Val av laxspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av laxspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av laxspö

Hej!

Letar laxspö och multirulle för denna säsong. Har inte så mycket erfarenhet av laxfiske än så länge.

Haft ögonen på ett svartzonker 11,4 fot spö samt ambassadeur rocket.
    Är detta en bra mix? Fiskar mest i älvkarleby, bara fått havsöring än så länge.

Skulle bli glad om ni här på forumet kan komma med åsikter om ovanstående utrustning eller om ni har tips på annat? = )

/Axel

Kan tillägga att multirullen skall vara vänstervevad : )

Kommentera

De prylarna du kikar på fungerar säkert toppen. Ta en Rocket 7000 så du får på tillräckligt med lina. Har själv endast besökt Älvkarleby en gång och stora rullar var det alla hade.

Kommentera

Jag kör på svartzonker 11.4an. Jag har parat ihop det med en daiwa lexa 400. Den tar lika mycket lina som en 7000 amba, men den väger betydligt mycket mindre samt är skönare att ha i handen en hel dag.

I Älvkarleby så är det endast nylon som gäller. Så det är en amba eller motsvarande rulle i 7000size som jag hade rekommenderat
        Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Val av laxspö

För att tillägga så TROR jag att 7000 rocket finns bara i högeveveat utförande. Men jag kan ha fel.

Jag skulle även tipsa om att hålla dig borta från ambassadeurer som är märkta med i, tex 7001i då dom är gjorda i Asien och är inte lika kralliga som en svenskbyggd amba.

Det är dock min högst personliga åsikt då jag inte haft bra erfarenheter med asienambor
          Senast ändrad av steffelol; 2016-02-11, 11:00.
          Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Tack för svaren! Nu har jag lite att gå på

Kommentera

Kolla även på shimano calcutta 401D och dam nanoflex -150g, kör själv med detta fast högerextrema, funkar riktigt bra.
              Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

lexa400 och amba 7001 (den röda med 4.1 seginvevningen) är vad jag vet dina enda alternativ då du måste kunna fiska grov nylon. En 6000 size rulle går att fiska med, många gör det också, men du KOMMER förr eller senare, mitt i en typisk laxrusning (ner för strömfåran med en jävla fart) att BITTERT ångra att du inte har 50m till med lina då du börjar se spolknuten... Lexa 400 är den rullen jag rekomenderar varmast, skön att fiska med jämnfört med amba 700 size och bästa bromsen på marknaden (gällande laxrullar med rätt kapacitet).

Det går också, om du söker länge och väl, att hitta en bg7001hs som har 5,3 i utväxling, men dom tillverkas inte sedan flera år och du måste pimpa den med bättre bromsskivor och nya lager. Jag har en sådan rulle själv faktiskt.

Många dissar revo toro 61'an - och den kanske inte egentligen är något för älvkarleby med sin nylonregel - men det är en kanonrulle att drilla lax på om man bortser från det och den rullen jag helst fiskar själv med. Dock inte bättre än lexa 400 som blir min mainrulle så fort jag får cash över att införhandla en, ebay är för övrigt bättre än svenska shoppar prismässigt.

I spöväg spelar det egentligen inte så värst stor roll sålänge det klarar kasta 150g - förra årets strike sakura 13" var ett kanonspö som du bör väga in i tankegången. svartzonkerspöt som du redan fluktar på är ett bra spö också, Stefan har ju ett, och han kan du lita på!

BFT target och DAM salmon ace är två billiga och hållbara spön som gör jobbet också - dom är kanske inte dom skönaste spöna dock, man får lite vad man betalar för.

Håll dig borta från nyproducerade bft mörrum/älvkarleby - men hittar du första utgåvan av dom (röda) då är det antagligen ett riktigt bra beggköp. Hållbara och bra att drilla med, dock är dom gummisnoddar att kasta med... Svårt dock att veta om dom är 1 gen

En varning dock - laxfiske är en kraftig drog, hoppas du inte har en familj du vill försumma...
                Senast ändrad av hewzter; 2016-02-11, 23:07.

Kommentera

Kunde inte önska mig bättre respons, denna info är guld värd för mig!
                  Bockar och bugar.... Har redan fastnat för det! Tror att de antal timmar jag kommer att lägga ner på laxfiske denna säsong kommer helt klart vara värt det om jag lyckas dra så lite som en endaste lax. Kommer bli många pass i älvkarleby och vid sommarstället i Norge vid den lokala laxälven (Etne).

Skitfiske på er!

Kommentera

Lexa 400HL samt Lexa 12" spinn är ett grymt kombo som manga butiker I området rekomenderar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 837 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04