Köpa ny utrustning, flera alternativ i tråden. Hjälp mig hitta rätt :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ny utrustning, flera alternativ i tråden. Hjälp mig hitta rätt :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack, lutar mot en Lexa..
    Frågan är nu den hur svårt det är att vänja om sig till vänstervevat?
    Den från Södersportfiske verkar ju vara just vänstervevad..

Kommentera

Det finns ju faktiskt högervevade Lexor, våga vägra vänstervev!

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Klockrent!

Då jag inte äger eller är särskilt förtjust i någon av rullarna i tråden passar jag därför på att lägga mig i så det inte blir ännu en "min rulle är bästa rullen"-tråd.

Toro NaCl har tyvärr visat sig vara ganska mycket klenare än reklamen säger.
        Problem med spollager, rasade evighetsskruvlager, rostande IAR-lager och strejkande frikoppling är relativt vanligt. Dessutom skavs stativets ytbehandling nästan alltid av frikopplingen efter en tids fiske.
        Jag tycker Toro är klumpig och kastar tämligen dåligt med annat än ganska tunga beten.

Tatula HD fungerar riktigt bra till något lättare fiske.
        Tyvärr har jag redan sett några rasade Tatulor.
        Möjligen några få måndagsex, när rullen väl fungerar är det nog det trevligaste alternativet av förslagen i tråden.
        Curadon är minst lika vass och klarar säkerligen lika tungt fiske som Tatulan, även över tid.

Daiwa Lexa verkar hålla bättre än exempelvis Toro.
        Har sett några frikopplingar som hängt sig och/eller blivit tröga men det har i samtliga fall berott på dålig smörjning, alltså inga fel på rullarna. Har haft hemma ett gäng misshandlade Lexor som ändå har varit i väldigt bra skick under smuts och salt.
        Lexan kastar helt okej även med lättare beten.
        Har köpt 2 tatulor till i år & dom är det skönaste/bästa jag har fiskat .
        Lena & mjuka som barnrumpor & kastar bättre än något jag har haft & det är ganska många rullar
        (Lexa 100/300 , Curado 200/300 , Calcutta 300 D , Quantum EXO 300 , ABU Toro , UT-Trimmad pro rocket & Daiwa Luna)

Är nyfiken på vad som har hänt med tatulorna som har rasat så man kan förhindra det ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Är nyfiken på vad som har hänt med tatulorna som har rasat så man kan förhindra det ?
          Jag tycker också Tatulan är en trevlig rulle, precis som andra Daiwor med TWS.
          Tyvärr får jag för mig att just TWS av nuvarande konstruktion kanske inte är så lämpligt till tungt fiske, tiden får utvisa om jag har rätt eller fel.

Jag har sett totalt fem havererade Tatula HD, två där lagren rostat (på mycket kort tid) och tre med TWS/frikopplingsproblem.

Kommentera

Beställt en Daiwa Lexa 300 och hade bestämt mig för svartzonker spinn 8.6 40-140g...
            Men fick nu ett erbjudande att köpa:

För 1300kr, använt 2 gånger och får full garanti av ÅF.
            Vad säger ni SZ spinn vs Westinpowershad?

Kommentera

Tror det är det spöt som jag har känt på i affären och det har väldigt mjuk topp. Har också läst om det (tror det är det spöt) här på fiskesnack och där står det också att det har mjuk topp.

Kommentera

Jo, Powershad har (ovanligt) mjuk topp men är ändå ett mkt skönt spö med bra längd på bakhandtaget vilket ger fin hävstång vid tyngre kast.

Mjuk topp gör att även lättare beten laddar spöt fint. Vet inte om det klarar 180g (sällan "tyngre" Edge/West spön klarar angiven maxvikt med känsla av trygghet) men det klarar mina 130-140g mer än så vill jag inte gärna hänga på... Bra ryggrad i nedre delen av spöt, att dömma av inlägg här på FS så har SZ en djupare aktion totalt sett fastän styvare topp än Powershad.

Powershad upplever jag som klart mer påkostat än SZ spinn, bättre spödelning och korkkvalitet.
                Dock, om du söker här på FS så kan du läsa om några vars topp gått av, även vid mindre belastning... Måndagsexemplar?

Jag har i vart fall inte läst om några spöbrott på senare tid och mitt håller än varför jag skulle välja Powershad av de två... Annars är jag själv nyfiken på Daiwa Exceler 8'6" spinn, -150g (om man nu grejar spön utan främre handtag)- fast jag har inte prövat det...
                Senast ändrad av anteman; 2016-06-02, 21:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 069 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13