Val av laxspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av laxspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
    lexa400 och amba 7001 (den röda med 4.1 seginvevningen) är vad jag vet dina enda alternativ då du måste kunna fiska grov nylon. En 6000 size rulle går att fiska med, många gör det också, men du KOMMER förr eller senare, mitt i en typisk laxrusning (ner för strömfåran med en jävla fart) att BITTERT ångra att du inte har 50m till med lina då du börjar se spolknuten... Lexa 400 är den rullen jag rekomenderar varmast, skön att fiska med jämnfört med amba 700 size och bästa bromsen på marknaden (gällande laxrullar med rätt kapacitet).

Det går också, om du söker länge och väl, att hitta en bg7001hs som har 5,3 i utväxling, men dom tillverkas inte sedan flera år och du måste pimpa den med bättre bromsskivor och nya lager. Jag har en sådan rulle själv faktiskt.

Många dissar revo toro 61'an - och den kanske inte egentligen är något för älvkarleby med sin nylonregel - men det är en kanonrulle att drilla lax på om man bortser från det och den rullen jag helst fiskar själv med. Dock inte bättre än lexa 400 som blir min mainrulle så fort jag får cash över att införhandla en, ebay är för övrigt bättre än svenska shoppar prismässigt.

I spöväg spelar det egentligen inte så värst stor roll sålänge det klarar kasta 150g - förra årets strike sakura 13" var ett kanonspö som du bör väga in i tankegången. svartzonkerspöt som du redan fluktar på är ett bra spö också, Stefan har ju ett, och han kan du lita på!

BFT target och DAM salmon ace är två billiga och hållbara spön som gör jobbet också - dom är kanske inte dom skönaste spöna dock, man får lite vad man betalar för.

Håll dig borta från nyproducerade bft mörrum/älvkarleby - men hittar du första utgåvan av dom (röda) då är det antagligen ett riktigt bra beggköp. Hållbara och bra att drilla med, dock är dom gummisnoddar att kasta med... Svårt dock att veta om dom är 1 gen

En varning dock - laxfiske är en kraftig drog, hoppas du inte har en familj du vill försumma...
    Hej Henrik;

Första utgåvan av laxfiskespöna BFT Mörrum och BFT Älvkarleby vill jag minnas var ett 12-fots BFT Mörrum tillverkat, "Custom Built by Tony Fordham in England" på en Sportex Carbon Kevlar klinga och 13-fots BFT Älvkarleby var också tillverkat av Tony Fordham i England på en Sportex Carbon Kevlar klinga ...

Dessa båda spön håller nog ett otroligt andrahandsvärde än idag....

Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-12, 18:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Henrik;

Första utgåvan av laxfiskespöna BFT Mörrum och BFT Älvkarleby vill jag minnas var ett 12-fots BFT Mörrum tillverkat, "Custom Built by Tony Fordham in England" på en Sportex Carbon Kevlar klinga och 13-fots BFT Älvkarleby var också tillverkat av Tony Fordham i England på en Sportex Carbon Kevlar klinga ...

Dessa båda spön håller nog ett otroligt andrahandsvärde än idag....

Old Firehand
      www.trumman.com
      Jag tror att du har helt rätt i det du skriver.
      Jag har ägt 2 st 12' mörrum första utgåvan, men sålde iväg det ena och behöll det andra. Underbara spön att drilla fisk med, dock så är dom klassade 30-150g men i min utsago är det överklassat. Hade jag satt klassningen så skulle jag satt det 30-100g.
      När man börjar komma upp över 100 grams sänken så är dom inte jätteroliga att kasta med längre!
      Senast ändrad av steffelol; 2016-02-12, 19:50.
      Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Har sagt det förut och säger det igen:
        Det inte Hewtzer och Steffelol vet om fisket i betongälv är inte värt att veta

Båda går under namnet "mink" här i Sundsvallstrakten och det är det bästa smeknamnet man kan få som fiskare.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Jag har ett Mörrum. Hur vet jag vilken utgåva det är?

