Mårt, grunda med 5 meter nylon, många flätlinor är så "hala" att dom glider på spolaxeln annars.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Amb. 5600 D5, Problem?
Collapse
X
-
MårtenSv
Har precis spolat om rullen. Tog en evighet, ja.
Tack för alla hjälpsamma förslag på åtgärder.
Ska även testa med 5 meter nylon. Ska prova först om omspolningen hjälper.
Angående öveerblivna kugghjul så i detta fallet var det en gammal cardinalrulle i plast som jag tänkte smörja upp för den var väldigt trög. tänkte att olja skulle göra susen och tog symaskinsolja, men det funkade inte så bra, så jag skruvade isär rullen och smörjde med något fett jag hade liggandes. Rullen snurrade sen bra men den knappen som man kan frigöra rullen så det går att snurra både fram och bak fungerade inte alls. Tror den lilla spaken trillade av också. Ja ja, jag ska nog låta bli det där i fortsättningen. Detta hände för 10 år sedan och jag skulle nog gå tillväga lite annorlunda idag.
/ mårten.
Kommentera
-
Jaså, det var en haspel. Jag kan ju glädja dig med att multirullarna är mer logiskt uppbyggda med färre rörliga delar som kan krångla. Är man bara noga med hur det ser ut när man plockar isär den så är det inte så jättesvårt att sedan få ihop den igen. Haspelrullar däremot har ca 450 stycken fjäderbalastade mojänger som kan flyga iväg om man inte passar sig...Ursprungligen postat av MårtenSvAngående öveerblivna kugghjul så i detta fallet var det en gammal cardinalrulle i plast som jag tänkte smörja upp för den var väldigt trög. tänkte att olja skulle göra susen och tog symaskinsolja, men det funkade inte så bra, så jag skruvade isär rullen och smörjde med något fett jag hade liggandes. Rullen snurrade sen bra men den knappen som man kan frigöra rullen så det går att snurra både fram och bak fungerade inte alls. Tror den lilla spaken trillade av också. Ja ja, jag ska nog låta bli det där i fortsättningen. Detta hände för 10 år sedan och jag skulle nog gå tillväga lite annorlunda idag.
/ mårten.
Kommentera
-
MårtenSv
Provade min rulle men problemet kvarstår och det var på håret att jag tappade bort en Swim Whizz efter brusten lina.
Linan är hårt påspolad så problemet kan inte vara det. Kan det hjälpa om jag tar fem meter nylonlina i början på rullen?
Eller ska jag helt enkelt skicka skiten till Svängsta?
Öppna rullen och skruva och ha mig vågar jag nog inte.
/ M.
Kommentera
-
Skicka den till Svängsta, men det är nog bra att ringa dem först på 0454 880 70.Ursprungligen postat av MårtenSvProvade min rulle men problemet kvarstår och det var på håret att jag tappade bort en Swim Whizz efter brusten lina.
Linan är hårt påspolad så problemet kan inte vara det. Kan det hjälpa om jag tar fem meter nylonlina i början på rullen?
Eller ska jag helt enkelt skicka skiten till Svängsta?
Öppna rullen och skruva och ha mig vågar jag nog inte.
/ M.
Kommentera
-
...och be dom byta ut den mot en C5 MagX. Den kostar ungefär lika mycket.Ursprungligen postat av UTSkicka den till Svängsta, men det är nog bra att ringa dem först på 0454 880 70.
By the way Uffe, prova ring 0454- 880 71. Då kommer du till ABUs hjäptelefon för anonyma Ambassadeur-missbrukare... ;D
Kommentera
-
Det kan inte vara så att det är nåt fel på frikopplingsfunktionen, att rullen "kopplar in" ofrivilligt?Ursprungligen postat av MårtenSvInförskaffade en 5600 D5 för nån månad sedan. Men vill inte bli vän med den.
Nu är frågan vad jag gör för fel?
Magnetbromsen som man ställer in är inte helt lätt att få rätt på. När jag tror att jag ställt in den precis lagom så helt plötsligt så låses hela rullen och det säger pang och betet flyger tillbaka igen. Detta sker ungefär 10 meter ut i vattnet. Small av en flätat 0.28 lina i förrgår med ett premiärdrag som tagit mig 5 timmar att göra. Nu är frågan varför detta händer? Ska jag släppa efter på bromsen nu eller vad ska jag göra.
Ibland funkar det bra att kasta men sen råkar jag snärta till lite extra vid kastet och detta händer igen.
Håller minst sagt på att bli tokig. Att investera såna pengar på en rulle som funkar sämre än min gamla abumatic från 1982 som inte fiskats på 20 år.
Ska jag sälja skiten eller finns det hopp?
/ Mårten.
När detta tvärstopp har skett, har du då kollat om spolen fortfarande är frikopplad?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 265 visningar