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 619 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 583 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 301 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X