Vänliga hälsningar

Kommentera

Ursprungligen postat av seanpaul Visa inlägg
            Jag har ett Mörrum. Hur vet jag vilken utgåva det är?

Vänliga hälsningar
            Först och främst har gamle eldhanden HELT rätt gällande dom otroligt fina spöna tony fordham byggde, dom är svarta på orginal sportexklingor.

Dom spöna jag syftade på är dock dom röda från bft (vilket jag påpekade). Men hur man vet om dom (bft, röda) är 1 gen det kan jag inte svara på tyvärr, det var dock utgåvan 2012 som var bra, 2013 vet jag (av erfarenhet, knäckte två) var undermåliga i kvaliten. 2014 chansade jag inte på något men jag vet att det var samma problem då (såg ett gäng som gick samma öde till mötes som mina 2013). Mitt 2012 bft har jag kvar som backupspö, jag har lagat en spöring och korken är åt helvete, men klingan är fortfarande lika hållbar och trevlig att drilla fisk på. Dom år extremt flexibla, vilket gör att dom "kämpar ner" en lax på ett riktigt bra sätt, samtidigt som dom har endå ryggrad. Men, precis som Stefan påpekar, är dom överklassade, det går inte att safta i långkast med 150g utan att det svajjar som ett gummiband. Men, bortsett från det, och det faktumet att långkast ytterst sällan behövs, är det bra spön för laxfiske. INTE lika bra som tony fordhams mörrum/älvkarleby, ett sådant får man betala 4000+ för hur skabbigt det än är. Dom kommer upp på marknaden då och då och det är fortfarande värt pengarna.... (Jag var ytterst nära att betala 6000 för ett ombyggt och kortat tony Fordham älvkarleby i somras...)

En notis gällande att man knäcker en del laxspön är helt enkelt att det är ett brutalt fiske med fiskar som verkligen ger järnet och tar hjälp av strömmens riktning för att komma undan... Jag vet att HenkeW vart förvånad då han drillade sina första, och han är inte direkt ovan stor fisk
            Senast ändrad av hewzter; 2016-02-13, 00:00.

Kommentera

Daiwa Lexa 400 till lax.
              Vilken variant av rullen är vettig?
              HSL-P (utväxling omkring 7:1 och en powervev) är det en bra variant?
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Daiwa Lexa 400 till lax.
                Vilken variant av rullen är vettig?
                HSL-P (utväxling omkring 7:1 och en powervev) är det en bra variant?
                Jag har två st olika 400or
                En 6.x:x med dubbelvev samt en 7.x:x med dubbelvev.
                Dubbelvevarna är tillräckligt stora, så ett powerhandle är inte nödvändigt (enligt mig)

Fridens liljor

Kommentera

Stefan, om du fick välja bara en Lexa till laxfisket... 7,1:1 eller 6,3:1?

Jag är ju ingen laxfantast men funderar på att införskaffa en Lexa för det fisket gav mersmak.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Stefan, om du fick välja bara en Lexa till laxfisket... 7,1:1 eller 6,3:1?

Jag är ju ingen laxfantast men funderar på att införskaffa en Lexa för det fisket gav mersmak.
                    Då hade jag valt 7an. Jag fiskar ju med spinnfluga, då är det grymt schysst med hög utväxling när man ska ha in grejerna och slipper att veva ihjäl sig
                    Daiwa släppte en ny Lexa 400 i mitten/slutet på 2015, den modellen finns enda upp till 8.x:x i utväxling!

Kommentera

Jag tänker så det knakar...
                      Skulle ni kunna tänka er att para ihop en Lexa 400 HS/HSL med ett Westin W3 Powerspin Trigger 12,3 fot?
                      Det som tilltalar mig är att spöet är tredelat vilket underlättar transport.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 884 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13