Klinga för bygge av spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klinga för bygge av spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klinga för bygge av spinnspö

Hej.

Jag har sökt ganska friskt på nätet efter återförsäljare av klingor/Blanks i Sverige utan resultat. Antingen är jag kass att söka eller så är utbudet ganska dåligt i Sverige.

Det jag söker är klingor med betesvikt upp till 150gr för tungt älvfiske. MHX har jag hört ska vara bra men verkar vara lite svårt att få tag på. Tilläggas ska att jag kontaktat mudhole om lite information men inget svar.

Skulle vilja ha en del begrepp förklarade också. Har kollat i tabeller på mudholes hemsida och det är ett par, möjligen tre, kolumner som inte säger mig något alls, helt förvirrad. http://www.mudhole.com/custom-rod-bu...ead_Rod-Blanks

Jag fattar att spöna har en viss längd, ett antal delar, en betesvikt, en topp- och buttdiameter, en finish och i sig en egenvikt. Dessa faktorer är jag på det klara med, möjligen inte betesvikten då den verkar vara väldigt låg jämfört med färdiga "köpespön". T.ex: 12´-modellen i länken ovan har en betesvikt på 1/4-5/8 oz, är inte det extremt lite eller kollar jag på helt fel lista över spömodeller?

Varför finns en rekommendation om lina i tabellen? Vad innebär PWR och ACT?

Har hört begreppet "3lb-spö" osv., vad innebär det?

/Nybörjare med spöbygge

Kolla med http://www.hilevel.se/ dom har en del och kan ta hem från mudhole du skall nog kolla på surf
    eller salmon and steelhead blanks där har du nog en klinga som kan passa dej
    Som den här http://www.mudhole.com/MHX-SU1208F-2-Surf-Rod-Blank

Kommentera

Hilevel har inte spinn, inte längre. Kan höra med dom om dom kan ta hem eftersom dom har sålt klingor med spinnegenskaper förr. Av vad jag kan se är det bara flugspöklingor dom har nu.

Kommentera

Hilevel har fortfarande spinnklingor. Ligger under jerk /vertikal.. De tar hem den klinga du vill ha. Ring och prata med Henry..

Kommentera

och har du tur kommer grejerna hem nån gång också,har varit jäkligt struligt med Hi-level sista beställningarna de tagit från Mudhole...

finns en del i Tyskland,ofta snabba leveranser...sök på rutenbau...
          Senast ändrad av byggarn; 2016-06-21, 07:44.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          274 142 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13