Ännu en tråd om gäddpåk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en tråd om gäddpåk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ännu en tråd om gäddpåk

Hej!

Vet att detta med gäddspön är en ständigt återkommande fråga. Ju mer jag läser desto mer problematiskt blir det. Många spön jag är intresserad av finns inte i butikerna i närheten så får förlita mig lite på eran erfarenhet/expertis.

Det jag söker är ett spö:

* Mellan 8,6 och 10fot. Men kring 10fot verkar knepigt som fan att hitta som stämmer in på vad jag söker.
    * Full kork och långt bakhandtag
    * Kastar bra med allt från zalt wobbler upp till ca 25cm gummi plus skalle. Alltså ska spöet klara från ca 50g till 130gr utan att det känns som spöet ska knäckas.

Funderat lite på grim reaper 9' 170gr men blir det för styvt och påkigt? Eller roots 9' 150gr alternativt 10' 130gr men vet ej hur klassningen är på dessa.

Daiwa lexa 9' 150gr också ett alternativ.

Rst hell dawg 8,6' 60-180gr kanske? Tilltalande pris.

Hur står sig t.ex lundgr2ns chopper spö? Underklassat? Fixar det att kasta 120gr iaf så fyller det alla mina krav.

Fyller dom spöna jag funderat på mina kriterier? Vart mycke frågor känner jag.

Mvh, Jonte
    Senast ändrad av Foxfun; 2016-07-24, 00:16.

Jag har kört med 9 fots Daiwa Lexa 150g(som är gift med en Shimano Cardiff 301A)i snart ett år och gillar det. Funkar att kasta allt från Bomber 17J(som ligger kring 40-50 gram har jag för mig)till c:a 130 gram jigg. Har kastat 150 grams beten men de är helt klart i tyngsta laget. På rak arm skulle jag säga att den kastar bäst inom intervallet 60-120 gram. Längden på bakhandtaget tycker jag är bra, ger rejält med kraft för kasten.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Var bor du nånstans och vad har du för fiskebutiker i närheten ?

De mer "mainstream" märkena som Abu Garcia, Savage Gear, Westin mfl, som finns i närapå alla fiskebutiker, har helt klart grymma spön de också !
      Vad jag är ute efter är att din närmaste fiskebutik har detta sortiment så du kan hitta något som passar.

Att köpa spö utan att ens torrvifta med dem är ingen höjdare.
      Vad jag upplever funkar kanske inte du alls gillar, osv!

Grim reaper skulle säkerligen göra jobbet utmärkt!
      Det är ett skönt spö med toppig aktion.
      Chopper skulle säkert också funka utmärkt!
      Det har en betydligt djupare mer "gammaldags" aktion men det är också skönt att fiska med.

/ HenkeW

Kommentera

Jag har ett westin dynamic powershad 8'6 60-180g till salu om det är intressant. Och även ett Berkley Pike selection 8'6 180g.

Kommentera

Abus nya Fantasista Beast serie finns det långa spön i, frågan är bara vilka/om tar hem dem.

Hur spöna är har jag dock ingen aning om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
            Jag har kört med 9 fots Daiwa Lexa 150g(som är gift med en Shimano Cardiff 301A)i snart ett år och gillar det. Funkar att kasta allt från Bomber 17J(som ligger kring 40-50 gram har jag för mig)till c:a 130 gram jigg. Har kastat 150 grams beten men de är helt klart i tyngsta laget. På rak arm skulle jag säga att den kastar bäst inom intervallet 60-120 gram. Längden på bakhandtaget tycker jag är bra, ger rejält med kraft för kasten.
            Hördes bra det. Är bakhandtaget tillräckligt långt för att på ett bekvämt sätt hålla det under armhålan? Vad skulle du säga det är för aktion i spöet?

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Var bor du nånstans och vad har du för fiskebutiker i närheten ?

De mer "mainstream" märkena som Abu Garcia, Savage Gear, Westin mfl, som finns i närapå alla fiskebutiker, har helt klart grymma spön de också !
              Vad jag är ute efter är att din närmaste fiskebutik har detta sortiment så du kan hitta något som passar.

Att köpa spö utan att ens torrvifta med dem är ingen höjdare.
              Vad jag upplever funkar kanske inte du alls gillar, osv!

Grim reaper skulle säkerligen göra jobbet utmärkt!
              Det är ett skönt spö med toppig aktion.
              Chopper skulle säkert också funka utmärkt!
              Det har en betydligt djupare mer "gammaldags" aktion men det är också skönt att fiska med.

/ HenkeW
              Har blixtsport, fiskecenter och jaktia i närheten. Svartzonker spöna fastnade jag inte riktigt för och westin känns mysigt och fint men läser här att 100gr är max med 40-130gr spöt.

Helt klart att det är bäst att åtminstonde torrvifta.

Hur tycker du choppern är i klassningen, är det skit i brallan varning ifall man kastar 120gr eller 130gr?

Kommentera

Ursprungligen postat av PhilipTheDonut Visa inlägg
                Jag har ett westin dynamic powershad 8'6 60-180g till salu om det är intressant. Och även ett Berkley Pike selection 8'6 180g.
                Kan absolut vara intressant men måste fundera på saken och det blir inget nytt innan löning så håll för guds skull inget

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                  Abus nya Fantasista Beast serie finns det långa spön i, frågan är bara vilka/om tar hem dem.

Hur spöna är har jag dock ingen aning om.
                  Dom har jag inte sett själv eller hört något om så känns lite för osäkert.

Kommentera

Ursprungligen postat av Foxfun Visa inlägg
                    Hördes bra det. Är bakhandtaget tillräckligt långt för att på ett bekvämt sätt hålla det under armhålan? Vad skulle du säga det är för aktion i spöet?
                    Jag är 183 lång(och har gissningsvis "normalt" arm/kroppslängsratio)och tycker den funkar bra att ha under armhålan. Att beskriva spöaktioner är långt ifrån min starka sida, men jag skulle nog vilja påstå att det är ett rätt så styvt spö.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    277 549 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist