Rigga söder jiggen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rigga söder jiggen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag läste det som "rigga sönder jiggen"... Det kan man säkert också göra, men ingen info om detta fann jag i tråden...
    Hej Sir ! Även om det inte va rigga sönder som det frågades efter är det ändå vad många gör. Där ibland även jag. När 12/0 krok med blyskalle väl är på plats är jigg jä. ... både sned och krokig. Bara å ta ur å göra om . . . . Resultat ännu värre. . Ta ur å gör o igen och nu är jiggen som en vällagad greve. Mer hål än massa och är så trasig så det liknar skit.

Men skam den som ger sig. 4000 jiggar senare är jag nu en jä... fena på detta.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag har testat skruvskalle o tyckte de va smidigt,iaf så länge ja inte skulle fiska djupare lr grundare. Så nu kör ja bara shallowskruv o använder mig av päronbly om ja vill få ner jiggen.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Jag läste det som "rigga sönder jiggen"... Det kan man säkert också göra, men ingen info om detta fann jag i tråden...
        Haha, samma här. Vi får jobba på läsförståelsen Sir.

Kommentera

Läste också "sönder" jiggen

Är det nu så att den blir lite söndertrasad av riggningarna (inte söder), köp en en minisvets och ha i jigglådan, räddar många jiggar till mycket längre livslängd!
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg
            Thony!

Kika på vad Jonny skrivit i bloggen, där finns många matnyttiga tips från den personen som kan söderjiggen bäst av alla. Han är dessutom en av våra absolut bästa gäddfiskare ->

http://blogg.sportfiskeprylar.se/author/jonny
            Hej Ajoan;

Träffar du Jonny Thofeldt någon gång inom överskådlig framtid kan du gärna framföra mina personliga gratulationer till en imponerande välskriven och informerande artikel om jig och jigfiske efter Gädda!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Är rätt ny på gäddfiske med storgummi och har bara använt 25cm söderjiggen på en tur. Shallowskruv+päronsänke(i mitt fall på sju gram) i beteslåset. Den gädda på c:a 3,5-4kg som gav sig på den tyckte inte att det var nåt fel på gången när den bonntrollades medelst elmotor i lagom höstfart. Däremot kan päronsänkeslösningen vara lite småkrånglig emellanåt, om päronets ögla besämmer sig för att haka fast i nåt utskott på tafsens beteslås, sen sitter den där......

Storms nya system för att vikta shallowskruvriggade gummin, som presenterades på Fishecos livefiskesändning igår(och tydligen ska gå att köpa i april nån gång), verkar vara en riktigt smidig riggning. Kraxet i kråksången är att priset sägs ska hamna på 129:- för ett pack med två skruvar, tre vikter och en stinger. Jag utgår från att de inte kommer sälja de shallowskruvar som är kompatibla med viktsystemet för sig(men jag skulle bli synnerligen glatt överraskad om jag har fel), till min plånboks stora förtret. Vilket konkret betyder att det kommer kosta 129:- för den riggningsmöjligheten på 2st gummin. Att flytta skruvar mellan gummin titt som tätt känns väl inte sådär värst jättebra för gummits livslängd....
              Senast ändrad av Usling; 2016-03-12, 00:12.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Visste att det skulle handla om storms grymma lösning
                Det är dock inte så svårt att rigga en stor jigg med 12/0 Biggame eller 8/0 enkelkrok.
                Jag själv gillar att fiska med sådan riggning ända upp till 40cm gummi och tänkte i år testa att rigga med Enkelkrokstingers med hopp att man plockar upp mindre växtlighet.

Kommentera

Jag står fast vid mina tips om att "skruvskallar" från brunnberg är riktigt bra vill man fiska grunt släng på en sju grammare. Allt strul jag haft med shallowskruv försvann så inga fler snurrande jiggar eller hang ups då man pillade dit ett bly och en 90grams jigg för mig fiskade lika djup med 7grams skalle eller shallow skruv största skillnaden är att med skallen dyker den mer nos först.

Förra året så fiskade jag bara hogshads från pigking när jag faktisk fiskade just origgat gummi och den jiggen är helt kanon med shallowskruv, lätt jigg huvid eller tyngre men bäst fiskar den för mig med en 10grams skalle på verkar falla på rätt sätt för damerna (troligen inbillning från min sida).

I år så kommer jag nog strunta i detta då det kommer så mkt nytt hela tiden och istället fiska med riggade swimbaits istället då det andra mest nu efter några år bara känns som onödig handpåläggning när jag skulle kunna fiska istället för att pula med alla dessa riggar/jiggar/stinger etc.

/Apan

Kommentera

Svartzonker kommer väl med något nytt system för att vikta nu snart va?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 172 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13