Vilket spö ? TopnTail, Lizzard, W8 ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö ? TopnTail, Lizzard, W8 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MFEGFT
    Kan inte uttala mig om Lizzard, men har haft de övriga nämda spöna.
    W8:an är ett mycket trevligt och välgjort spö. Dock överklassad som så många andra Westin spön. Lite mjukare/djupare aktion. Bakhandtaget är i mitt tycke i längsta laget då kastvikterna inte blir allt för stora.

Ajoan nämner Wild Dog som jag verkligen kan gå i god för.. Men ska du lira i denna prisklass så kan även Musky Legend elite 8fotare vore att överväga som Monkey nämt.
    Är sugen på W8. Vad skulle du säga är max man kan kasta ? Kan man fiska bekvämt med typ en McRubber ?

Kommentera

Har du mest tänkt att fiska lite tyngre med spöt dvs mest runt 100gr+ och bruka downsizern till lättare så kan precis ett par gubbs nu skrivt illex wild dog vara ett alternativ kastade bara runt 160-170gram min provtur men det var hur fint som helst samma sak runt 100gram matchar långt kastade det med. Illex wild dog kastar tyngre beten bättre än mitt ST croix legend elite men det är ju också tillverkat för just stora gummi beten.

Gillar inte att maxa eller ligga i runt gränsvärden bättre att hitta spön med bra sweetspot och ha ett par till då fiskar man bekvämare längre.

Ursprungligen postat av MFEGFT
      Personlig åsikt..Max 100g. Sweespot 30-80g
      Som ett vanligt powercast då? Tyckte mitt powercast var för mjukt för att däng 20cm gummi med då jag fick anstränga mig mer än nödvädigt för önskad effekt.
      Senast ändrad av Monkey; 2016-04-03, 19:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av osk Visa inlägg
        Har faktiskt redan ett Downsizer (tycker det funkar bra till allt), så egentligen är inte jerk så viktigt. Hur mycket skiljer sig Downsizer mot TopnTail i kastlängd ? Är det värt att köpa TopnTail för gummibetena endast ?
        Kör du bara med McRubber och liknande så funkar downsizern även till det. Vill du ha lite längre så är det hellre Long Rangern. Lite mjukare toppaktion. Tyvärr är St Croix längder förvillande. Har själv Downsizer, TopnTail och Longranger. Det skiljer inte så mycket som man kan tro av specarna i längd. Sen skiljer det om det är helkork eller splitgrip på var rullfästet är placerat. Inte mycket men några centimetrar. Kolla på översiktsbilden så märker du skillnaderna: http://stcroixrods.com/products/fres...walleye-musky/

TopNTail funkar till allt också men själv gillar jag att kasta på den övre skalan av ett spö. Skulle säga 100-160 gr.

Kommentera

Mitt Sportex carat trigger 10 ft byggt på en kryssvävd glasfiber/grafit klinga kan dänga allt från 18g Heddon lucky 13 till 120 grams Alien Eel och allt därimellen! Underbart spö! Lite djupare aktion på det!

Kan även rekommendera SG Grim reaper 110g Toppig snabb aktion som är kanon till allehanda wobbler och shad-jiggar!
          Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-10, 09:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          274 093 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13